Rīga pārvēršas par velosipēdu vraku izgāztuvi (20)

Evija Hauka
, Žurnāliste
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Rīga pārvēršas par velosipēdu vraku izgāztuvi
Rīga pārvēršas par velosipēdu vraku izgāztuvi Foto: TVNET

Rīgas centrā ir vietas, kas atgādina vecu velosipēdu kapsētas. Simtiem pamestu, aprūsējušu velosipēdu, saķēdēti “Rīgas satiksmes” velonovietnēs, pie stabiem, kokiem un žogiem, stāv vairākus gadus. Tikmēr rīdzinieki sūdzas, ka centrā nav kur atstāt velosipēdu. Rīgas dome ir bezspēcīga, jo jautājums nav tiesiski noregulēts.

Uz Krišjāņa Valdemāra ielas, netālu no Aristīda Briāna ielas krustojuma “Rīgas satiksmes” velo novietne ir pilna ar velosipēdiem. Laika zobs tos pamatīgi pabojājis – nolaistām riepām, sarūsējuši, saplēstiem sēdekļiem. Ja sākam pievērst uzmanību tādai pilsētvides detaļai kā velosipēdi, kopskats mainās – nevarētu teikt, ka aprūsējuši rāmji un greizi riteņi ir sliktākais, ko Rīgā ieraudzīt.

Savā ziņā vecie riteņi pilsētai pat piešķir bohēmiski mākslinieciskus vaibstus.

Tomēr, ja ikdienā braucat ar riteni un rēķināties, ka varēsiet to atstāt pašvaldības ierīkotajā novietnē, tad attieksme pret velo vrakiem, kas aizņēmuši jūsu vietu, kļūst neiecietīgāka. Labi domātās, velosipēdistiem draudzīgās infrastruktūras izveide radījusi pretēju – ne visai pilsētniekiem draudzīgu efektu.

Foto: TVNET

Miniatūrās velosipēdu kapsētas ir Rīgas specifika, jo, piemēram, Liepājā - aktīvā velobraucēju pilsētā šādu problēmu nav. Tur vienmēr atrodas kāds, kas no trim veciem braucamrīkiem uzmeistaro vienu lietojamu.

Stabam piekļāvies vecs velosipēds jau kļuvis par Tērbatas ielas neatņemamu sastāvdaļu. Ēku fasādes un veikalu skatlogi mainās, bet velo grausts paliek. Tas te ir jau vismaz trīs gadus.

Pirms dažām dienām ritenis gulēja zemē pie staba ar izšķīdušu iepirkumu grozu.

Foto: TVNET

Netālā sastatne ir pilna ar velosipēdiem – viens virs otra sabāzti dažādas nolietojuma pakāpes un vecuma velosipēdi. Kolēģe saka, ka velosipēdu nav kur nolikt pie Barona centra.

Rīgas dome neko nevar izdarīt

Rīgas dome plāta rokas: izdarīt neko nevar, jo jautājums nav tiesiski noregulēts. Līdz šim jautājums neesot bijis aktuāls, tāpēc nav skaidrs, kam būtu jāatbild par pamestajiem velosipēdiem, kuram jānoņem no margām, kokiem un novietnēm. Tāpēc cīņā ar velo vrakiem bezspēcīga ir arī Rīgas pašvaldības policija. Rīgas domes Satiksmes departamentā skaidro:

“Tas ir īpašums, kas kādam pieder, un nav arī nekādu praktisku iespēju konstatēt, vai velosipēds ir pamests. Arī norūsējis velosipēds ir funkcionēt spējīgs un kādam pieder.”

Ja vecie riteņi kļūs par apgrūtinājumu, pašvaldība pārskatīs normatīvus, rodot iespēju attīrīt pilsētu no velo vrakiem.

Spēles laikā noteikumus nemaina!

Pirms vairāk nekā desmit gadiem toreizējais Rīgas domes Satiksmes departamenta konsultants un velotransporta attīstības programmas līdzautors Viesturs Silenieks domei ieteica izstrādāt noteikumus par pamestiem velosipēdiem – tā sakot, neizgudrot “jaunu velosipēdu”, bet pieņemt līdzīgus normatīvus, kādi ir par pamestajām automašīnām. Ja spēkrats ilgstoši stāv uz koplietošanas ceļa, to evakuē. Ja ir tehniskā apskate, X stunda pienāk pēc 45 dienām, ja nav – pēc 15.

Lai noteiktu, vai velosipēds tiek lietots vai ne, Silenieks toreiz ieteica izmantot policijas līmlenti, ko varētu aptīt ap velosipēda rāmi un riteni. Ja pēc mēneša lenta nebūtu skarta, skaidrs, ka velosipēds netiek lietots. Ja par konfiscēto velosipēdu neviens neinteresētos, to varētu realizēt izsolē. “Sistēma bija jārada, kamēr Rīgā vēl nebija tik daudz velosipēdu, jo spēles gaitā mainīt noteikumus ir sarežģītāk,” saka Latvijas Riteņbraucēju apvienības valdes priekšsēdētājs.

Foto: TVNET

Pēc viņa domām, pamesti velosipēdi tik un tā ir mazāk kaitējoši kā automašīna, kas kopumā aizņem teju ap desmit kvadrātmetru platību. “Kad tūristi fotografē Antonijas ielas jūgendstilu, var novērot, kā viņi cenšas izvairīties no kadra, kurā būtu redzamas automašīnas. Turpretim velosipēdus fotografē – pat ja tie ir veci.

Pamanīsiet, ka dizaina žurnālos velosipēdi ir salikti visur, pat neloģiskās vietās, piemēram, baltā guļamistabā.

Tas ir reklāmas triks, jo izpētīts, ka velobraukšana ir viena no aktivitātēm, kuras laikā izdalās daudz laimes hormonu, tāpēc zemapziņā velosipēds izraisa pozitīvas emocijas." 

Savukārt automašīna uzreiz liek iedomāties: “Fui, izpūtējs.”

Silenieks domā, ka viens no iemesliem, kāpēc Rīgā ir tik daudz pamestu riteņu, ir saistīts ar zādzībām. Cilvēki negrib riskēt ar dārgu velosipēdu, tāpēc nopērk kādu, “lai tikai ripo”. Velosipēdam nav labā kārtībā bremzes, nokrīt ķēde utt. Tāpēc cilvēki par riteni nerūpējas – to nav žēl kaut kur aizmirst vai mērķtiecīgi atstāt.

Vēl viena problēma: Rīgā nav kur atstāt vecu, nevajadzīgu velosipēdu.

Komentāri (20)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu