Elektromobiļa uzturēšanas un remonta nianses jeb lētāk vai dārgāk par "dīzeli"? (38)

CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Elektromobilitātes attīstība Latvijā buksē, un pie vainas ne vienmēr ir valdības kūtrums. Savu lomu atpalicībā no kaimiņiem spēlē arī bailes no nezināmā. Cik ilgi kalpos elektromobiļa baterija? Vai to vispār var saremontēt un vai tiešām elektromobiļa apkope ir trīsreiz lētāka nekā dīzelim? Uz šiem un citiem jautājumiem TV Auto ziņām piekrita atbildēt speciālisti, kam elektromobiļu tehnoloģijas, uzturēšana un remonts ir ikdiena.

Izmantojot klimata pārmaiņu finanšu instrumentu - līdz šim pagaidām vienīgo lielo atbalstu bezizmešu transporta iegādei - uzņēmums Latvijas Valsts meži pirms sešiem gadiem iegādājās trīs Mitsubishi i-Miev un vienu Nissan e-NV200. Automašīnas diendienā uz maiņām izmanto uzņēmuma darbinieki, tāpēc nobraukums īstenojas kā plānots - ap 10 000 km gadā.

Kā skaidro uzņēmuma saimniecības pārvaldes vadītājs Jānis Bite, automašīnas kalpojušas labi un bez vērā ņemamiem tehniskiem defektiem. Proti, šajā laikā tikai vienam no iMiev sabojājusies parastā 12 voltu akumulatora lādēšana, kas novērsta garantijas ietvaros. 

Foto: Ekrānuzņēmums no video

Ja ar tehniku viss ir kārtībā, tad ar izmaksām uz nobraukuma kilometru ir citādāk. Ja ņem vērā 50% atbalstu cenai, elektromobiļa lietošanas izmaksas uz kilometru ir uz pusi zemākas. Ja atbalsta nav, tad pilnās dzīvescikla izmaksas jeb TCO būtu par trešdaļu augstākas nekā iekšdedzes modelim un nelīdzētu pat trīsreiz lētākas apkopes.

Ja paraugāmies, piemēram, uz Nissan e-NV200, šim auto apkopju intervāls ir 30 000 kilometru, jo nav sveču, nav motoreļļas, nav eļļas filtra, nav motora gaisa filtra u.c. Kopā sanāk, ka uz 100 000 kilometriem jāveic vien trīs apkopes. Šī sakarība attiecas arī uz citiem elektroauto, jo, piemēram, Nissan LEAF apkopēs izmaksā trīs reizes lētāk nekā Nissan Pulsar. Ja paraugās uz citu zīmolu - Hyundai -, tad Kona apkopes intervāls ir 15 000 km neatkarīgi no piedziņas, taču atšķirība izmaksās vienalga ir liela. Piemēram, ja elektriskajai Kona līdz 90 000 km nobraukumam apkopju izmaksas būtu aptuveni 984 eiro, tad Konai ar 1,6 litru benzīna motoru un priekšpiedziņu apkopes izmaksātu 1915 eiro.

Elektromobiļiem ir vēl virkne priekšrocību. Piemēram, ja salīdzina ar dīzeļautomobiļiem, kuros siltums salonā parādās tikai pēc nobrauktiem 15 kilometriem, elektromobilis sāk sildīt uzreiz. Taču bažas varētu sagādāt baterija, kurai ražotājs gan parasti dod 8 gadu vai 160 000 kilometru kalpošanas garantiju. Jārēķinās gan, ka tuvāk garantijas perioda beigām baterijas kapacitāte kritīs aizvien straujāk. Sākotnēji gan vidējais baterijas degradācijas temps būs 2 - 4 procenti gadā. 

Foto: Ekrānuzņēmums no video

Jāteic gan, ka elektromobiļa uzlādes procesā ir jāievēro dažas nianses, kas baterijas kalpošanas mūžu var pagarināt. Būtiski cita starpā ir atcerēties, ka nevajadzētu visu laiku mašīnu lādēt ar ātro uzlādi, bet ik pa laikam lietot arī lēno uzlādi. Tāpat būtu vēlams rūpēties, lai līdzīgi kā viedtālrunis, arī elektroauto visu laiku būtu ar 20 - 80% uzlādes līmeni.

Cik droši ir elektroauto, kas jāievēro dīleru un servisa centros, ja tur nonāk elektroauto pēc avārijas, un vai bojātu bateriju bloku ir iespējams remontēt, skaties TV Auto ziņu sižetā.

Komentāri (38)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu