Ziemas logu šķidrumu tests (3)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Ne visi pie mums nopērkamie skalotāji ir kvalitatīvi, bet daži pat kaitē mašīnai Galvenais autoķīmijas produkts, bez kura ziemā neiztiek neviens autobraucējs, ir nesasalstošais logu skalojamais šķidrums. Šajā gadalaikā pie mums ielas un šosejas visai centīgi tiek apstrādātas ar sāli un smiltīm, taču sāļais slapjums, nokļūstot uz transportlīdzekļu logiem, ātri vien aizmiglo skatu. Ieslēdzot slotiņas, viss izsmērējas vēl vairāk, un tad ir tikai viena cerība, ka stiklu skalojamā šķidruma trauciņā ir saglabājies kaut kas nesasalis.

Šajā brīdī no kustības drošības viedokļa logu šķidrumam ir ļoti liela nozīme. Piemēram, ja vējstikla notīrīšana prasa četras sekundes, tad, braucot ar ātrumu 100 km/h, automobilis veic 111 metru attālumu. Visu šo ceļa gabalu autovadītājam ir apgrūtināta redzamība un viņš nevar pilnvērtīgi sekot līdzi satiksmei. Tātad, jo ātrāk stikls tiek notīrīts, jo labāk.

Latvijas autobraucējiem tiek piedāvāts visai plašs klāsts gan jau lietošanai gatavu sala izturīgu šķidrumu, gan koncentrātu, kas pašam pēc vajadzības jāsajauc. Nedaudz lētāk sanāk izmantot koncentrātu, bet ērtāk, protams, ir uzpildīt jau gatavu logu skalojamo līdzekli. Taču vai pie mums nopērkamie logu šķidrumi atbilst mūsdienu prasībām un nodrošina uz iepakojuma etiķetes solīto? Lai saņemtu objektīvu atbildi, Neatkarīgā sadarbībā ar žurnālu Auto Bild Latvija veica testu sesiju īpašā laboratorijā.

Jāpiebilst, ka tik nopietni Latvijā pieejamo logu šķidrumu testi līdz šim nav veikti. Ir diezgan aptuveni pārbaudīta sasalšanas temperatūra un salīdzināti aromāti. Taču objektīvus testus pēc starptautiski atzītas metodikas pie mums veikt nav iespējams, jo Latvijā vienkārši nav atbilstoši aprīkotas laboratorijas.

Populārākajās degvielas uzpildes stacijās un lielveikalos tika iegādātas 11 dažādu marku lietošanai gatavu logu šķidrumu kanniņas. Protams, piedāvājums ir krietni plašāks, taču tirgus situācijas novērtēšanai pietiek arī ar šo skaitu. Pēc tam šie šķidrumi tika nogādāti Vācijā, kur īpašā laboratorijā pēc Vācijas Ķermeņa kopšanas un mazgāšanas līdzekļu ražotāju apvienības apstiprinātas metodikas notika testi. Šajā laboratorijā tādus pašus testus regulāri veic dažādu valstu autoizdevumi un pat autoražotāji, piemēram, Volkswagen, Opel, Mercedes-Benz.

Ziemas logu šķidruma testa laikā tika pārbaudīti trīs svarīgākie produkta parametri: tīrītspēja, sasalšanas temperatūra jeb precīzāk – kristalizācijas punkts un agresivitāte jeb materiālu savietojamība.

Tīrītspēja

Otro un trešo parametru, iespējams, varētu pārbaudīt praktiski jebkurā kaut cik aprīkotā laboratorijā, bet tīrītspējas testam ir nepieciešams speciāls stends. Būtībā tieši tīrītspēja ir svarīgākais un ražotājam grūtāk sasniedzamais parametrs, jo logu šķidruma sala noturību un saderību ar automobiļa plastmasas detaļām panākt nav īpaši sarežģīti.

Tātad logu šķidruma tīrītspēja tiek pārbaudīta ar speciālu, ceturtdaļmiljonu eiro vērtu stendu. Šī sarežģītā iekārta sastāv no slēgtas kameras, kurā iebūvēta automobiļa virsbūves priekšdaļa un vējstikls ar logu tīrītājiem, kā arī datorizētas vadības. Konkrētajā gadījumā tiek izmantotas Mercedes-Benz SLK automašīnas daļas. Kamerā iespējams radīt ziemas apstākļiem atbilstošu mikroklimatu – tiek uzturēta attiecīga temperatūra un radīta vēja plūsma, kas imitē braukšanu. Turklāt kamerā iespējams izsmidzināt dozētu devu netīrumu, kuru ķīmiskais sastāvs arī ir noteikts. Vēl kameras iekšpusē pret vējstiklu ir novietoti prožektori, kas imitē pretī braucoša auto lukturus. Savukārt stenda ārpusē pie vējstikla piemontētā videokamera uztver gaismas plūsmas izmaiņas, bet dators iegūtos rezultātus apkopo grafikos un tabulās. Iekārta pati veic noteiktus netīrumu izsmidzināšanas, žāvēšanas, kā arī logu tīrīšanas un skalošanas ciklus. Pavisam tiek veikti desmit tīrīšanas cikli, bet viena cikla laikā slotiņas tiek vēzētas četras reizes. Mazgāšanas šķidrums tiek izsmidzināts starp pirmo un otro vēzienu. Turklāt katrs produkts tiek pārbaudīts divos režīmos – kad kamerā ir sauss un mitrs gaiss. Taču bez roku darba arī neiztiek. Pēc katra parauga testa kamera tiek atvērta un rūpīgi varākkārt notīrīts vējstikls. Tad tiek izskalota visa šķidruma padeves sistēma un uzpildīts jauns logu šķidruma paraugs. Pats vējstikls un slotiņas arī tiek mainīti pēc noteikta pārbaužu skaita.

Noturība pret salu

Vērtējot ziemas šķidrumu, svarīga ir kristalizācijas temperatūra, kad sāk veidoties kristāli un šķidrums zaudē savu plūstamību. Sasalšanas temperatūra ir zemāka, kad šķidrums pārvēršas ledū. Šajā gadījumā ir svarīgi pārbaudīt, vai uz etiķetes norādītā šķidruma kristalizācijas temperatūra atbilst īstenībai. Testa laikā šķidruma paraugu lēnām atdzesē un vienlaikus kontrolē temperatūru.

Agresivitāte

Šā testa laikā uz polikarbonāta paraugiem tiek uzklāts logu šķidrums. Tad šos polikarbonāta gabaliņus nospriego speciālos turētājos un uz 48 stundām ievieto krāsniņā, kur tiek uzturēta 80 grādu temperatūra.

Savulaik pie mums bijuši gadījumi, kad, lietojot apšaubāmas izcelsmes logu šķidrumu, tiek pat sabojāts mašīnas lakojums. Pēdējā laikā situācija nedaudz uzlabojusies, taču pēc šā testa rezultātiem var secināt, ka līdz pilnībai vēl tālu. Trešais tests paredz materiālu savietojamības pārbaudi jeb, vienkāršāk sakot, logu šķidruma ietekmes pārbaudi uz automobiļa plastmasas daļām. Mūsdienu automobiļu priekšējo lukturu izkliedētāji tiek izgatavoti no polikarbonāta, bet agresīvs skalojamais šķidrums var tos sabojāt. Dabā šie bojājumi izskatās kā daudzu sīku plaisiņu veidošanās uz priekšējā luktura izkliedētāja – vietā, kur koncentrējas gasmas stars un attiecīgi ir augstākā temperatūra. Starp citu, pie mums bijuši gadījumi, kad auto dīleri garantijas kārtībā mainījuši ļoti līdzīgā veidā bojātus lukturus. Iespējams, pie vainas nav bijis autoražotāja brāķis, bet gan nekvalitatīvs logu šķidrums...

Materiālu savietojamības testu neizturēja četri paraugi: Autohim, Logu šķidrums ziemai, Mauzer un Dr. Millera.

Testa rezultāti

Kā liecina pārbaužu rezultāti, par kvalitatīviem var uzskatīt tikai trīs no vienpadsmit logu šķidrumiem: Sonax, Vintols un Auto Vici. Šie produkti vienīgie uzrādīja labus un pieņemamus rezultātus tīrītspējas testā, kā arī godam izturēja kristalizācijas temperatūras un agresivitātes testus. Pārējie paraugi tīrītspējas testā izgāzās, bet četri no tiem piedevām vēl ir bīstami auto plastmasas lukturiem. Savukārt Autohim šķidrums nostiprināja savu zaudētāja pozīciju ar gandrīz uz pusi mazāku sala noturību, nekā norādīts uz etiķetes.

Speciālisti uzsver, ka labs logu šķidrums ne tikai ir nekaitīgs un noteiktā aukstumā nesasalst, bet arī ātri un kvalitatīvi notīra stiklu. Parasti visi logu šķidrumi ir izgatavoti uz izopropilspirta vai etilspirta bāzes, un tas ir norādīts uz iepakojuma etiķetes. Savukārt metilspitrts, ko par pamatu agrāk mēdza izmantot dažādi šaubīgi ražotāji, ir ļoti indīgs. Visi šie spirti nepieciešami tikai noturībai pret salu, bet labas mazgāšanas īpašības dažādās temperatūrās spēj nodrošīnāt īpašu piedevu buķete. Nopietnus pētījumus, kas nepieciešami kvalitatīva produkta radīšanai, spēj veikt tikai pietiekami liels ražotājs. Diemžēl daudzi pie mums nopērkamie logu šķidrumi atbilst tikai pašām zemākajām prasībām, proti, noturībai pret salu.

Komentāri (3)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu