Šodienas redaktors:
Artūrs Guds
Iesūti ziņu!

SM un "Rail Baltica" ieviesēji seminārā Spānijā runās par ātrgaitas dzelzceļa projektu izmaksu samazināšanu

Raksta foto
Foto: publicitātes

Satiksmes ministrijas (SM) vadība un dzelzceļa "Rail Baltica" ieviesēji otrdien un trešdien, 21.maijā, piedalās seminārā par ātrgaitas dzelzceļa projektu izmaksu samazināšanu, kas notiek Madridē, Spānijā, aģentūru LETA informēja ministrijā.

Seminārā plānots diskutēt par izmaksu samazināšanas iespējām projektēšanas un būvniecības procesos, kas varētu veicināt efektīvāku ātrgaitas dzelzceļa projektu īstenošanu.

Seminārā, pēc Eiropas transporta koridoru koordinatoru ielūguma, piedalīsies pārstāvji no deviņiem transporta koridoriem, tostarp no Ziemeļjūras-Baltijas un Baltijas jūras-Melnās jūras-Egejas jūras koridora, kuros ietilpst "Rail Baltica" projekts.

Lai samazinātu nepieciešamā finansējuma apmēru "Rail Baltica" pirmās kārtas īstenošanai, SM uzdevumā kopuzņēmums AS "RB Rail" ir veicis pētījumu par iespējamām izmaiņām tehniskā projekta risinājumos un tehniskās prasībās, kas rezultētos būvniecības izmaksu samazinājumā Latvijas posmos.

SM norāda, ka 2024.gada decembrī projekta ieviesēji pārskatīja tehniskos risinājumus un identificēja izmaksu pozīcijas, kurās būtu iespējams vienkāršot tehniskos risinājumus. Aplēses liecina, ka papildu izmaksu ietaupījums svārstās no aptuveni 400 miljoniem līdz maksimums 500 miljoniem eiro, ja tiek īstenoti visi identificētie ietaupījumu pasākumi.

Prognozēts, ka būtiskāko ietaupījumu nodrošinās trokšņu slāpējošo barjeru skaita samazināšana, ņemot vērā normatīvu prasības, kā arī atteikšanās no atsevišķu autoceļu pārvadu un tuneļu izbūves vietās, kur ir iespējami cita veida risinājumi. Vairāk nekā puse no kopējiem ietaupījumiem paredzēta posmā Misa-Salaspils-Vangaži.

Vienlaikus SM norāda, ka optimizētus risinājumus pamattrases būvniecībā gatavo arī projekta nacionālais ieviesējs SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" (EDzL), tostarp tiek izskatīti tādi būvniecības izmaksu optimizācijas risinājumi kā dzelzceļa uzbēruma augstuma samazināšana, pārvadu augstumu un laidumu skaita izmaiņas, kā arī citi.

EDzL eksperti ir identificējuši papildu ietaupījumu iespējas sadarbībā ar punktveida objektu, piemēram, pasažieru staciju un kravu terminālu projektētājiem. Tostarp Salaspils intermodālā loģistikas centra projektēšanas gaitā izmaksas optimizētas par vairāk nekā 100 miljoniem eiro, kā arī potenciāli ietaupījumu varētu iegūt no infrastruktūras apkalpes punktu Iecavā un Skultē uzbēruma augstuma samazināšanas par 15 līdz 20%, ēku plānojuma pārskatīšanas, kā arī stāvlaukumu un kravas laukumu platību optimizēšanas.

Vienlaikus SM uzsver, ka kopš 2024.gada vasaras veiktas izmaiņas Rīgas Centrālās stacijas mezgla un Rīgas lidostas pasažieru termināla tehniskajos būvniecības risinājumos. Posmā starp Prāgas un Emīlijas Benjamiņas ielām infrastruktūras izbūvē panākts izmaksu samazinājums aptuveni 500 000 eiro apmērā, savukārt, pārskatot Kārļa Ulmaņa gatves pārvada un ar to saistītā uzbēruma tehniskos risinājumus, ietaupīti vēl aptuveni 11 miljoni eiro. Tāpat turpinās darbs pie citu pie tehnisko risinājumu pārskatīšanas Rīgas lidostas pasažieru termināla mezglā un savienojuma izveides posmā no Rīgas lidostas uz Imantas staciju.

SM norāda, ka lielākajā daļā gadījumu nepieciešams veikt izmaiņas jau sagatavotos tehniskajos projektos un tos saskaņot ar iesaistītajām pusēm, lai identificētie risinājumi pārvērstos reālos ietaupījumos.

Jau ziņots, ka atbilstoši jaunākajai "RB Rail" informācijai "Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 500 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.

Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Komentāri
Svarīgākais
Uz augšu