/nginx/o/2020/12/11/13524435t1h0c0b.jpg)
2014.gadā Eiropas Savienībā tika pieņemti Euro 6 izmešu normatīvi, un tie pēdējos gados papildināti ar dažādiem jauniem ierobežojumiem, kas automašīnu ražotājiem ir jāņem vērā. 2025.gadā stāsies spēkā Euro 7 normatīvi, un tās jau ir sliktas ziņas tradicionālo iekšdedzes dzinēja automašīnu cienītājiem un to ražotājiem,
Iemesls ir ļoti vienkāršs: pieļaujamais kaitīgo izmešu daudzums, kas jau tagad sagādā pamatīgas galvassāpes un liek meklēt dažādus apvedceļus un risinājumus. Tā, piemēram, Aston Martin pirms vairākiem gadiem uz mikromašīnas Toyota iQ bāzes radīja modeli Cygnet. To nevienam būtībā nevajadzēja, taču zīmola vidējais CO2 izmešu daudzums uz mazās mašīnītes mazā motoriņa rēķina līdz ar to ievērojami nokritās.
Vai autoražotāji arī turpmāk rīkosies līdzīgi? Iespējams. Tomēr drīzāk būs vērojama uzņēmumu aizvien lielāka pievēršanās elektromobiļiem un hibrīdauto.
"Līdz ar plānoto Euro 7 standartu ieviešanu Eiropas Komisija no 2025. gada faktiski aizliegs transportlīdzekļus ar iekšdedzes motoriem," sacīja Vācijas Automobiļu rūpniecības asociācijas (VDA) prezidente Hildegarde Millere.
Viņa uzskata, ka iekšdedzes dzinēji vairs nebūs konkurētspējīgi, ja emisijas ierobežojumi būs pārāk stingri.
Vācu laikraksts Bild ziņoja par Eiropas Komisijas pasūtītu pētījumu, ar kuru jānosaka maksimālais izmešu apjoms, kas iekļautos Euro 7 standartā. Acīmredzot pētījuma autori secinājuši, ka klimata mērķu sasniegšanai ir nepieciešami daudz stingrāki standarti nekā pašreizējie Euro 6 normatīvi.
VDA ceļ trauksmi ne tikai emisiju robežvērtību, bet arī testēšanas metožu dēļ. EK pētījumā teikts, ka emisiju normās ir jāiekļaujas ne tikai auto izmešu vidējām vērtībām, bet arī maksimālajiem rādītājiem. "Komisija vēlas noteikt, ka nākotnē transportlīdzeklim vajadzētu būt praktiski bez emisijām jebkurā braukšanas situācijā, neatkarīgi no tā, vai tas brauc kalnā ar piekabinātu piekabi vai lēnā tempā pārvietojas pilsētas satiksmē. Tas ir tehniski neiespējami, un visi to zina," saka Millere.
Pagaidām Euro 7 standarti nav pilnībā apstiprināti. Paredzams, ka slāpekļa oksīdu (NOx) emisija būs ierobežota līdz 30 miligramiem uz kilometru. Tajā pašā laikā šobrīd šis rādītājs automašīnām ar dīzeļdegvielu var būt 80 mg/km, neskaitot vēl 34,4 mg/km pieļaujamo kļūdu. Tas nozīmē, ka pēc pieciem gadiem izmešu ierobežojums būs stingrāks par šobrīd pieļaujamās kļūdas vērtību.
Kāds Volkswagen inženieris, kurš vēlējies palikt anonīms, vācu izdevumam Automotive News Europe ieskicējis visai dramatisku ainu.
Pēc viņa teiktā, Euro 7 var izraisīt budžeta modeļu pazušanu, jo visām automašīnām būs jābūt hibrīdiem.
Tas nozīmē, ka autovadītāji savus pašreizējos spēkratus lietos līdz pēdējam, jo nevarēs atļauties dārgākus hibrīdus un elektriskos transportlīdzekļus.
Un vēl, ja patiešām tiks ieviesti limiti ne tikai vidējām, bet arī maksimālajām izmešu vērtībām, var prognozēt autoražotāju pilnīgu pāreju uz "plūdenākām" automātiskajām un robotizētajām pārnesumkārbām, kā arī korekciju ieviešanu dzinēju programmatūrā, lai motori būtu ekonomiskāki un tamdēļ kļūtu gurdenāki, miegaināki.