Džeimsa Veba teleskops visumā identificējis oglekļa savienojumu

Foto: ESA/Webb, NASA, CSA, M. Zamani (ESA/Webb) / PDRs4All ERS

Astronomi ar Džeimsa Veba teleskopu jaunā zvaigžņu sistēmā pirmo reizi identificējuši oglekļa savienojumu metilkatjonu.

Molekula tika atklāta, izmantojot datus no protoplanetārā diska - gāzes un putekļu diska ap zvaigzni, no kura veidojas planētas. Metilkatjons un citi oglekļa savienojumi spēlē nozīmīgu lomu citu savienojumu veidošanās procesā, kas beigu beigās kļūst par pamatu jaunām zvaigznēm, planētai un dzīvībai.

Šāda veida atklājumi pētniekiem sniedz labāku ieskatu, kā uz Zemes attīstījās dzīvība un kā veidojās visums.

“Šis atklājums  apstiprina ne tikai Džeimsa Veba teleskopa ārkārtīgo jutīgumu, bet arī CH3+ centrālo lomu starpzvaigžņu ķīmijā,” rakstīts ziņojumā.

Zvaigzne, kuras protoplanetārajā diskā tika atrasta molekula, ir sarkanais punduris un atrodas aptuveni 1350 gaismas gadu attālumā no mums – Oriona miglājā. Sarkanie punduri ir mazākās un vēsākās zvaigznes. Tās ir Piena Ceļa galaktikā visbiežāk sastopamās zvaigznes.

Šim protoplanetārajam diskam, salīdzinot ar citiem, ir vairākas unikālas īpašības. Viena no tām ir tāda, ka astronomi tajā neatrada ūdens pēdas. Sistēma ir pakļauta ultravioletajai gaismai, kas nāk no tuvumā esošajām karstajām zvaigznēm. Šī ultravioletā gaisma spēj izmainīt protoplanetārā diska ķīmisko sastāvu.

Atklājums ir tikai pēdējais no daudzajiem, kas veikti, pateicoties Džeimsa Veba teleskopam. Piemēram, aprīlī ar šo teleskopu tika uzņemtas visu laiku detalizētākās supernovas jeb sprāgstošas zvaigznes fotogrāfijas.