Rīgas Satiksmes darījumi ar "Alkom-Trans"
“Rīgas satiksme” ir lielākais tramvaju un trolejbusu tīklu uzturētājs Latvijā. Un tajā strādā vairāk nekā četri tūkstoši autoatslēdznieku, elektromontieru un citu speciālistu. Tik pieredzējušam pašvaldības uzņēmumam vajadzētu būt visai informācijai par rezerves daļām un to piegādes cenām.
2013.gadā pašvaldības uzņēmums vienojās par 125 jaunu trolejbusu iegādi ar Čehijas uzņēmumu Škoda Electric, bet trīs gadus vēlāk - par 15 jauniem zemās grīdas tramvajiem no Škoda Transportation. Rezerves daļas piegādāt un remontdarbus veikt jaunajiem tramvajiem, trolejbusiem trīspusējā līgumā apņēmās Aleksandram Krajčekam piederošais Latvijas uzņēmums Alkom.
Auditā apšaubīts, vai garantijas un ārpus kārtas remontus jaunajiem transportlīdzekļiem tiešām veica Alkom, jo darbi notika “Rīgas satiksmes” telpās.
Daudz skaidrāki pārkāpumi ieraugāmi darījumos ar rezerves daļām. Pārbaudot rēķinus un sazinoties ar ražotājiem, VID konstatējis, ka vairākām rezerves daļām tādām kā tahogrāfs, durvju vadības bloks, vilcēja dzinējs “Alkom” “Rīgas satiksmei” pārdod ar 20 līdz pat 50% lielu uzcenojumu.
Ievērību pelna speciālā transportlīdzekļa tramvaja sliežu uzturēšanai – Unimog U423 darījums.
“Alkom” to nopircis no Vācijas uzņēmuma Zwiegoff par turpat pusmiljonu eiro (493 816) . Tālāk pārdevis čehu Škodai ar 70 000 lielu uzcenojumu (556 300). Bet “Rīgas satiksme” pēc mēneša no čehu kompānijas iegādājas to vēl par 160 000 dārgāk (724 882). Finālā pašvaldības uzņēmums par tramvaju sliežu transportlīdzekli samaksā tikpat, cik aizsardzības ministrija par jaunu bruņutransportieri. Kopumā tā vērtība šai darījumu ķēdē pieauga par vairāk nekā 230 000. (231 066)
VID vērtē, ka “Rīgas satiksmes” darījumi ar Alkom kā starpnieku bijuši fiktīvi.
Auditori arī pārliecināti, ka “Rīgas satiksme” zināja par piedalīšanos nodokļu krāpšanas shēmās.
Arī starpnieks visdrīzāk VID ieskatā nebija izvēlēts nejauši, jo Alkom īpašnieks Krjačeks bija tolaik domē pārstāvošā spēka “Gods kalpot Rīgai” biedrs.
No “Rīgas Satiksmes” puses līgumus par tramvajiem un trolejbusiem ar čehiem parakstīja Leons Bemhens, Igors Volkinšteins, bet no Čehijas uzņēmuma vairākas amatpersonas, tai skaitā Vladislavs Kozaks.
Viņus un arī uzņēmēju Māri Martinsonu KNAB apcietināja 2018.gada nogalē aizdomās par korupciju tramvaja un trolejbusa iepirkumos. VID auditā aprakstītie darījumi ar “Alkom Trans” pievienoti arī šajā KNAB lietā.
Nodokļu shēmās lielākoties figurē “Gods kalpot Rīgai” biedri, vai ar bijušo Rīgas vicemēra Ameriku saistīti cilvēki. Daļa aizdomās turēto izmeklēšanas laikā miruši.
Akcionāra pārstāvis “Rīgas satiksmē” pieļauto pārkāpumu un iespējamo noziegumu laikā bija Rīgas mērs Nils Ušakovs.
Sākoties kriminālizmeklēšanai “Rīgas satiksmē”, Ameriks no sava posteņa atkāpās, Ušakovu no mēra amata atstādināja pašvaldības lietu ministrs. Gan Ameriks, gan Ušakovs kandidēja Eiroparlamenta vēlēšanās un abi patlaban ir deputāti Eiropas Parlamentā.
VID auditā vērtēti arī uzņēmuma līgumi ar aptuveni pussimt “Rīgas satiksmes” konsultantiem. Nekā personīga jau ir stāstījis, ka vairākus tūkstošus mēnesī par izdomātiem darbiem saņēma Saskaņai un GKR pietuvinātie, arī daži domes deputāti un pat Rīgas vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs.
“Rīgas satiksmes” jaunā vadība par uzņēmumam radītajiem zaudējumiem šo uzņēmuma līgumu sakarā, vērsusies tiesā pret iepriekšējiem valdes locekļiem.