Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Noskaties SIA “Rīgas nami” kolektīva saliedēšanas pasākumu uz motorjahtas apmaksājusi Rīgas brīvostas pārvalde (2)

Foto: Ekrānuzņēmums no video

“Rīgas nami” pēc reorganizācijas kļuvuši par lielu pašvaldības uzņēmumu. Kapitālsabiedrībā ir vairāk nekā 500 darbinieku, uzņēmums apsaimnieko un iznomā desmitiem īpašumu. Tomēr būtisku peļņu galvaspilsētai tas nenes. Un saņem nemitīgu kritiku no domes amatpersonām gan par Centrāltirgus nemākulīgu apsaimniekošanu, gan sliktiem remontdarbiem. Lai uzlabotu sadarbību un pārrunātu nākotnes perspektīvas, “Rīgas nami” pirms mēneša ielūdza pašvaldības ietekmīgākās personas izbraucienā pa Daugavu, vēsta raidījums “Nekā personīga”.

Tikšanās laiks – piektdienas pēcpusdiena, ierašanās vieta – Rīgas Pasažieru osta. Galvaspilsētas vadošie cilvēki uz neformālo tikšanos bija aicināti kā kapitālsabiedrības “Rīgas nami” nozīmīgi sadarbības partneri. Ielūgumam atsaucās praktiski visi aicinātie - bet, kurš maksāja par izklaides braucienu uz šīs jahtas un kam tā pieder, – nevienam jautājumi neradās.

30.augusta izbraucienā pa Daugavu kopā ar "Rīgas namu" valdi un padomi devās Rīgas vicemērs Edvards Ratnieks, Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs Viesturs Zeps, kā arī Juris Radzēvičs, kura pārziņā ir Sociālo lietu komiteja. Uz atpūtas kuģa klāja kāpa arī Īpašumu departamenta (Vladimirs Ozoliņš) un Finanšu departamenta vadība (Uldis Rakstiņš). Klāt bija arī kapitālsabiedrību pārvaldes vadītāja Ilze Spūle-Statkus un Rīgas pilsētas izpilddirektors Jānis Lange, kas ir kapitāldaļu turētāja pārstāvis “Rīgas namos”.

NP: Kurš jūs uzaicināja?

Jānis Lange, Rīgas izpilddirektors: “Rīgas namu” padomes priekšsēdētājs.

NP: Ziemaņa kungs?

J.L.: Ziemaņa kungs, jā.

NP: Un, kurš maksāja par šo braucienu?

J.L.: Es pieņemu, ka Ziemaņa kungam šis jautājums jāuzdod.

NP: Jūs nevaicājāt?

J.L: Nē.

NP: Un kāds bija izbrauciena mērķis?

J.L.: Kolektīva saliedētības pasākums.

NP: Tā tāda ierasta prakse, kad apspriedes par “Rīgas namiem” notiek uz jahtas?

Vladimirs Ozoliņš, RD Īpašuma departamenta direktors: Nē, tāda bija pirmo reizi.

NP: Un kā patika?

V.O.: Nezinu. Kā lai jums atbild?

NP: Bijāt pārsteigts par šādu aicinājumu?

V.O.: Biju patīkami pārsteigts, jā.

Evards Ratnieks, Rīgas vicemērs (Nacionālā apvienība):

“Neformālā gaisotne – es to sapratu, ka uzvalks gluži nav jāvelk, bija arī skaists laiks, bija arī zināms, ka tas notiek uz kuģa. Man bija garās bikses. Nu, pieklājīgā apģērbā biju, protams.”

Juris Radzevičs, RD Sociālo lietu komitejas priekšsēdētājs (Gods kalpot Rīgai):

“Tā kā es neesmu jahtotājs, man grūti novērtēt to greznības līmeni. Bet es atsaucos. Tā iemesla dēļ, ka mums ar “Rīgas namiem” ir virkne problēmjautājumu.”

Uzņēmums “Rīgas nami’’ pieder pašvaldībai. Tam jārūpējas par vēsturiskajām ēkām “Splendid Palace” un Melngalvju namu. Taču ne tikai. Kapitālsabiedrības rūpju bērns ir Centrāltirgus un tā attīstība. Uzņēmuma apsaimniekošanā ir arī 67 īres nami, no kuriem 18 – sociālās mājas. Kaut “Rīgas nami” apgroza 27,98 miljonus, peļņa ir niecīga, 2023. gadā vien 19,85 tūkstoši. “Nekā personīga” jau stāstīja, ka uzņēmums šogad visām domes institūcijām plānoja būtiski celt nomas maksu, taču iebilda pašvaldības deputāti. Lai “Rīgas namiem” domes sēdēs viss turpmāk noritētu gludāk, padomes priekšsēdētājs Mārtiņš Ziemans izlēma rīkoties. Visus sasēdināt uz motorjahtas, pie vīna un alus glāzes izdebatēt sasāpējušos jautājumus.

Vairāku stundu garajā braucienā pārrunātas ne tikai nedienas ar remontdarbiem. Domnieki un departamentu vadītāji esot aplūkojuši ostas teritorijas, runājuši par dažādām aktualitātēm, gan to, kā varētu Rīgai piesaistīt vairāk kruīza kuģu, gan to, kur plānots ar Aināru Šleseru saistītais “Riga Waterfront” projekts. Brauciena organizētājs Mārtiņš Ziemans vienlaikus ir ne tikai “Rīgas namu” padomes priekšsēdētājs, bet arī Rīgas brīvostas pārvaldnieka vietnieks.

Viņš par uzaicināto Rīgas vadības delegāciju saka, ka viesi pamatā saistīti arī ar ostu. Lūgto viesu vidū nebija ne satiksmes komitejas vadītājs Olafs Pulks no "Jaunās Vienotības", ne arī domes priekšsēdētāja vietniece Linda Ozola no "Kods Rīgai".

Mārtiņš Ziemanis, Rīgas brīvostas pārvaldnieka vietnieks, SIA “Rīgas nami” padomes priekšsēdētājs:

“Es gribēju piesaistīt pēc iespējas plašāku loku no domes, ne tikai politiskās vadības, bet arī tiešām cilvēkiem, kuri ikdienā strādā ar šiem jautājumiem.”

NP: "Jaunā Vienotība" nebija uz klāja, laikam arī “Progresīvie” ne, kā tad izraudzījāties, ko aicināt, ko ne?

M.Z.: Tie ir tie cilvēki, ar kuriem mēs ikdienā strādājam. "Jaunā Vienotība", Ķirša kungs bija aicināts, bet diemžēl nevarēja ierasties. Ozolas kundze sevišķi ar ostu nestrādā. Mums ar viņu arī nav bijusi tāda īpaša sadarbība. Ratnieka kungs ir ieradies uz mūsu kruīza kuģiem, izrādījis brīnišķīgu iniciatīvu.

Edvards Ratnieks, Rīgas vicemērs (Nacionālā apvienība):

“Visas sarunas, kādas mums bija, – bija pilnīgi skaidrs, ka brauciens ir saistīts ar ostu. Kā pašvaldība sadarbosies ar ostu, par kruīza kuģiem, kā mēs varam veicināt tūrismu Rīgā. Kā šo te tūristu plūsmu novest tālāk līdz vecpilsētai.”

Viesturs Zeps, Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs (“Latvijas attīstībai”):

"Kādu laiku atpakaļ mēs kā komiteja bijām vizītē uz kapitālsabiedrību “Rīgas siltums”, bijām Rīgas Zoo, tā ir vizīte tur, lai iepazītos ar mazliet operatīvākām lietām, kuras neredzam komitejas sēdēs. Šoreiz tas formāts tika izvēlēts tāds, kā ostā to ik pa brīdim dara."

Jānis Lange, Rīgas izpilddirektors:

“Skaidrs, ka šādos braucienos netiek pieņemti oficiāli lēmumi. Šis ir pasākums, lai neformālā gaisotnē pārrunātu aktualitātes.”

NP: Kolektīva saliedēšanas pasākumi parasti notiek tādā vieglā atmosfērā, ar vīnu un labām uzkodām. Vai tās arī bija?

J.L.: Neatbildēšu uz šādiem jautājumiem.

NP: Tas jautājums ir, cik tas maksā? Un vai “Rīgas namu” finansiālā situācija ir tāda, lai to varētu atļauties?

J.L.: Tas būtu jājautā “Rīgas namiem”.

Juris Radzevičs, RD Sociālo lietu komitejas priekšsēdētājs (“Gods kalpot Rīgai”)

NP: Bet, Radzeviča kungs, jūs esat deputāts. Jūs neuzdevāt jautājumu "par kādu naudu es braucu?".

J.R: Nē, es šo jautājumu neuzdevu. Nē. Varbūt šie cilvēki ar šādu atalgojumu var to atļauties arī paši.

NP: Jums bija nosacījums nākt ar savu groziņu?

J.R: Nē, tāds nebija. Bet gan (“Rīgas nami”) valde, gan padome ir ar pietiekami labu atalgojumu, ka pieļauju, ka viņi varētu atļauties arī paši (apmaksāt jahtas izbraucienu).

SIA “ Rīgas nami” ar sava pārstāvja starpniecību “Nekā personīga” informēja, ka par 30.augusta braucienu nav maksāts ne no uzņēmuma līdzekļiem, ne viņu privātās naudas. Visi jautājumi par kolektīva saliedēšanas pasākumu esot adresējami padomes priekšsēdētājam.

Mārtiņš Ziemanis, Rīgas brīvostas pārvaldnieka vietnieks, SIA “Rīgas nami” padomes priekšsēdētājs:

“Varu visus nomierināt – no rīdzinieku nodokļu maksātāju naudas šis pasākums netika apmaksāts, šo pasākumu nodrošināja Rīgas brīvostas pārvalde no saviem finanšu resursiem. Finanšu resursi iekļauj tiešām uzkodas un dzērienus. Tās summas tur nebija lielas. Mēs jums nosūtīsim informāciju. Par šo maksāja ostas pārvalde.

NP: Pašas jahtas īre?

M.Z.: Tas ir ostas kuģis, ko vadīja ostas darbinieks. Tā prakse ir diezgan ierasta. Tas nav nekas īpašs. Kuģis ir mūsu, un kapteinis ir mūsu. Ir jautājums par šīm te uzkodām, vai tās ir vai nav vajadzīgas. Pēc protokola – ja mēs uzņemam viesus un tā ir augsta līmeņa delegācija, mēs nodrošinām uzkodas. Te nav runa par klātām vakariņām vai trīs ēdieniem. Šeit noteikti nav runa par kaut kādām dzīrēm.

Rīgas brīvostas pārvaldnieka vietnieks tomēr nebija līdz galam atklāts. "Nekā personīga" zināms, ka "Rīgas namu" kolektīva saliedēšanai izmantotā motorjahta "Amanda" nav ostas īpašums. Tā pieder SIA "DBO". Kompānijas lielākais īpašnieks ir kādreizējais Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs. Pirms 7 gadiem Loginovs atkāpās pēc apsūdzībām dienesta stāvokļa ļaunprātīgā izmantošanā. Viņu atzina par vainīgu un piesprieda 38 tūkstošu lielu naudas sodu un liegumu vadīt pašvaldības iestādes.

N.P: Vai ar šo jahtu braucāt? “Amanda”.

Viesturs Zeps, RD Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs (Latvijas attīstībai): Jā.

NP: Zināt, kam viņa pieder?

V.Z.: Nav ne jausmas. Cik zinu, vienam uzņēmumam.

NP: Jūs, kad kāpāt uz tās jahtas, nezinājāt, ka tas ir Loginova īpašums?

V.Z: Nē. Vēl joprojām nezinu. Ja jūs tā sakāt, tad man jāpārbauda.

Edvards Ratnieks, Rīgas vicemērs (Nacionālā apvienība)

“Es nezināju, uz kurieni es dodos, es nezināju, kas tā par jahtu un kam tā pieder.”

Dažas dienas pēc “Nekā personīga” intervijas ar Ziemani, Rīgas brīvostas pārvalde atrakstīja, ka viņu īpašumā tomēr nav atpūtas kuģa, kas augsta līmeņa vizītēs spēj uzņemt vairāk nekā 6 pasažierus. Tāpēc publiskā iepirkumā ārpakalpojumā izvēlēta “DBO” piederošā motorjahta. Un Rīgas brīvostas pārvaldei ar Loginova firmu slēgts frakta līgums.

Rīgas domes vadības delegācijas uzņemšana Rīgas ostā 30.augustā esot izmaksājusi nepilnus sešus tūkstošus (5919 eiro).

Šī nauda sedzot gan 17 personu ēdināšanu, gan konkrētā kutera nomu uz piecām stundām.

Rīgas mērs Vilnis Ķirsis, kaut arī bija lūgto viesu vidū, aizņemtības dēļ uz Loginova jahtas neieradās.

Vilnis Ķirsis, Rīgas domes priekšsēdētājs (Jaunā Vienotība):

"Tas, ka kapitālsabiedrībai būtu ar lēmuma pieņēmējiem, ar departamentu vadītājiem, komiteju vadītājiem jāpārrunā uzņēmuma attīstības jautājumi un jātur tādā kā lietas kursā, tas tā kā būtu pašsaprotami. Bet, manuprāt, tam būtu jānotiek bez tādiem izklaides elementiem."

Par to, kas patiesi apspriests izbraucienā pa Daugavu, dalībnieki intervijās sniedza krietni atšķirīgu informāciju. Tā kā līdz nākamajām pašvaldību vēlēšanām atlikuši vien 9 mēneši, uz šo saliedēšanas pasākumu var skatīties arī no pavisam citas nākotnes perspektīvas.

Aktuālais šodien
Svarīgākais