Pētījums: Pieaug iedzīvotāju vēlme atkal apmeklēt kultūras pasākumus

Izstāde "Georgs Vilhelms Timms (1820-1895) - mākslinieks, izdevējs, ceļotājs" mākslas muzejā "Rīgas birža". FOTO: Zane Bitere/LETA

Iedzīvotāju vidū ir vēlme atsākt apmeklēt kultūras pasākumus, liecina "Kantar" jaunākais iedzīvotāju Covid-19 Barometera pētījums.

"Kantar" vecākā klientu vadītāja Inta Priedola informēja, ka martā ir sākusies pirmā būtiskā pandēmijas ietekmē ieviesto ierobežojumu atcelšana.

Jau patlaban vakcinētie un Covid-19 izslimojušie iedzīvotāji var apmeklēt dažādas publiskas vietas un pieejamos pasākumus klātienē.

"Kantar" jaunākā iedzīvotāju pētījumā tika pētīts, kā pēdējā laikā ir mainījušies iedzīvotāju publisko pasākumu, kultūras un izklaides vietu apmeklēšanas ieradumi un pieprasījums pēc tiem salīdzinājumā ar laiku pirms pandēmijas.

Salīdzinot datus par iedzīvotāju interesi par pasākumiem pirms pandēmijas sākuma un vēlmi apmeklēt izklaides un kultūras pasākumus klātienē sešu mēnešu laikā pēc ierobežojumu atcelšanas, vērojams, ka saglabājas augsta interese par koncertu, teātru un kino apmeklēšanu. Arī festivālu un konferenču apmeklēšana plānojas būt tādā pašā apjomā, kā pirms pandēmijas.

Priedola atzīmēja, ka

lielākais kritums ir vērojams pieprasījumā pēc saviesīgo pasākumu, tādu kā kāzas un jubilejas apmeklēšanas plašā draugu vai radu lokā, dalības sporta pasākumos un sacensībās, izstāžu, muzeju un amatnieku tirdziņu apmeklēšanas.

Domājot par laiku pirms Covid-19 pandēmijas, iedzīvotāji vislabprātāk apmeklēja koncertus (47%), saviesīgus pasākumus plašā draugu, radu lokā (46%), teātri (37%), kino (35%) un amatnieku tirdziņus (30%). Vēl, pirms drošības pasākumu ieviešanas, iedzīvotājiem saistoši bija sporta pasākumi (24%) un izstādes, muzeji (24%).

Pēc "Kantar" pārstāves paustā, kopumā retāk apmeklēti iedzīvotāju vidū bija festivāli (15%) un konferences (9%). Tomēr Priedola aicināja ņemt vērā, ka tie ir notikumi, kuri ir iecienīti atsevišķās sabiedrības grupās. Festivāli ir vairāk iecienīti jauniešu vidū, vecumā no 18 līdz 24 gadiem, bet konferences - uzņēmumu vadītāju, īpašnieku vidū.

Pētījuma datu analīze iedzīvotāju mērķa grupās atklāj, ka jauniešu vidū ir lielāka interese vai vēlme apmeklēt saviesīgos pasākumus salīdzinājumā gan ar laiku pirms pandēmijas, gan sabiedrībā kopumā. 54% jauniešu vecumā no 18 līdz 24 gadiem plāno saviesīgus pasākumus tiklīdz tas būtu iespējams. Arī vēlme apmeklēt festivālus šajā gadā jauniešu vidū ir augsta - 40%.

Rīgas iedzīvotāju vidū ir augsta vēlme pēc teātra un kino apmeklēšanas iespējām (attiecīgi 43% un 40%). Sieviešu vidū vērojama vēlme apmeklēt amatnieku tirdziņus (30%), vīriešu vidū - sporta zāles (26%), bet ģimenēs ar bērniem - apmeklēt kino (42%).

Vērtējot savu pieredzi dažādu pasākumu apmeklēšanā pēdējo divu mēnešu laikā vai vēlmi apmeklēt tuvākā mēneša laikā, vairāk nekā puse aptaujāto (54%) ir apsvēruši apmeklēt kādu no iepriekšminētajiem pasākumiem, bet nav līdz galam izlēmuši par apmeklēšanas iespēju.

Kā atturēšanās no apmeklēšanas iemeslu iedzīvotāji visbiežāk min augstu Covid-19 saslimstības līmeni un lielu risku inficēties (20%). Vēl vērā ņemams iemesls ir iedzīvotājus interesējošo pasākumu trūkums (11%) un pasākumu norises trūkums ierobežojumu dēļ (10%). Daļa no iedzīvotājiem atturas apmeklēt pasākumus klātienē brīvā laika trūkuma dēļ, jo viņi ir aizņemti darbā vai mācībās (8%).

Pēc Priedolas paustā, kopumā vērojams, ka iedzīvotāji vēlas atgriezties pie kultūras un saviesīgu pasākumu apmeklēšanas, bet pagaidām ir nedaudz ieturētāki - ja iepriekš vidēji viens cilvēks apsvēra apmēram trīs pasākumu apmeklēšanu, tad tagad tikai divu pasākumu apmeklēšanu.

Jautāti par epidemioloģiskiem nosacījumiem, kuri liktu iedzīvotājiem justies pasargātiem apmeklējot pasākumus, cilvēki norādīja, ka justos droši, ja pasākumu drīkstētu apmeklēt tikai personas ar Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu (38%), ja pasākuma norises vietā būtu nodrošināta laba telpu vēdināšana (37%), ja pasākumu vietā būtu nodrošināta iespēja distancēties (32%) vai pasākums notiktu ārā (30%).

"Kantar" Covid-19 Barometra pētījums ir vadošais pētījums par to, kā Covid-19 ietekmē patērētāju rīcību, attieksmi un gaidas. Globālā pētījuma laikā katrā pētījuma vilnī tiek aptaujāti ap 100 000 cilvēku vairāk nekā 60 valstīs.

Jaunākais pētījums Latvijā veikts no 2022.gada 20. līdz 24.janvārim, aptaujājot 1000 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Uz augšu
Back