Bezborodovs arī uzsver cilvēkresursu aspektu jeb, citiem vārdiem sakot, pašlaik trūkst bērnu psihiatru. "Taču, pateicoties 2018. gadā veiktajai reformai, jau pavisam drīz, 2023. gadā, darba tirgū varētu nonākt daudz jaunu speciālistu, kuri primāri rezidentūrā ir apguvuši bērnu psihiatriju (..) Tomēr es aizvien redzu, ka trūkst atsevišķu jomu speciālistu un ka tuvāko gadu laikā izmaiņas tur, visticamāk, nenotiks, piemēram, nav pietiekami daudz psihiatrijas māsu, kas daudzviet ir primārā persona komandā, kas tiešā veidā strādā ar pacientu."
Tāpat būtiska ir sadarbība starp nozaru profesionāļiem. "Ir jāsaprot, ka jautājums par psihisko veselību ir multiprofesionāls. Tas nav tikai veselības resora uzdevums, bet arī labklājības un izglītības nozares atbildība. Ja vēlamies palīdzēt bērnam, kuram ir psihiski traucējumi,
mums neizbēgami ir jāraugās no visiem trim minētajiem skatupunktiem,"
tā psihiatrs, piebilstot, ka, uzlabojot sadarbību starp nozarēm, palīdzība būs efektīvāka. Kā labu piemēru šai sadarbībai Bezborodovs min Pusaudžu resursu centru, kas tika izveidots 2018. gadā.
Runājot par bērniem ar smagākiem traucējumiem, būtiski trūkst gadījumu vadības jeb koordinēšanas, norāda eksperts. "Pašlaik situācija ir tāda, ka vecāks ir tas, kurš ir spiests kļūt par sava bērna gadījuma vadītāju. Tā nav ideāla situācija, jo būtībā tad daudz kas ir atkarīgs no vecāka spējām noorganizēt un koordinēt pakalpojumus un palīdzības saņemšanu," apraksta psihiatrs. "Ja nav šīs gadījuma vadīšanas, bērns izkrīt no palīdzības kopumā."
Bezborodovs arī min, ka sešu gadu ilgajā mācību procesā, kam iziet cauri katrs topošais ārsts, bērnu psihiatrijai tiek veltīta tikai viena diena, kas ir neproporcionāli maz, lai raisītu interesi par specializēšanos šajā jomā.
Vaicāts par bērniem, kam nepieciešama aprūpe, bet kuru vecākiem ir sociāla rakstura problēmas, Bezborodovs norāda uz vairākiem aspektiem. "Runājot par psihiskajiem traucējumiem, sociāla nevienlīdzība ir viens no riska faktoriem sabiedrībā. Šeit ir svarīgi runāt par atbalsta sistēmu: ģimenes ir dažādas, vecāku zināšanas un resursi atšķiras," norāda ārsts, paužot, ka pēdējo gadu laikā notikušas pozitīvas pārmaiņas, respektīvi, psihiskā veselība aizvien vairāk tiek aktualizēta. Tas arī atsaucas praksē: vecāki aizvien agrāk vēršas pēc palīdzības, ja pamana, ka bērnam, iespējams, ir kādi psihiska rakstura traucējumi. Taču ir svarīgi, lai būtu izveidota laba atbalsta prakse arī ģimenēm, kurās ir sociālie riski, lai šādās ģimenēs augošas atvases saņemtu sevi piemērotu un efektīvu palīdzību.
"Palīdzībai ir jābūt pret cilvēku vērstai, kvalitatīvai, koordinētai pieejamai un ilgtspējīgai. Uz to mums vajadzētu tiekties," pauž ārsts, secinot: lai gan pozitīvas pārmaiņas sistēmā notiek, priekšā vēl ir tāls ceļš ejams.
Attālinātās mācības pie datora bez klaviatūras
Pētniece Anita Vaivode pirmsdiploma praksi izgāja Āgenskalna sociālā dienesta filiālē, kur viņa strādāja ar astoņām ģimenēm ar bērniem, par kuriem no skolas puses bija ienākušas sūdzības par sarežģījumiem mācībās. Pētījumā Vaivode apskatīja piecas no šīm astoņām ģimenēm, kuras raksturojamas kā sociāli vāji funkcionējošas. Pārējās trīs tika klasificētas "citā problēmu zonā".