"Latvijas pasts" norāda, ka 2023.gads varētu tikt noslēgts bez zaudējumiem

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Paula Čurkste/LETA

VAS "Latvijas pasts" 2023.gadā ir izdevies sasniegt augstāku apgrozījumu nekā 2022.gadā, un neauditētie rezultāti liecina, ka, ņemot vērā saņemto universālā pasta pakalpojuma (UPP) kompensāciju, 2023.gads varētu tikt noslēgts bez zaudējumiem, informēja kompānijā.

Kompānijā norāda, ka 2023.gada pirmajā pusgadā uzņēmuma apgrozījums bija lielāks, salīdzinot ar apgrozījumu 2022.gada pirmajā pusgadā, ko uzņēmumā skaidro ar tranzīta sūtījumu segmenta labajiem rezultātiem, kā arī, ņemot vērā uzņēmuma būtiskās fiksētās izmaksas, šī segmenta augstākie ieņēmumi un rezultāti palīdzēja nodrošināt peļņu 2023.gada pirmajā pusgadā.

Savukārt gada otrajā pusē šī segmenta ieņēmumi ir bijuši zemāki par plānoto, kur viens no faktoriem bija tas, ka "Latvijas pasts" pārtrauca sadarbību Baltkrievijas sūtījumu tranzīta plūsmas apkalpošanā, kas radīja papildu izaicinājumus, skaidro pasta pārstāvji.

Pārskatu par "Latvijas pasta" darbību 2023.gadā plānots publicēt aprīlī šogad.

"Latvijas pasta" pārstāvji norāda, ka kompānija šogad koncentrēsies uz augstvērtīgu pasta un finanšu pakalpojumu nodrošināšanu, lai saskaņā ar uzņēmuma attīstības plāniem palielinātu savu konkurētspēju.

"Latvijas pasta" valdes priekšsēdētāja Beāte Krauze-Čebotare skaidro, ka straujā tehnoloģiju attīstība būtiski maina cilvēku gaidas attiecībā uz pakalpojumu sniegšanas procesu, ātrumu un kvalitāti, papildinot, ka patlaban jau ir uzskatāmi redzams, ka pasta nodaļas cilvēkiem vairs nav pirmais saskarsmes punkts ar pakalpojumiem daudzviet Eiropā.

"Tādējādi mums ir pēdējais laiks mainīt biznesa modeli un ieviest risinājumus, kas uzlabo klientu pieredzi un uzņēmuma finanšu rādītājus. Tam ir nepieciešamie priekšnoteikumi - pārdomāta stratēģija un darbinieku komanda, kas to ir gatava īstenot. Vienlaikus rūpēs par vecāka gada gājuma klientiem īpaši reģionos, mēs apņemamies atrast labāko risinājumu, kā viņiem ērti saņemt gan pensijas, gan samaksāt komunālos maksājumus," uzsver Krauze-Čebotare.

"Latvijas pasts" līdz 2024.gada beigām plāno izveidot plašāko pakomātu tīklu valstī, atbilstoši mūsdienu nozares specifikai pilnveidot universālo pasta pakalpojumu pieejamību un sūtījumu piegādes procesus, kā arī uzlabot klientu apkalpošanu, min kompānijā.

Tāpat "Latvijas pasts" attīstīs e-komercijas sūtījumu un loģistikas biznesa segmentu, tostarp universālā pasta (paku un sīkpaku piegādes) un eksprespasta pakalpojumus, sūtījumus pakomātu tīklā, papildinot, ka paralēli uzņēmums attīstīs jaunus paku sūtījumu pārsūtīšanas virzienus sadarbībā ar globālajiem e-komercijas pakalpojumu sniedzējiem, pozicionējot Rīgu kā loģistikas centru.

Savukārt finanšu pakalpojumu segmentā uzņēmums veicinās bezskaidras naudas norēķinus ar "Visa" maksājumu debetkartes un mobilās lietotnes "Latvijas pasts Pay" priekšrocībām, piebilstot, ka viena no prioritātēm paredz šogad dubultot pakomātu skaitu līdz vairāk nekā 400 punktiem, lai tie būtu vēl pieejamāki iedzīvotājiem, kā arī uzlabot digitālos pašapkalpošanās rīkus un citas funkcijas.

Tāpat kompānijā atgādina, ka tirdzniecības pakalpojumi un maksājumu pakalpojumi ir "Latvijas pasta" papildu darbības virzieni, norādot, ka pensijas, pabalstus un atlīdzības pēc to saņēmēju izvēles var saņemt Latvijas kredītiestādes vai "Latvijas pasta" pasta norēķinu sistēmas kontā. "Latvijas pastam" ir līgums ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru par pensiju piegādi saņēmēju dzīvesvietā.

