Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Dzimumu dažādība darbavietā – nosacījums, lai "izgrieztu pogas" konkurentiem? (2)

Foto: Shutterstock

Biznesa videi kļūstot arvien mūsdienīgākai, saskaramies ar neizbēgamu patiesību – dzimumu dažādība darbavietā nav tikai sociāls mērķis, bet arī gudra biznesa stratēģija, pauž konferences "Novatore Impact Summit" rīkotājas.

Uzņēmuma "Novatore" līdzdibinātāja Baiba Rubesa uzsver, ka dažādība un iekļaušana ir dzinējspēks inovācijām, gudrākiem lēmumiem un ilgtermiņa panākumiem. Dažādības pozitīvo ietekmi uz uzņēmumu rezultātiem apliecina arī dažādi pētījumi. Piemēram, "McKinsey" 2020. gadā ziņoja, ka līdz ar lielāku dažādību uzņēmumu augstākā līmeņa vadībā par 25% palielinās iespēja, ka uzņēmuma ienesīgums būs virs vidējā salīdzinājumā ar tiem, kuros dažādība ir zemāka.

"Pētījumi liecina, ka uzņēmumi ar lielāku dažādību un iekļaujošākām komandām peļņas ziņā "izgriež pogas" konkurentiem, kuri pieturas pie homogēnām darbinieku saimēm un meklē tikai līdzīgi domājošos, ar līdzīgu izglītību, dzīves un profesionālo pieredzi," stāsta Rubesa.

Kāds ir dažādības noslēpums?

Pēdējās desmitgadēs notikušas būtiskas izmaiņas, pievēršot lielāku uzmanību darbinieku emocionālajai inteliģencei un sadarbībai, nevis autoritatīviem uzstādījumiem. "Novatore Impact Summit" rīkotājas atzīmē, ka emocionālās prasmes ir kļuvušas par būtisku vērtību, un dati liecina, ka sievietēm šajā jomā piemīt dabiskas priekšrocības. Piemēram, līderības eksperti, uzņēmumu vadības konsultāciju kompānija "Folkmans un Zingers", norāda, ka sievietēm ir labāki rezultāti, uzņemoties iniciatīvu, veidojot attiecības, sadarbojoties, radot iekļaujošāku darba kolektīvu un vidi kopumā, lai visi justos labi.

Lai arī auto nozare dažādu apstākļu dēļ pārsvarā ir vīriešu pārstāvēta, "Møller Baltic Import" izpilddirektore Ilze Grase-Ķibilde norāda, ka situācija mainās. "Es patiesi priecājos, ka gan vietējā, gan globālā mērogā pazīstu un arī strādāju kopā ar nozares speciālistēm, kuras strādā vadošos amatos gan ar "Volkswagen", gan "Audi" zīmolu. Tas pierāda, ka pārmaiņas norit jau šobrīd un sievietes lieliski spēj sevi pierādīt arī nozarē, kas tradicionāli tiek uzskatīta par vīrišķīgu. Ja runājam tieši par dzimumu atšķirībām, tad arī pētījumi liecina, ka sievietēm un vīriešiem var atšķirties pieeja, kā tiek pieņemti lēmumi, kas ietekmē un pozitīvi veicina radošo ideju izstrādes procesus," klāsta Grase-Ķibilde.

Kā dažādība ietekmē uzņēmumu rezultātus?

Nedrīkst aizmirst, ka ikviena uzņēmuma mērķis ir gūt peļņu, un dažādībai uz to ir būtiska ietekme. Aplūkosim dažus no tiem:

1. Atšķirīgs redzējums veicina inovācijas.

Spānijā veiktā pētījuma par inovācijām produktu izpētes un attīstības (R&D) komandās rezultāti liecina, ka vairāku gadu garumā uzņēmumi, kuros bija vairāk sieviešu, biežāk radīja radikāli jaunas inovācijas.

"Aicināt savā uzņēmumā dažādi domājošus cilvēkus var šķist pretdabiski, jo vieglāk ir sastrādāties ar līdzīgi domājošiem kolēģiem, tomēr šis īstermiņa komforts ir mānīgs. Bagātināt savu uzņēmumu ar dažādu dzimumu, rasu un nacionalitāšu cilvēkiem ir atslēga, kā palielināt tā intelektuālo potenciālu," iesaka Rubesa.

Šādas komandas pieņem izsvērtākus lēmumus, jo apskata problēmu no dažādiem skatupunktiem, pauž atšķirīgus redzējumus, kā arī apšauba un izaicina esošos pieņēmumus. Vienīgais, kas šādām komandām ir nepieciešams, – vadītāja radīta drošība, lai visiem būtu iespēja izteikt vistrakākās idejas. Tas ļauj izvairīties no vienveidīgas domāšanas un radīt jaunus risinājumus.

2. Darbinieku iesaiste un talantu noturēšana.

Uzņēmuma "Gallup" pētījums, kas ikgadēji mēra darbinieku iesaisti, liecina, ka sievietes labāk spēj savos darbiniekos attīstīt potenciālu un panākt, ka visi ir iesaistīti. Tas nodrošina talantu noturēšanu un samazina darbinieku mainību.

Turklāt sievietes palīdz ieraudzīt organizāciju t.s. "aklos punktus". Pandēmija spilgti izgaismoja, ka sievietes daudz vairāk domā par privātās un darba dzīves līdzsvaru. Tas ir būtisks rādītājs, kas palīdz ne vien noturēt augstu darbinieku sniegumu, bet arī uzturēt vispārējo labbūtību.

3. Labāka klientu un tirgus izpratne.

Produktu dizaineri mēdz jokot, ka "one size fits some" (tulkojumā no angļu val. – viens izmērs der dažiem). Lielu daļu produktu rada homogēnas komandas, par savu atskaites punktu ņemot "vidējo vīrieti".

Līdz ar to nav brīnums, ka daudzi produkti neder sievietēm, un tie neder pat visiem vīriešiem. No automašīnu drošības jostām līdz klaviatūrām un viedtālruņiem, kas paredzēti cilvēkiem ar lielām plaukstām, tie ir vien daži piemēri, kā stereotipi un pieņēmumi traucē sasniegt to patērētāju, kas labprāt produktu lietotu, ja vien tas būtu viņam piemērots.

"Empātija un vēlme nodrošināt pēc iespējas labāku klientu pieredzi ir viens no būtiskiem aspektiem, kā sievietes var ietekmēt lēmumu pieņemšanu jaunu automašīnu izstrādes posmos. Automašīnas dizains, tehnoloģijas un asistentu sistēmas – šie un citi nozīmīgi aspekti var tikt uzlaboti, ņemot vērā gan sieviešu, gan vīriešu kā automašīnu lietotāju pieredzi. Esmu pārliecināta, ka uzņēmuma attīstības perspektīvā dažādība un iekļaušana viennozīmīgi ir biznesa ilgtspējas pamats," uzsver Grase-Ķibilde.

Sievietēm ir labāka izpratne par sava dzimuma klientēm un viņu ieradumiem, rīcību un vajadzībām. Un tas ātri vien konvertējas ne vien drošākos, ērtākos un piemērotākos produktos, bet arī peļņā.

4. Lēmumu pieņemšana un risku vadība.

"Raibākām" komandām ir tendence regulāri pārbaudīt faktus un nebalstīties uz iesūnojušiem stereotipiem, iestaigātām domāšanas taciņām, kas nereti noved pie kļūdainiem lēmumiem. Aplūkot problēmu no cita skatupunkta var likties apgrūtinoši un laikietilpīgi, taču ieguvums var būt milzīgs.

"Tā ir arī viena no svarīgām risku vadības prasmēm – apskatīt situāciju 360 grādu leņķī. Tieši dažādās perspektīvas un spēja uzdot neērtus jautājumus ir izšķiroša. Vai neefektīva risku vadība var apdraudēt biznesu? Jā, protams!” atzīst Rubesa.

5. Lielāka dažādība virza uz efektīvākām investīcijām.

2018. gadā izdevums "Harvard Business Review" publicēja rakstu, kurā Pauls Gompers un Silpa Kovvali pētīja riska kapitālistus un viņu investīcijas. Viens no secinājumiem – dažādība būtiski uzlabo investīciju ienesīgumu gan individuālu uzņēmumu līmenī, gan kopējā atdevē.

Lai gan vēlme asociēties un strādāt ar līdzīgiem cilvēkiem var sniegt zināmus ieguvumus, piemēram, piederības sajūtu un vienotu uzņēmuma kultūru, tomēr, izvēloties šādu ceļu, gan investori, gan uzņēmumi var atstāt nepiedodami daudz nenopelnītas naudas "aiz borta".

Raksts tapis sadarbībā ar "Novatore Impact Summit" – starptautisku konferenci sieviešu ekonomiskai spēcināšanai, kas šī gada 7. martā norisināsies Rīgā.  Viena no galvenajām konferences tēmām šogad būs dažādības vadība un ieguvumi, ko sniedz lielāka sieviešu iesaiste organizāciju vadībā.

Svarīgākais
Uz augšu