Izskatās, ka astronomi atraduši jauna veida melno caurumu

Melnais caurums
Melnais caurums Foto: EPA/Scanpix

Zinātnieki, veicot melno caurumu uzskaiti kosmosā, iespējams, uzdūrušies pilnīgi jauna veida melnajam caurumam.

Kā rakstīts pētījumā, kas 31. oktobrī publicēts zinātniskajā žurnālā “Science”, šie jaunie melnie caurumi ir krietni mazāki par zināmajiem melnajiem caurumiem, tomēr daudz masīvāki un ļoti, ļoti blīvi.

Līdz šim zinātnieki ir identificējuši trīs melno caurumu veidus: ārkārtīgi blīvus un mazus melnos caurumus, vidēja izmēra starpposma melnos caurumus un supermasīvus melnos caurumus, kas var būt miljardiem reižu masīvāki par Sauli un varētu būt vairāku mazāku melno caurumu apkopojums.

Astronoms un pētījuma autors Tods Tompsons no Ohaio Universitātes ar pētnieku komandu ķērās klāt datu analīzei, kas bija iegūti Apači punkta observatorijā Ņūmeksikas štatā, lai noskaidrotu, vai ir iespējams atrast pazīmes par ļoti sīku melno caurumu eksistenci. Viņi izanalizēja datus un izpētīja tūkstošiem attēlu no 200 binārajām zvaigžņu sistēmām, kurās zvaigzne riņķo ap mirušu zvaigzni – melno caurumu vai neitronu zvaigzni.

Visbeidzot viņiem izdevās pamanīt kaut ko savādu: izskatījās, ka gigantiska sarkana zvaigzne kaut ko apriņķo. Tomēr tas, ko tieši, palika mistērija. Balstoties uz aplēsēm, šim objektam vajadzētu būt mazākam, kā citiem novērotajiem Piena Ceļa melnajiem caurumiem, bet lielākam un masīvākam par neitronu zvaigzni.

Zinātnieki salīdzināja iegūtos rezultātus ar iepriekš iegūtajiem datiem, astronomi secināja, ka viņiem izdevies atklāt jauna veida melno caurumu. Zinātnieki spekulē, ka tā masa ir vien 3,3 reizes lielāka par Saules masu.