Vienlaikus pasta pārstāvji min, ka visā pasaulē pasta nozare, tostarp Latvija sastopas ar UPP un tradicionālo pasta pakalpojumu, kas ietver vēstuļu un preses izdevumu piegādi, samazinājumu ik gadu par 8% līdz 14%, papildinot, ka pieprasījuma svārstības novērojamas arī preses izdevumu abonēšanas, neadresētās reklāmas un informatīvo materiālu piegādes un filatēlijas pakalpojumiem.

Tādējādi Eiropas un citās valstīs jau sen tiek ieviesti dažādi alternatīvi risinājumi, aizstājot pasta nodaļas ar efektīvākiem risinājumiem, piemēram, arī Igaunijā un Lietuvā ir īstenota pasta nodaļu optimizācija, atzīmē kompānijā.

Tāpat pasta pakalpojumu sniedzēji, tostarp "Latvijas pasts", aizvien vairāk meklē iespējas izvietot pasta nodaļas stratēģiskās vietās, kur ir lielāka cilvēku plūsma, proti, tirdzniecības centros, lai pasta nodaļu darbalaiks būtu klientiem izdevīgāks un pakalpojumi tiktu nodrošināti maksimāli ērti pieejamās vietās.

Vienlaikus kompānija īsteno pilna pakalpojuma spektra pasta nodaļu tīkla optimizāciju, realizējot darbības modeļa maiņu un nodrošinot UPP pieejamību klienta norādītajā adresē pēc klienta pieprasījuma "Pastnieks mājās" un augošajā pakomātu tīklā, kā arī minētās izmaiņas paredz pakalpojuma sniegšanas veida maiņu konkrētās apdzīvotās vietās.

Tāpat kompānijā atgādina, ka "Latvijas pasts" pasta nodaļu optimizāciju uzsāka pirms vairākiem gadiem. Turklāt daudzās esošajās pasta nodaļu telpās ir jāveic remontdarbi, jo tās neatbilst vides pieejamības prasībām cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem.

LETA jau rakstīja, ka "Latvijas pasts" ir nolēmis apturēt plašo pasta nodaļu reorganizācijas plānu, kas paredzēja šogad slēgt 105 no 176 pasta nodaļām. Kompānijā skaidro, ka pēc "Latvijas pasta" un Satiksmes ministrijas pārstāvju diskusijas pasta nodaļu reorganizācija tika apturēta, lai uzņēmums veiktu papildu izpēti un piedāvātu pasta nodaļu attīstībai ne tikai "Pastnieks mājās" risinājumu, bet arī citus alternatīvus scenārijus, un atkārtoti konsultētos ar ieinteresētajām pusēm - pašvaldību vadītājiem, iedzīvotāju biedrībām un citiem.

Finanšu aprēķini liecina, ka reorganizācijas apturēšana vai kavēšana prasīs valsts subsīdijas no 2,1 miljona eiro līdz četriem miljoniem eiro. Aplēstās izmaksas neietver šo pasta nodaļu modernizēšanu un inflācijas efektus. Tādējādi šī gada pirmajā pusgadā uzņēmums kopā ar ieinteresētajām pusēm plāno atkārtoti un padziļināti izvērtēt, kā vēl var sniegt pasta un finanšu pakalpojumus klātienē.

Jau ziņots, ka "Latvijas pasta" apgrozījums 2022.gadā bija 100,009 miljoni eiro, kas ir par 5,1% mazāk nekā 2021.gadā, kā arī uzņēmums strādāja ar 2,21 miljona eiro peļņu pretēji zaudējumiem gadu iepriekš.

Savukārt 2023.gada pirmajā pusgadā kompānijas apgrozījums bija 55,9 miljoni eiro, kas ir par 17,6% vairāk nekā attiecīgajā periodā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās 3,6 reizes - līdz 1,2 miljoniem eiro.

"Latvijas pasts" nodrošina pasta pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā. Uzņēmuma pamatfunkcija ir universālā pasta pakalpojuma sniegšana, papildus nodrošinot arī komercpārvadājumu, eksprespasta, maksājumu, preses, mazumtirdzniecības un filatēlijas pakalpojumus. "Latvijas pasts" ir valstij pilnībā piederošs uzņēmums, kurā strādā apmēram 2300 darbinieku.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu