Mobilo sakaru operatori aicina CSDD meklēt jēgpilnus risinājumus satiksmes drošībai

FOTO: Pixabay

​Ceļu satiksmes drošība būtu jāuzlabo nevis ar mobilo tālruņu atslēgšanu autovadītājiem braukšanas laikā, bet ar inovatīviem risinājumiem, aģentūrai LETA atzina mobilo sakaru operatora "Latvijas mobilais telefons" Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Valdis Jalinskis.

Pēc Jalinska sacītā, Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) vadītāja Andra Lukstiņa iecere par mobilo tālruņu atslēgšanu, pārvietojoties ar automašīnu ātrāk par 30 kilometriem stundā, būtu jārisina, piedāvājot alternatīvas ar jēgpilniem risinājumiem.

Viņš sacīja, ka mūsdienu automobiļos jau ir iestrādātas dažādas sistēmas, kas ļauj izmantot telefonu arī braukšanas laikā. Arī tālrunis ar tajā instalētām lietotnēm var būt palīgs autovadītājam drošības uzlabošanai, piemēram, "Waze" brīdina par bīstamām situācijām uz ceļiem, pārsniegto ātrumu un citām lietām.

Jalinskis atzīmēja, ka "Latvijas mobilais telefons" strādā nevis pie tā, lai tehniski ierobežotu mobilo sakaru izmantošanu, bet gan pie tā, lai autovadītājs sakarus var lietot ērti un droši sev, līdzbraucējiem un visiem citiem satiksmes dalībniekiem.

"Līdz ar 5G ieviešanu arī transporta sistēmas kļūs viedākas un drošākas - kopā ar partneriem darbojamies ar savienoto auto, viedo ceļazīmju, mašīnredzes un citiem transporta risinājumiem. Digitālās transporta sistēmas tiek attīstītas ar vīziju uzlabot satiksmes drošību, ņemot vērā arī daudzas citas tendences - mobilitātes attīstību, viedās pilsētas," uzsvēra Jalinskis.

Tāpat Jalinskis aicina mobilo tālruņu lietotājus saziņai automašīnā izmantot brīvroku sistēmas, kā arī piedalīties sabiedrības informēšanas kampaņās, vēršot uzmanību uz bezatbildīgas mobilo iekārtu lietošanas riskiem.

"Tele2" sabiedrisko attiecību vadītājs Oskars Fīrmanis par Luksiņa ieceri sacīja, ka tālruņa lietošana pie stūres ir aktuāla problēma un ideja to šādā veidā risināt ir interesanta. Pēc viņa paustā, tehniski atslēgt būtu iespējams tikai viedtālruņus, bet tas nav vienkārši paveicams process - būtu nepieciešams īpašs risinājums, kas jāinstalē mobilajos telefonos. Turklāt šāda iespēja nebūtu pieejama "parastajiem" telefoniem jeb tā saucamajiem podziņtelefoniem.

Fīrmanis norādīja, ka neatbildēts jautājums paliek, ka brauciena laikā atslēgsies arī pasažieru mobilie telefoni un kā izmantot navigācijas aplikācijas, kas darbojas, izmantojot mobilo sakaru tīklu.

"Bite Latvija" sabiedrisko attiecību vadītāja Karīna Javtušenko atzina, ka ir grūti prognozēt, cik efektīvs būtu Lukstiņa piedāvātais risinājums, atslēdzot tālruņus automašīnu vadītājiem, braucot ātrāk par 30 kilometriem stundā. "Pirmkārt, ja risinājums būtu lietotnes veidā, nav pārliecība, ka visi autovadītāji savos tālruņos instalēs lietotni, otrkārt, ja risinājums ir tālruņos instalēts piespiedu kārtā, neatbildēts jautājums paliek, kurš nodrošinās un finansēs tā uzstādīšanu - vai tie būs mobilo sakaru operatori, ierīču ražotāji vai trešās puses," norādīja Javtušenko.

LETA jau ziņoja, ka trešdien, 10.aprīlī, Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijā CSDD vadītājs Andris Lukstiņš norādīja uz problēmu ar mobilo telefonu lietošanu pie stūres. Viņa ieskatā, būtu jāaizliedz lietot attiecīgās ierīces, piemēram, ar mobilo sakaru operatoriem vienojoties, ka, pārvietojoties ar automašīnu ātrāk par 30 kilometriem stundā, attiecīgās ierīces tiek atslēgtas. Aizliegums neattiektos uz pasažieriem.

CSDD precizēja, ka patlaban virknē Eiropas valstu tiek domāts, kā ierobežot mobilo ierīču lietošanu pie auto stūres, bet tas attiektos tikai uz autovadītājiem.

"Zviedrijā jau pirms vairākiem gadiem ir izstrādāta "Vision Zero" filozofija, kas paredz bojā gājušo skaita samazināšanu līdz nullei. Un tā balstās uz to, ka cilvēkam kā dzīvai radībai nav raksturīga perfekta uzvedība, viņš var kļūdīties, un tieši tādēļ satiksmes sistēma jāveido tā, lai šādas kļūdas nebūtu letālas un sistēma pasargātu gan autovadītāju, gan līdzbraucējus," informēja CSDD.

Iestādē pauda pārliecību, ka ir jārada sistēma, lai autovadītājiem nebūtu kārdinājums un iespējas mobilos tālruņus pie stūres lietot.

Uz augšu