"Vienotības" Rīgas domes frakcija pārliecināta, ka tiek mēģināts saglabāt likvidējamā "Riga.lv" struktūru

Rīgas domes priekšsēdētājs Oļegs Burovs

FOTO: Evija Trifanova/LETA

"Vienotības" Rīgas domes frakcijai ir bažas, ka Rīgas pilsētas nākamā gada budžetā iecerēts par gandrīz miljonu eiro palielināt finansējumu Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļai, paredzot šo naudu četru jaunu darbinieku algošanai, kā arī, lai turpinātu Rīgas pašvaldības līgumus ar mediju aģentūrām vai medijiem, tādējādi saglabājot likvidējamā nodibinājuma "Riga.lv" struktūru.

Frakcijas priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis aģentūru LETA informēja, ka tas izriet no Rīgas domes priekšsēdētāja Oļega Burova (GKR) uzdevumā sagatavota dokumenta un viņaprāt tas ir slēpts mēģinājums saglabāt struktūru, ko savulaik izveidoja likvidējamais pašvaldības nodibinājums "Riga.lv".

"Opozīcija panāca, ka "Riga.lv" tiek likvidēts, tomēr acīmredzami Rīgas domē valdošā koalīcija ir ieinteresēta par katru cenu saglabāt un turpināt līdzšinējo praksi - pirkt mediju saturu, vienīgi pārnesot šo rūpalu uz Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļu. Tas liek secināt, ka Rīgas mērs uzskata par pieņemamu turpināt Nila Ušakova izveidoto korumpēto sistēmu, kas pieļauj pašvaldības resursu izmantošanu mediju satura pirkšanai un ietekmēšanai, kā arī "Saskaņas/GKR" koalīcijai pietuvinātu personu nodrošināšanai ar labi apmaksātām darba vietām," uzskata Ķirsis.

No dokumentiem secināms, ka Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļai budžetu varētu palielināt par 920 000 eiro, no kuriem apmēram pusmiljons tiktu paredzēts mediju satura līgumiem, izmantojot SIA "Mediaservice" pakalpojumus, kā arī iecerēts slēgt jaunu līgumu 150 000 eiro vērtībā par raidlaika pirkšanu SIA "Pirmais Baltijas Kanāls". Jaunajās amata vietās, kas tiktu izveidotas līdz ar budžeta palielinājumu, iespējams, plānots pieņemt darbā līdzšinējos nodibinājuma "Riga.lv" darbiniekus.

Ķirsis ir vērsies pie Burova ar pieprasījumu nekavējoties apturēt minētās darbības un izskatīt šo jautājumu tuvākajā Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komitejas sēdē.

Jau ziņots, ka šogad jūlijā Rīgas dome pieņēma lēmumu par nodibinājuma "Riga.lv" likvidāciju un tika noteikts, ka tā likvidācija aizņems aptuveni astoņus mēnešus un procesu vadīs nodibinājuma valde.

Domes opozīcija jau iepriekš vairākkārt rosināja "Riga.lv" likvidāciju, taču koalīcija sākotnēji pieņēma lēmumu nodibinājuma darbu izvērtēt līdz rudenim. Stājoties amatā, nu jau bijušais Rīgas mērs Dainis Turlais (GKR) norādīja, ka ir gatavs domes lēmumu grozīt un lemt par likvidācijas sākšanu jau agrāk, kā rezultātā vienojās par to arī ar nodibinājuma valdi, kurā strādā Andris Konošonoks un Ģirts Dripe. 

"Riga.lv" tika dibināts 2013.gadā un domes opozīcija šo gadu laikā vairākkārt vērsa uzmanību uz neskaidro līdzekļu izlietojumu nodibinājumā, kā arī tā neskaidrajām funkcijām, paužot aizdomas, ka nodibinājuma galvenais uzdevums esot bijis nodrošināt valdošās koalīcijas slavināšanu.

Valsts kontrole revīzijā secinājusi, ka Rīgas pašvaldība trīs gadu laikā caur biedrībām un nodibinājumiem nesaimnieciski izlietojusi vairāk nekā 20 miljonus eiro rīdzinieku naudas. Revidenti galveno uzmanību veltījusi diviem Rīgas pašvaldības dibinātiem nodibinājumiem - Rīgas Tūrisma attīstības birojam un "Riga.lv".

Revidenti secinājuši, ka pašvaldības biedrības bez jebkāda pamatojuma saņēmušas dāsnas budžeta dotācijas, lai naudu izlietotu apšaubāmās ziedošanas shēmās, neizprotamās darbībās ar preču zīmēm, kā arī algās, iespējams, fiktīvi nodarbinātām personām. Tāpat revidentiem neesot skaidri biedrību finansējuma piešķiršanas principi dažādu projektu īstenošanai.

Pētot nodibinājumu "Riga.lv", revidenti konstatējuši, ka iepriekšējo trīs gadu laikā pašvaldība piešķīrusi tam dotāciju vairāk nekā četru miljonu eiro apmērā. Kaut arī statūti nosaka pašvaldībai pienākumu apstiprināt nodibinājuma "Riga.lv" budžetu, ne 2016., ne 2017., ne 2018.gadā tas neesot darīts.

Turklāt "Riga.lv" finanšu atskaitēs esot uzrādīti nepatiesi finanšu dati.

Savukārt pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica" šogad jūnijā, atsaucoties uz nodibinājuma valdes sēžu protokoliem un algu sarakstiem, vēstīja, ka "Riga.lv" pēdējos četros gados vismaz 400 000 eiro pilsētnieku naudas izmaksājis "savējiem" jeb partijai "Saskaņa" pietuvinātiem jauniešiem un žurnālistiem.

Kopumā četros gados algās un autoratlīdzībās nodibinājums izmaksājis ap 700 000 eiro. Daudzi no algu un autoratlīdzību saņēmējiem ir partijas jaunatnes organizāciju aktīvisti, daļa - kādreizējie krieviski iznākošo izdevumu žurnālisti. Sabiedrisko attiecību portālam ir arī pašam savi sabiedrisko attiecību speciālisti, turklāt maksāts ticis arī par citu sagatavotu preses relīžu pārpublicēšanu, noskaidrojis "Re:Baltica".

Starp "Riga.lv" darbiniekiem, kuriem ir redzama saikne ar "Saskaņu" vai agrāko Rīgas domes koalīciju, pētnieciskās žurnālistikas centrs identificējis Inu Oškāju, Kseniju Zagorovsku, Danutu Dembovsku, Aleksandru Šuņinu, Anitu Kiseļovu (Pokrovsku), Georgiju Ņikitinu, Nauri Lukševicu, Annu Vasiļjevu, Vladislavu Černovu, Angelinu Kašperko, Alekseju Mehonošinu, Dmitriju Ličkovski un Irenu Poltoraku.

Uz augšu