Ko drīkst un ko nedrīkst ēst, bērniņu gaidot? Uztura ieteikumi grūtniecēm

FOTO: Unsplash

Vai grūtniecības laikā "jāēd par diviem", cik daudz A vitamīna drīkst lietot un - vai pilnībā jāatsakās no kafijas? Kā neapjukt informācijas bezgalīgajos plašumos un nekrist galējībās, cenšoties ēst veselīgi grūtniecības laikā.

Veselības ministrija sadarbībā ar uztura un veselības aprūpes speciālistiem izstrādājusi ieteikumus grūtniecēm un sniedz atbildes uz populārākajiem jautājumiem par uzturu.

Vai grūtniecības laikā ir jāēd vairāk?

Grūtniecības laikā nepieciešamība pēc enerģijas pieaug par 100 - 300 kalorijām dienā, bet strauji mainīt savus uztura paradumus nevajadzētu. 

Papildus enerģiju nav ieteicams uzņemt ar saldumiem, konditorejas izstrādājumiem vai citiem našķiem.

Būtiski ir nodrošināt atbilstošu enerģijas daudzumu ar kvalitatīviem pārtikas produktiem. Pārāk straujš un liels svara pieaugums var palielināt hronisku slimību risku gan sievietei, gan bērnam, tāpat arī negatīvi ietekmēt grūtniecības ilgumu un iznākumu. Savukārt nepietiekams svara pieaugums var veicināt priekšlaicīgu dzemdību risku un ietekmēt bērna veselību.

Svarīgi atcerēties, ka grūtniecības laikā nav ieteicams ievērot kādu diētu ar mērķi samazināt svaru, jo uzturvielu deficīts var radīt veselības riskus topošā bērna attīstībai un sievietes veselībai.

Cik daudz alkohola drīkst lietot grūtniecības laikā?

Grūtniecības laikā lietotais alkohols no sievietes asinsrites caur placentu nokļūst bērna asinsritē un apmēram stundas laikā sasniedz tādu pašu koncentrāciju kā mātes asinīs. Papildus tam alkohols uzkrājas augļa ūdeņos un var tur saglabāties pat tad, kad mātes asinīs alkoholu vairs nevar konstatēt. 

Alkoholu lietot nevajadzētu vispār, pat ne glāzi sarkanvīna reizi nedēļā - pētījumos nav noteikta droša deva, kuru lietojot, grūtnieces un nedzimušā bērna veselība nebūtu apdraudēta.

Alkohola lietošana grūtniecības laikā ir risks priekšlaicīgām dzemdībām un neiznestam bērnam (bērns ar samazinātu ķermeņa masu un augumu), kā arī ietekmē bērna fizisko un psihisko veselību. 

Bērnam var būt arī augļa alkohola sindroms, kas izpaužas gan kā fiziskie defekti, gan arī kā centrālās nervu sistēmas attīstības traucējumi. To raksturo samazināts svars un augums, un vēlākā periodā atpalikšana augšanā. Bērniem, kuriem ir augļa alkohola sindroms, ir strukturālas smadzeņu izmaiņas, kā rezultātā attīstās garīga atpalicība. 

Vai pilnībā jāatsakās no jūras veltēm?

FOTO: Unsplash

Bieži dzirdēts, ka grūtniecēm uzturā nevajadzētu iekļaut svaigas zivis - tas tāpēc, ka jūras veltes ātri bojājas un pastāv saindēšanās risks. Toties, ja veltes ir termiski apstrādātas, tās lietot uzturā ir pat ieteicams.

Vēl satraukums par zivīm radies tāpēc, ka tajās ir dioksīns - kancerogēna viela. Tomēr Baltijas jūrā esošajās zivīs dioksīns ir tik mazā devā, ka topošai māmiņai tas nekaitēs.

Nav ieteicams izvēlēties sālītas, marinētas, kūpinātas un žāvētas zivis.

Ieteicams Baltijas jūrā nozvejotās zivis lietot uzturā ne vairāk par 140 g nedēļā, ņemot vērā iespējamos piesārņojuma riskus. Izvēloties Baltijas jūrā nozvejotās zivis, priekšroku var dot mazāka izmēra zivīm, piemēram, reņģēm un brētliņām.

Cik krūzītes kafijas dienā drīkst izdzert?

Liels kofeīna daudzums topošās māmiņas uzturā var kavēt augļa attīstību.

Grūtniecības laikā uzturā ieteicams nepārsniegt 200 mg kofeīna dienā, ko var uzņemt ar 2 kafijas tasēm vai 4 (250 ml) melnās vai zaļās tējas krūzēm dienā.

Tāpat kofeīnu satur arī bezalkoholiskie dzērieni un šokolāde. Grūtniecības laikā no uztura jāizslēdz enerģijas dzērieni. 

Grūtniecības laikā arī būtu jāuzmanās no dažādu zāļu tēju lietošanas, un to lietošana būtu jāapspriež ar ārstu. Bezalkoholiskie, gāzētie dzērieni ar augstu pievienotā cukura saturu (limonādes, sulu dzērieni u.c.) nav rekomendējami grūtnieces ikdienas uzturā, jo tie neremdē slāpes, bet var izraisīt nevajadzīgu svara pieaugumu, ņemot vērā tajos esošo palielināto cukura daudzumu.

