8 ikdienas ieradumi, kas izraisa redzes pasliktināšanos

FOTO: unsplash.com

Mēs atkārtojam to dienu pēc dienas un pat nenojaušam, ka mūsu ierastās darbības var būt bīstamas. Kā mēs kaitējam savām acīm un ko darīt, lai saglabātu izcilu redzi? Latvijas oftalmologs Andrejs Solomatins pastāstīja par astoņiem ikdienas ieradumiem, kas ir bīstami acīm.

1. Nepareizs apgaismojums

Darbs ar mūsdienu ekrānierīcēm sliktā apgaismojumā un nepareizā ķermeņa stāvoklī var negatīvi ietekmēt redzi ļoti ātri.

Atcerieties, ka ekrānam nevajadzētu būt vienīgajam gaismas avotam telpā. Visai darba virsmai jābūt vienmērīgi apgaismotai, un ķermeni ieteicams novietot ar taisnu muguru sēdus stāvoklī. Ieradums lasīt guļus un tumsā neizbēgami rada nopietnas redzes problēmas.

2. Atteikšanās no saulesbrillēm

Ultravioletā starojuma iedarbība uz neaizsargāto acs virsmu var izraisīt nopietnas sekas: no tīklenes centrālās deģenerācijas un kataraktas līdz citām redzes orgānu slimībām.

UV starojums, nonākot acīs, neietekmē acu veselību uzreiz. Tiklīdz ir uzkrāta noteikta ultravioletā starojuma deva, sākas acu slimību attīstība.

UV aizsardzībai izmantojiet droša ražotāja saulesbrilles ar UV filtru. Pretēji vispāratzītajam stereotipam ir nepieciešams aizsargāt acis no saules ne tikai vasarā, bet jebkurā gada laikā.

3. Vecas kosmētikas lietošana

Sekojiet līdzi izmantoto kosmētikas līdzekļu derīguma termiņam un uzglabāšanas apstākļiem. Tiklīdz kāda kosmētikas produkta konsistence vai kvalitāte ir mainījusies, pārtrauciet tā lietošanu. Tas palīdzēs samazināt acs slimību risku, ko izraisa kaitīgas baktērijas, kas dzīvo bojātā kosmētikā.

4. Acu nogurums

Ilgas darba stundas pie datora vienmēr izraisa nepatīkamās sajūtas acīs: sausumu, dedzināšanu un nogurumu. Jebkurš darbs, kas saistīts ar ilgstošu redzes uzmanības koncentrāciju, var izraisīt galvassāpes un redzes asuma samazināšanos. Šādos apstākļos acs mirkšķināšanas daudzums samazinās, atņemot acīm mitrumu.

Problēma tiks atrisināta ar īsām pauzēm ik pēc 20-30 minūtēm un acu vingrinājumiem. Ir arī svarīgi uzturēt pareizu iekštelpu klimatu un, ja nepieciešams, izmantot mākslīgos asaru pilienus, lai mitrinātu acis un mazinātu diskomfortu.

5. Nesabalansēts uzturs

Pilsētas dzīves apstākļos nav viegli ievērot pareiza uztura principus, bet ir vērts mēģināt. Pievienojiet uzturam kvalitatīvus proteīnus, šķiedrvielas, svaigus augļus un dārzeņus, riekstus, spinātus un treknas zivis. Tas palīdzēs aizsargāt acis no tīklenes agrīnas deģenerācijas un kataraktas attīstības, nodrošinās normālu asinsriti acīs un labvēlīgi ietekmēs redzes asumu.

Lai palīdzētu atbrīvoties no brīvajiem radikāļiem un uzlabotu tīklenes darbību, lietojiet uztura bagātinātājus, kas satur vitamīnus un minerālvielas, piemēram, A, C, E, B12, cinku un luteīnu.

6. Acu miegšana

Pastāvīga acu miegšana neuzlabos redzi, bet negatīvi ietekmēs acu stāvokli. Alternatīvs veids, kā padarīt dzīvi ērtu, bet redzi asu, ir redzes lāzerkorekcija. Operācija ir nesāpīga, tiek veikta ambulatori, un tai ir minimāls atveseļošanās periods. Turklāt redzes lāzerkorekcija nodrošina pilnīgu neatkarību no brillēm un kontaktlēcām.

7. Smēķēšana

Smēķēšana un paaugstināts kataraktas attīstības risks pirms 40 gadu vecuma ir saistīti. Smēķēšana var izraisīt arī ar vecumu saistītu makulas deģenerāciju, kas noved pie redzes traucējumiem.

8. Atteikšanās no profilaktiskiem acu pārbaudēm

Ikgadēja vizīte pie oftalmologa ļauj uzraudzīt acu stāvokli un diagnosticēt slimības agrīnā stadijā, kad tās ir viegli ārstējamas. Regulāras acu pārbaudes palīdz sekot līdzi redzes asuma izmaiņām. Ir svarīgi atklāt redzes traucējumu cēloņus un nekavējoties tos novērst.

Atrast citu noderīgu informāciju par acīm un redzi, kā arī uzdot savus jautājumus dr. Andrejam Solomatinam var profesionālā blogā Facebook un Instagram @dr.AndreiSolomatin

Uz augšu
Back