Visbiežākais autoavāriju ar letālām sekām cēlonis ir autovadītāja pieļauta kļūda vai neadekvāta reakcija, liecina Lielbritānijā veikta apjomīga pētījuma rezultāti.
Kādēļ notiek letālas autoavārijas
Lielbritānijas ceļu drošības labdarības organizācija Attīstīto autovadītāju institūts (IAM) analizējusi policijas apkopotos datus par 700 000 autoavāriju, kas notikušas laika posmā no 2005. līdz 2009. gadam, raksta "Daily Telegraph".
"[Pētījuma rezultāti] bija pārsteigums. Ne tikai avāriju cēloņu dēļ, bet arī saistībā ar populāru mītu sagraušanu," norādīja IAM pētījuma vadītājs Nīls Greigs.
"Piemēram, skatoties uz valdības kampaņām, liekas, ka galvenā problēma ir ātrums. Bet
nelegāla ātruma pārsniegšana ir vainojama tikai 13,9% avāriju gadījumu ar letālām sekām.
Biežāks iemels (15,9%) ir apstākļiem neatbilstoša ātruma izvēle, piemēram, ieiešana līkumā pārāk lielā ātrumā, kaut arī ātrums tajā brīdī var būt mazāks par atļauto," skaidroja Greigs.
Kā liecina pētījuma rezultāti, nāvējošas autoavārijas 65% gadījumu izraisījusi autovadītāja kļūda vai neadekvāta reakcija. No tām visbiežāk (34%) autovadītājs zaudējis kontroli pār automašīnu.
20,5% gadījumu autovadītāji pieļāvuši kļūdu, pienācīgi neaplūkojot satiksmi pirms manevra veikšanas, 12% gadījumu pagrieziens vai manevrs veikts slikti, bet 11,6% gadījumu autovadītājs nav pienācīgi novērtējis cita satiksmes dalībnieka trajektoriju vai ātrumu.
Otrs biežākais nāvējošu autoavāriju iemesls ir nesaprātīga rīcība,
kas izraisījusi 31% avāriju, kurās kāds gājis bojā. Šajā kategorijā pirmajā vietā ar 15,9% ierindojas satiksmes apstākļiem neatbilstoša ātruma izvēle, kam seko atļautā ātruma pārsniegšana (13,9%) un zīmju "Dodiet ceļu" vai "Stop" ignorēšana (2,1%).
Trešais izplatītākais cēlonis ir agresīva un pārgalvīga braukšana un pieredzes trūkums, kas saistīts ar 28% avāriju. Pārgalvīga braukšana vai steigšanās vainojama 17% avāriju, agresīva braukšana - 8,3% avāriju un vadītāja pieredzes trūkums - 5,3% letālo avāriju.
19,6% nāvējošo avāriju izraisījusi sēšanās pie stūres reibumā vai uzmanības novēršana no ceļa.
Gājēji bijuši atbildīgi par 18,2% nāvējošo autoavāriju, bet slikti ceļa apstākļi saistīti ar 10,9% satiksmes negadījumu. Automašīnas tehniskais stāvoklis bijis vainojams 2,8% avāriju.
Pētījuma rezultāti parāda, ka biežākais cēlonis avārijām ar letālām sekām ir autovadītāja paša rīcība, norāda pētnieki.
Vīriešiem izplatītāka ir bezrūpīga un nevērīga braukšana un steigšanās, kā arī apstākļiem neatbilstoša ātruma izvēle, savukārt sievietes biežāk mēdz būt nepieredzējušas, taču retāk sēžas pie stūres alkohola reibumā.
Uzvedību uz ceļa ietekmē arī autovadītāja vecums - šoferi gados biežāk pienācīgi nepavēro satiksmi, bet jaunāki autovadītāji biežāk pārsniedz ātrumu.
"Autovadītāji var daudz ko mācīties no šā pētījuma. Galvenais ir būt uzmanīgākam, lai ciešāk paskatītos satiksmē, vajadzīgs tikai mazliet vairāk laika, bet tas var glābt dzīvības," norāda Greigs.
"Lielākā daļa avāriju nav tādas, kad automašīnas kļūst dramatiski nekontrolējamas vai kūp dūmos. Tās ir mazas kļūdas, kurām negaidīti ir smagas sekas."
Avāriju biežākie cēloņi
Negadījumu kategorijas | Letāls negadījums, % | Visi negadījumi, % |
---|---|---|
Autovadītāja kļūda vai reakcija | 65,3 | 67,5 |
Pienācīgi nepaskatījās | 20,5 | 35,0 |
Nenovērtēta citu satiksmes dalībnieku trajektorija vai ātrums | 11,6 | 18,9 |
Zaudēja kontroli | 34,0 | 14,7 |
Slikts manevrs | 12,0 | 14,1 |
Pēkšņa bremzēšana | 3,0 | 7,2 |
Novirzīšanās no trajektorijas | 6,2 | 3,8 |
Krustojuma šķērsošana, nenovērtējot drošību | 1,7 | 2,3 |
Pagriezienu nerādīšana | 0,6 | 1,9 |
Apstāšanās krustojumā | 0,9 | 1,7 |
Pārāk tuva velosipēdista vai gājēja apbraukšana | 1,1 | 1,4 |
Nesaprātīga rīcība | 31,4 | 26,0 |
Apstākļiem neatbilstošs ātrums | 15,9 | 10,2 |
Distances neievērošana | 1,3 | 6,7 |
Atļautā ātruma pārsniegšana | 13,9 | 5,2 |
"Dodiet ceļu" un "Stop" zīmju neievērošana | 2,1 | 3,4 |
Luksofora signālu neievērošana | 1,0 | 1,8 |
Velosipēdists, uzbraucot no ietves uz autoceļa | 0,5 | 0,9 |
Neatļauts pagrieziens vai braukšanas virziens | 0,7 | 0,8 |
Gājēju pārejas ignorēšana | 0,4 | 0,4 |
Pa ietvi braucoša automašīna | 0,4 | 0,3 |
Dubultās baltās līnijas ignorēšana | 0,9 | 0,2 |
Uzvedība vai pieredzes trūkums | 28,0 | 24,7 |
Bezrūpīga braukšana vai steigšanās | 17,2 | 16,2 |
Nepieredzējis autovadītājs | 5,3 | 5,3 |
Agresīva braukšana | 8,3 | 3,9 |
Satraukums vai panika | 1,1 | 1,7 |
Nepazīstams automašīnas modelis | 1,4 | 0,8 |
Pieredzes trūkums braukšanai kreisajā pusē | 0,4 | 0,5 |
Pārāk lēns braukšanas ātrums | 0,1 | 0,1 |
Autoceļa apstākļi | 10,9 | 15,1 |
Slidens ceļš | 5,9 | 10,1 |
Ceļa izvietojums (līkums, kalns, sašaurinājums) | 3,2 | 2,7 |
Vielas uz ceļa (eļļa, dubļi, skaidas) | 0,8 | 1,5 |
Dzīvnieks vai priekšmets uz ceļa | 0,8 | 1,2 |
Bojāta ceļa virsma | 0,7 | 0,5 |
Neadekvātas vai neredzamas ceļa zīmes | 0,4 | 0,3 |
Īslaicīgas autoplūsmas izmaiņas | 0,2 | 0,2 |
Bojātas ceļa zīmes | 0,0 | 0,1 |
Satiksmes palēninātāji (ceļu ātrumvaļņi) | 0,1 | 0,1 |
Gājēji | 18,2 | 13,0 |
Pienācīgi nepaskatījās | 10,5 | 9,5 |
Bezrūpīga iešana vai steigšanās | 3,4 | 4,0 |
Ielas šķērsošana, kad skatu aizsedz stāvoša automašīna | 1,9 | 2,7 |
Nenovērtēta citu satiksmes dalībnieku trajektorija vai ātrums | 5,2 | 2,8 |
Alkohola reibums | 4,1 | 1,9 |
Bīstama rīcība uz brauktuves (spēlēšanās) | 2,2 | 1,1 |
Nepareiza rīcība uz gājēju pārejas | 1,2 | 0,8 |
Tumša apģērba valkāšana tumsā | 3,3 | 0,7 |
Slimība vai fiziska vai garīga nespēja | 1,9 | 0,4 |
Narkotiku vai medikamentu reibums | 0,4 | 0,2 |
Nespēja vai uzmanības novēršana | 19,6 | 11,7 |
Alkohola reibums | 9,6 | 5,2 |
Uzmanības novēršana automašīnas iekšienē | 2,6 | 2,1 |
Nogurums | 3,1 | 1,4 |
Uzmanības novēršana automašīnas ārpusē | 1,0 | 1,4 |
Slimība vai fiziska vai garīga nespēja | 3,6 | 1,3 |
Narkotiku vai medikamentu reibums | 2,2 | 0,5 |
Gaismu nelietošana tumsā vai sliktos redzamības apstākļos | 0,4 | 0,3 |
Velosipēdists tumšā apģērbā tumsā | 0,4 | 0,3 |
Mobilā telefona lietošana | 0,8 | 0,2 |
Slikta redze | 0,4 | 0,2 |
Ierobežota redzamība | 7,5 | 10,3 |
Stāvoša automašīna | 1,1 | 3,1 |
Saule | 1,5 | 2,2 |
Lietus, slapjdraņķis, sniegs vai migla | 1,5 | 1,9 |
Ceļa izvietojums (līkums, kalns) | 1,7 | 1,5 |
Automašīnas "aklā zona" | 1,0 | 1,2 |
Koki un krūmi | 0,4 | 0,4 |
Pretī braucošās automašīnas gaismas | 0,4 | 0,3 |
Ēkas, ceļu zīmes, ielu instalācijas | 0,2 | 0,2 |
Izsmidzinājumi no citām automašīnām | 0,1 | 0,2 |
Saskrāpēti vai netīri automašīnas logi | 0,2 | 0,1 |
Īpašie gadījumi | 6,1 | 4,6 |
Citi | 4,4 | 2,8 |
Nozagta automašīna | 1,1 | 0,8 |
Ārkārtas dienestu automašīnas | 0,3 | 0,5 |
Noziegumā iesaistīta automašīna | 0,4 | 0,4 |
Neuzmanīga automašīnu durvju atvēršana vai aizvēršana | 0,1 | 0,4 |
Automašīnas defekti | 2,8 | 1,9 |
Bojātas vai mīkstas riepas | 1,5 | 0,7 |
Bojātas bremzes | 0,7 | 0,6 |
Pārāk liela vai nenostiprināta krava | 0,4 | 0,2 |
Bojātas gaismas | 0,2 | 0,2 |
Bojāts stūres mehānisms | 0,2 | 0,2 |
Bojāti spoguļi | 0,0 | 0,0 |
Avots: IAM |