Noslēpumaina aģentūra piedāvā Eiropas influenceriem naudu par vakcīnu dezinformācijas izplatīšanu

Ilustratīvs foto. FOTO: Dmitrii Pridannikov, Shutterstock.

Influenceriem un blogeriem Francijā un Vācijā kāda ar Krieviju saistīta sabiedrisko attiecību aģentūra piedāvājusi naudu, lai tie publicētu nepatiesus apgalvojumus, ka "Pfizer"/"BioNTech" Covid-19 vakcīna it kā esot izraisījusi simtiem nāves gadījumu, vēsta laikraksts "The Guardian".

Aģentūra "Fazze" savā mājaslapā bija norādījusi adresi Londonā, taču patiesībā nebija tajā reģistrēta. Otrdien, kad atklātībā nāca tās piedāvājumi "YouTube" satura veidotājiem, blogeriem un influenceriem, aģentūras mājaslapa vairs nebija pieejama un sociālajos tīklos vairs nebija publiski pieejamas informācijas.

Dīvaino piedāvājumu pirmdien publiskoja "YouTube" kanāla "DirtyBiology" veidotājs Leo Grasē, kuram ir gandrīz 1,2 miljoni sekotāju. 

Aģentūra pagājušonedēļ sazinājās ar vairākiem veselības un zinātnes tematikai veltītu "YouTube" kanālu autoriem un kļūdainā angļu valodā lūdza pastāstīt, "ka ar "Pfizer" vakcinēto vidū nāves rādītāji ir trīsreiz augstāki nekā starp tiem, kas vakcinēti ar "AstraZeneca"". Influenceriem tika pieteikts savos kanālos publicēt saites uz laikrakstu "The Monde", forumu "Reddit" un portālu "The Ethical Hacker" par nopludinātu ziņojumu, kas it kā to pierādot.

"Le Monde" rakstā vēstīts par datiem, ko Krievijas hakeri esot nozaguši no Eiropas Zāļu aģentūras (EZA) un vēlāk izlikuši "tumšajā tīmeklī". Taču tajos nekas nav teikts par mirstības rādītājiem. Abos pārējos avotos publicētie raksti ir izdzēsti.

Aģentūra aicināja influencerus saviem sekotājiem norādīt, ka "tradicionālie mediji šo tematu ignorē", un lika uzdot jautājumu: "Kāpēc dažas valdības aktīvi iepērk "Pfizer" vakcīnu, kas ir bīstama cilvēku veselībai?"

Aģentūras norādījumos arī pieteikts "izturēties tā, it kā jums šis temats rūpētu un interesētu", kā arī izvairīties no norādēm "reklāma" vai "sponsorēts", lai publikācijas izskatītos kā pašu "neatkarīgā viedokļa" paušana.

Grasē norādījis, ka kampaņai esot "milzīgs budžets" un ka tā esot atteikusies identificēt klientu, kurš to pasūtījis. "Klients vēlas palikt inkognito," teikts vienā no Grasē publicētajām vēstulēm.

Aģentūra Francijā vērsusies arī pie komiķa Sami Oladito, kuram ir ap 400 000 "YouTube" abonentu, un medicīnas studenta, kurš "Instagram" atrodams kā "Et Ca Se Dit Medecin" ("Un viņi sevi sauc par ārstiem") un kuram ir 84 000 sekotāju.

Vācu jūtūberis un podkāstu veidotājs Mirko Dročmans arī publicējis ekrānšāviņu no e-pasta, kurā aicināts piedalīties "informācijas kampaņā" par "ievērojamu nāves gadījumu skaitu" pēc "Pfizer"/"BioNTech" vakcīnas saņemšanas. Dročmanam ir aptuveni 1,5 miljoni "YouTube" sekotāju.

"Lūdzu, atsūtiet statistiku par jūsu sekotāju vecumu [..] un cik tas izmaksātu," teikts e-pasta ziņojumā. 

Francijas faktu pārbaudes vietne "Fact&Furious" publicējusi ziņojumu, kurā "Fazze" kampaņas budžets raksturots kā "vērā ņemams", bet sagaidāmā atlīdzība - "kādu vēlaties".

Vietnē "LinkedIn" pieejamā informācija liecina, ka "Fazze" vadības darbinieki ir no Maskavas un iepriekš strādājuši aģentūrā, ko dibinājis Krievijas uzņēmējs.

Francijas mediji norādījuši uz līdzībām starp vēstījumiem, ko vēlējās izplatīt "Fazze", un Krievijā izstrādātās vakcīnas "Sputņik V" komunikācija sociālajos tīklos. "Sputņik V", tāpat kā "AstraZeneca", ir vīrusu vektora vakcīna. Sociālajos tīklos vakcīnas pārstāvji uzsver, ka tā esot "drošāka un efektīvāka" par mRNS vakcīnām.

Eiropas Savienība (ES) aprīlī nopēla Krievijas un Ķīnas "valsts sponsorētās dezinformācijas" kampaņas, nomelnojot Rietumvalstīs izstrādātās vakcīnas pret Covid-19 un vienlaikus reklamējot savas Covid-19 vakcīnas.

"Tā sauktā vakcīnu diplomātija seko tādai spēles loģikai, kur ieguvēji var būt tikai tad, ja ir arī zaudētāji", cenšoties "graut uzticēšanos Rietumos ražotām vakcīnām, ES institūcijām un Rietumu/Eiropas vakcinācijas stratēģijām," teikts Eiropas Ārējās darbības dienesta (EEAS) ziņojumā.

Uz augšu
Back