Vai nepieciešams ierobežot sāls un cukura patēriņu?

Jā, cukura un sāls daudzumu savā ēdienkartē vajadzīgs reducēt līdz minimumam - Pasaules Veselības organizācija grūtniecēm iesaka dienā uzņemt aptuveni sešas tējkarotes cukura. Taču jāatceras, ka lielāko daļu cukura cilvēks uzņem ar rūpnieciski ražotajiem pārtikas produktiem, piemēram, saldumiem, konditorejas izstrādājumiem, jogurtiem ar piedevām, mērcēm un saldinātiem, gāzētiem dzērieniem.

Ja grūtniecības laikā rodas vēlme pēc saldumiem, ieteicams izvēlēties svaigus vai žāvētus augļus, auzu pārslu cepumus vai mājās gatavotu piena kokteili.

Savukārt sāls patēriņam nevajadzētu būt lielākam kā vienai tējkarotei dienā - pārmērīgi uzņemot lielu sāls daudzumu, var tikt paaugstināts asinsspiediens un aizturēts ūdens organismā. Gatavojot ēdienus mājās, garšas uzlabošanai labāk lietot dažādus garšaugus, piemēram, sīpolus, ķiplokus, piparus, zaļumus un garšvielas, kurām nav pievienots sāls.

Vai jāizvairās no burkānu, dzīvnieku aknu un citu produktu, kas satur daudz A vitamīna, lietošanas?

A vitamīns ir nepieciešams katra organisma pilnvērtīgai funkcionēšanai, bet grūtniecības laikā pārāk lielas vitamīna devas ir kaitīgas augļa normālai attīstībai, jo var radīt iedzimtas attīstības anomālijas vai centrālās nervu sistēmas disfunkciju.

Tāpēc nav ieteicams uzturā iekļaut aknas un aknu produktus, kas ir A vitamīna avots.

Savukārt augu valsts produkti, kas dabīgi satur karotīnu jeb A vitamīna provitamīnu, (piemēram, burkāni, ķirbji, aprikozes, plūmes) neietekmē augļa attīstību, tāpēc šos pārtikas produktus uzturā lietot ir droši. Tāpat A vitamīnu var pārdozēt, lietojot medikamentus vai uztura bagātinātājus, kas satur A vitamīnu.

No kādiem produktiem vēl ieteicams izvairīties?

FOTO: Unsplash

Ikdienas uzturā nepieciešams samazināt to pārtikas produktu daudzumu, kuri varētu saturēt daudz pievienoto sāli, cukuru un taukus.

No kādiem produktiem atteikties?

  • Saldināti, gāzēti dzērieni, sulu dzērieni, nektāri, sīrupi, kompoti;
  • gatavās mērces, piemēram, "mērce salātiem", barbekjū mērces, kečups, majonēze; 
  • "smērējamie produkti", piemēram, piena un augu tauku maisījumi, kausētais siers;
  • gaļas izstrādājumi (desas, cīsiņi) un zivju izstrādājumi, tai skaitā kūpinājumi un sālīti produkti;
  • jēlas zivis un jūras veltes, kā arī ēdieni, kuru sastāvā ir jēli produkti, piemēram, suši, mazsālīts lasis, garneles;
  • marinēti dārzeņi un to asorti, sālīti rieksti un sēklas;
  • konservēti, marinēti, sālīti vai lielā tauku daudzumā cepti dārzeņi;
  • dažādas ātrās uzkodas (frī kartupeļi, burgeri) un citi sāļie našķi (čipši);
  • visi ēdieni, kuros ir neapstrādātas vai nepietiekami apstrādātas olas;
  • nepasterizēti sieri vai mīkstie sieri;
  • zobenzivs, haizivs, tunča steiks, marlins un karaliskā skumbrija, jo tās var būt uzkrājušas daudz smagos metālus;
  • saldais un skābais krējums;
  • enerģijas dzērieni.

Kādam būtu jābūt perfektam "grūtnieces šķīvim"?

Veiksmīga uztura pamatā ir regulāras ēdienreizes un uztura dažādošana. Dienas laikā nepieciešams ēst regulāri, vismaz trīs pamata ēdienreizes (brokastis, pusdienas un vakariņas) un starplaikos uzņemt nelielas veselīgas uzkodas, piemēram, augļus, dārzeņus, riekstus, žāvētus augļus, skābpiena produktus un pilngraudu cepumus.

Grūtniecības laikā ikdienas uzturā ir ieteicams iekļaut dabīgus un svaigus pārtikas produktus, kas ir atbilstoši sezonai.

Pamata ēdienreizēs ieteicams ievērot "šķīvja principu", kur pusi no šķīvja piepilda ar dārzeņiem un augļiem, ceturto daļu paredz olbaltumvielu saturošiem produktiem (gaļa, zivis, olas, piena produkti un pākšaugi), savukārt atlikušajā daļā iekļauj ogļhidrātus saturošus produktus (graudaugi, kartupeļi).

Sadarbībā ar "Magnesium Diasporal Direkt".

Uz augšu