Kāpēc Napoleona roka gleznās bieži ir aizbāzta aiz vestes?

Napoleons FOTO: Wikimedia Commons

Ja Napoleons būtu jāattēlo “mēmajā šovā”, tad mēs visi zinātu, ko darīt – stāvēt ar vienu kāju noliktu priekšā otrai, bet roku aizbāzt aiz vestes krūšu rajonā.

Lai arī šī poza ir tik raksturīga Napoleonam, tā nemaz nav tik izplatīta un zināma visiem, kā mēs varētu domāt, skaidrots video, skaidrots izdevuma “Vox” YouTube kanālā publicētajā video. 

Kad video autori lūdza saviem kolēģiem attēlot Napoleonu, ne visi uzreiz centās aizbāzt roku aiz vestes. Tiesa, joprojām ļoti daudzi no mums tieši šo žestu uzskata par vienu no raksturīgākajām Napoleona iezīmēm līdz ar stāju. 

Šāda veida poza ir redzama daudzos visu laiku slavenākā franču valstsvīra atainojumos, sākot ar viņa paša laika mākslas darbiem un beidzot ar mūsdienu interpretācijām. Visi šie darbi ir radījuši auglīgu augsni dažādām spekulācijām, piemēram, ka Napoleona roka bija deformēta. Tomēr tā nav patiesība un šai pozai ir vēsturisks precedents. 

VIDEO: KĀPĒC NAPOLEONA ROKA ALLAŽ IR AIZBĀZTA AIZ VESTES?

“Rokas aizbāšana aiz vestes vai žaketes atloka boja portretu klišeja, vēl pirms tādā pozā 19. gadsimtā tika attēlots Napoleons,” skaidroja video autors Kolmens Londess. 

Šādā pozā atainoti arī tādi ievērojami vīri kā Džordžs Vašingtons, Mocarts un Fransisko Pisarro. Pat sengrieķu orators Aishīns apgalvoja, ka vienas rokas nofiksēšana ir pareizais veids, kā uzstāties ar publisku runu. 

Kādā 18. gadsimta britu etiķetes grāmatā rakstīts, ka vienas rokas aizbāšana aiz vestes liecina par vīrišķīgu drosmi, rūdījumu un pieticību. 

Laika gaitā šī poza kļuva pietiekami izplatīta, lai zaudētu dižciltības auru. Piemēram, pēc Napoleona laika daudzi karikatūristi un komiķi to izmantoja, lai izzobotu dažādus valstsvīrus un dižciltīgos.

Uz augšu
Back