Mobilo telefonu kapā līdzi nepaņemsi

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: PantherMedia/Scanpix

To, ka lietot mobilo tālruni, ja vien tas nav papildināts ar tā dēvēto brīvroku sistēmu, automobiļa vadīšanas laikā nedrīkst, domājams, zina ikviens. Pavērojot, kas notiek uz ielas, gan drīzāk liekas, ka par šādu aizliegumu nekas nav dzirdēts.

Pēdējos gados ar interneta starpniecību uzzinām par dažādām satiksmes drošības kampaņām, kurās autovadītāji tiek aicināti atturēties no mobilās ierīces izmantošanas, kamēr uzmanība jāvelta satiksmei. Lai arī kampaņas visas kā viena ļoti skarbā formā parāda, pie kā var novest uzmanības zudums, absolūtais vairums autovadītāju turpina grēkot. Un riskēt.

Jo īpaši aktuāls šis netikums ir moderno sakaru ierīču un mobilā interneta laikmetā, kad telefons vairs nav tikai telefons.

Ja kādreiz autobraucējs sliktākajā gadījumā novērsa skatienu no ceļa, lai paskatītos, kas zvana, un tālāk ceļu jau turpinātu, uzmanību sadalot starp sarunu klausulē un notikumiem aiz auto loga, tad šodien jau ierīce prasa krietni vairāk uzmanības. Nepietiek ar to, ka ik pa laikam kāds piezvana vai kādam jāpiezvana, šodien ir arī jāredz, vai īsziņas tekstā nav sarakstītas muļķības, jāuzzina pēdējās aktualitātes Facebook jaunumu slejā un Twitter plūsmā un varbūt pat jāpaskatās, vai ir izdevies iemūžināt grāvēju, ko pēcāk ievietot YouTube, vai ne.

Cik bīstama ir novēršanās no ceļa kaut uz dažām sekundēm? Kaut nelielu priekšstatu un aptuvenu atbildi uz šo jautājumu var sniegt vienkārša matemātiska formula, ar kuru nobrauktais ceļa attālums izsakāms kā ceļā pavadītā laika un braukšanas ātruma reizinājums.

Tādējādi, ja, piemēram, braukšanas ātrums ir 36 kilometri stundā, tad sekundes laikā auto mēro 10 metrus. Ja 72 km/h – tad 20 metrus. Pieņemot, ka vadītājs šādā situācijā sava telefona ekrānam pievēršas, piemēram, uz 2,5 sekundēm, viņš veic attālumu, kas ir līdzvērtīgs olimpiskā baseina garumam vai 10 cieši vienam aiz otra novietotiem auto.

Turpinot ar pieņēmumiem - ja, piemēram, šie desmit auto stāv ielas malā, tās ir veselas deviņas spraugas, starp kurām uz ielas braucamās daļas negaidīti kāds var izskriet. Un šeit pat nav svarīgi, vai šis «kāds» būs bērns vai pieaugušais, jo viņš tāpat būs sabraukts tikai tāpēc, ka vadītājam niezēja pirksti palūkoties viedā telefona ekrānā. Bet tas ir tikai viens piemērs, jo

braukšana ar telefonam piesaistītu skatienu ir kā braukšana ar aizsietām acīm,

un tā būs ne mazāk bīstama arī uz platas šosejas, kur var nepamanīt iebraukšanu pretējā joslā vai arī novēloti reaģēt uz kādu tramīgu pretī braucēju, kam jāapdzen it viss un pie pirmās kaut mazākās iespējas.

Kaitīgās nodarbes, kas, esot pie stūres, nav ne piemērotas, ne vēlamas, jo nav tieši saistītas ar auto vadīšanu, ir globāla problēma. Turklāt ar to cīnīties ir ļoti grūti, jo kurš gan nedomā, ka «es taču esmu prasmīgs autovadītājs, zinu, kā ir droši, un nekas ļauns nenotiks, ja atbildēšu uz šo vienu īsziņu». Daudzi tā domā līdz pat pēdējai īsziņai un zvanam.

Normatīvajos aktos** ir atrunāta autovadītāja atbildība attiecībā uz mobilo sakaru ierīču lietošanu, esot pie stūres. Tomēr policijas statistika atspoguļo, ka tāpat kā tiek pārkāpts atļautais braukšanas ātrums, arī telefoni tika, tiek un tiks lietoti. Kārtības sargi to cenšas kaut nedaudz ierobežot, tomēr visus autovadītājus «izķert» acīmredzot nav iespējams. Tiesa, 2604 administratīvā pārkāpuma protokoli šogad (līdz 14.novembrim, kad saņēmu attiecīgos datus no policijas) par mobilā telefona lietošanu pie stūres ir sastādīti. Būtu interesanti uzzināt, cik ir tādu satiksmes negadījumu, kuros starp galvenajiem cēloņiem ir telefona lietošana, tomēr nedz Valsts policija, nedz arī Ceļu satiksmes drošības direkcija šādu statistikas punktu atsevišķi neizdala. Policijā vien piebilst, ka zināmi divi satiksmes negadījumi, kuru notikšanas brīdī lietots telefons.

Labākā metode laikam tomēr ir emocionāli briesmīgi video un informatīvas kampaņas, ar kurām uzrunāt kaut daļu autovadītāju, jo visas lielās lietas sākas ar mazumiņu. Tādēļ jūsu uzmanībai daži ne visai svaigi, taču iespaidīgi satiksmes drošības video. Ne vienmēr tie ir tieši saistīti ar mobilo telefonu vai viedierīču lietošanu; video galvenā doma ir likt aizdomāties, ko mēs kā autovadītāji darām, atrodoties pie stūres, un kādas var būt parastas neuzmanības vai paviršības sekas.

**Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 149.4. panta 10.punkts: «Par tālruņa lietošanu, ja transportlīdzeklis atrodas kustībā, izņemot gadījumus, kad transportlīdzekļa vadītājam, lai to lietotu, nav jāņem rokā tālruņa klausule, - izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam piecpadsmit euro apmērā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu