Nedienas ar internetveikala sūtījuma saņemšanu (256)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Google Maps

Bieži vien drēbju iegāde internetā mūsdienās ir ērtāka un lētāka. Taču ne vienmēr. TVNET lasītāja Inga nonāca situācijā, kad par 30 eiro vērta sūtījuma saņemšanu viņai bija jāmaksā 22 eiro vai arī jāiztērē daudz laika un jāpiecieš lielas neērtības.

Pievienots DHL viedoklis

Inga pauda sašutumu par kādu nesen piedzīvotu gadījumu saistībā ar interneta veikalā iegādātu apģērbu. Tā kā sūtījuma vērtība pārsniegusi 22 eiro un tas nācis no Ķīnas, sieviete zināja, ka pirms preces saņemšanas būs pašai jāmaksā pievienotās vērtības nodoklis (PVN).

Par preci, kuras vērtība bija aptuveni 43 dolāri (21 lats vai 30 eiro), PVN bija jāsamaksā aptuveni 6 eiro.

Bet, lai preci saņemtu, nebraucot uz Rīgas lidostā esošo Muitas noliktavu, kurjerpasta pakalpojumu kompānija DHL piedāvāja samaksāt viņiem 21,51 eiro (15,12 Ls).

Kā sūtījumu saņemt?

Inga stāstīja - ja sūtījums Latvijā nonāk Latvijas pastā, nodokļa nomaksa ir vienkārša - turpat uz vietas pasta nodaļā. Savukārt, ja sūtītājs izmanto DHL, pircējs nonāk diezgan neapskaužamā situācijā.

Par Latvijā nokļuvušo sūtījumu viņa uzzināja no DHL sūtītas īsziņas. Lai saņemtu sūtījumu, sievietei bija jāsamaksā PVN. Liels bija viņas pārsteigums, ka to nevarēja izdarīt ne internetā, ne kādā Valsts ieņēmuma dienesta (VID) filiālē.

Nodokli varēja samaksāt tikai vienā vietā visā Latvijā.

Tā bija muitas noliktava netālu no Rīgas lidostas.

Izmaldījusies gar angāriem pie lidostas, Inga tikai pēc krietna laika atrada svarīgo muitas noliktavu, kur bija jāveic maksājums. Maldīšanos paildzināja tas, ka uz ēkas nebija nekādu norāžu par muitas noliktavu.

Arī DHL atsūtītā karte ceļa atrašanā neko daudz nepalīdzēja.

Foto: Google Maps

Labi, ka pie kāda angāra Inga sastapa kādu muitas darbinieku, kurš parādīja, kurp jāiet: neliela telpa, kuras durvis rotāja lapele ar uzrakstu «muita», izrādījās vieta, kur var samaksāt nodokli. Sieviete izpētījusi, ka

citās valstīs PVN var samaksāt arī internetā.

Viņasprāt, šāda kārtība būtu pareiza arī Latvijā, jo pēc pašreizējiem noteikumiem samaksāt par sūtījumu ir sarežģīti ne tikai Rīgā dzīvojošam cilvēkam, bet arī laukos mītošajiem ļaudīm.

Ja cilvēkam nav savas automašīnas, viņš pat nevar izbraukāt uz muitas noliktavu un pēc tam uz DHL pēc paciņas. Pat ja pircējam ir savs auto, jārēķinās, ka izbrauciens uz lidostu un atpakaļ prasīs vismaz pāris stundu, protams, ja vien cilvēks nedzīvo pie muitas noliktavas.

Turklāt arī DHL darba laiks paku izsniegšanai ir tikai līdz pulksten 17.30. Līdz šim laikam jāpaspēj nokārtot saistības ne tikai muitas noliktavā, bet arī nokļūt līdz DHL.

«DHL pakas izsniedz tikai pēc muitas formalitāšu nokārtošanas no pulksten 11:30 līdz 17:30. Tiesa, viņi piedāvā arī ieskenēt samaksu apliecinošus dokumentus un sūtīt elektroniski. Bet ko man darīt, ja nav skenera?»

Turklāt sūtījums jāizņem trīs dienu laikā, pretējā gadījumā rēķina sodus.

Kā VID skaidro esošo kārtību?

Savukārt VID Sabiedrisko attiecību daļas galvenā speciāliste Evita Teice-Mamaja TVNET apgalvoja, ka muitas maksājumus, tai skaitā arī PVN, ir iespējams samaksāt arī internetbankā, bankas filiālē vai attiecīgajā VID muitas kontroles punktā, kurā persona kārto muitas formalitātes. VID muitas kontroles punktos var norēķināties ar starptautiskajām maksājumu kartēm VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro un American Express.

Tomēr viņa atgādināja, ka kopš 2012.gada 1.septembra, kārtojot muitas formalitātes, juridiskas un fiziskas personas iesniegts maksājumu apliecinošs dokuments papīra formātā vairs nav uzskatāms par pietiekamu apliecinājumu, ka valsts budžets ir saņēmis tam piekritīgo maksājumu.

«Gadījumos, ja klients VID muitas kontroles punktā, piemērojot muitas procedūru – izlaišana brīvam apgrozījumam (imports), noformējot Vienoto administratīvo dokumentu (VAD), t.i., deklarē rakstiski un, saņemot nodokļu aprēķinu, maksājumu veic tuvākajā kredītiestādē (bankā) vai internetbankā, viņam būs jāsagaida, kamēr Valsts kase iemaksāto summu būs darījusi pieejamu valsts budžeta kontā un muitas amatpersona varēs pārliecināties, ka valsts budžets ir saņēmis tam piekritīgo maksājumu.

Tikai pēc tam ir atļauts izlaist preces brīvam apgrozījumam.

Proti, no 2012.gada 1.septembra gadījumos, kad persona ir veikusi muitas maksājumu par preču importu kredītiestādē vai tās internetbankā, VID muitas amatpersona Valsts kases budžeta elektronisko norēķinu sistēmā e-Kase pārliecinās, vai maksājuma summa ir pieejama valsts budžeta kontā, nevis pieņem maksājumu apliecinošu dokumentu papīra formātā (piemēram, bankas izsniegtu maksājuma dokumentu vai ar internetbanku starpniecību veiktā maksājuma izdruku).»

Teice-Mamaja norādīja - ja muitas klients aprēķināto muitas maksājumu nomaksu veic, izmantojot kādu no starptautiskajām maksājumu kartēm - VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro un American Express -, muitas amatpersonai nav jāpārliecinās par darījuma apmaksu Valsts kases budžeta elektronisko norēķinu sistēmā e-Kase, līdz ar to preces atļauts izlaist brīvam apgrozījumam uzreiz.

«Nodrošinot tiesību aktos noteikto maksājumu veikšanu valsts budžetā, VID muitas amatpersonas maksājumu karšu terminālī ievada darījuma summu, maksājuma mērķi, maksātāja rekvizītus un pakalpojuma kodu maksājuma ieskaitīšanai attiecīgajā valsts budžeta ieņēmumu kontā.

Darījuma apstiprināšanai muitas klients ievada viedkartes PIN kodu, un terminālis izdrukā kvīti divos eksemplāros. Pirmais kvīts eksemplārs paliek muitas iestādē, bet kvīts kopija tiek atdota klientam.

Ja klients VID muitas kontroles punktā, piemērojot muitas procedūru – izlaišana brīvam apgrozījumam (imports), preci deklarē mutiski, tad muitas amatpersona noformē kvīti par fizisko personu mutiski deklarētām precēm.

Šādā gadījumā aprēķinātos muitas maksājumus ir iespējams samaksāt muitas kontroles punktā uz vietas ar maksājumu karti, izmantojot muitas kontroles punktā esošo POS termināli, un tad muitas maksājums tiek ieskaitīts VID deponēto naudas līdzekļu uzskaites kontā un klients sūtījumu var saņemt noliktavā uzreiz.

Ja nav maksājumu kartes, muitas maksājumus var samaksāt, izmantojot bankas, internetbankas vai VAS «Latvijas Pasts» pakalpojumus, un pēc tam, uzrādot muitas kontroles punktā maksājuma uzdevumu, saņemt sūtījumu.»

Papildu informācija par pasta sūtījumiem pieejama VID mājaslapā.

VID mājas lapa

Jautājumu vai neskaidrību gadījumā iedzīvotāji ir aicināti zvanīt uz VID informatīvo tālruni 1898, izvēloties otro tēmu «Muita», vai uzdot jautājumu VID mājaslapā.

Uzdod jautājumu VID

Lasītāja nav apmierināta ar skaidrojumu

Savukārt Inga, iepazinusies ar VID atbildi, TVNET atzina: «Godīgi sakot, no VID sarežģītiem terminiem pārbagātās atbildes man tomēr netop skaidrs, kā tieši nodokli šajā gadījumā varēju samaksāt elektroniski. Lai veiktu kādu maksājumu internetā, man tam ir vajadzīgs pamatojums, pieprasījums no VID vai rēķins, kurā norādīts, cik tad tieši valstij esmu parādā.

Neiešu jau uz valsts kasi skaitīt kaut kādu mistisku summu,

ko savā prātā esmu izdomājusi, kas man it kā jāsamaksā nodoklī un par ko. Manuprāt, šī terminiem izskaistinātā atbilde kārtējo reizi parāda VID attieksmi pret iedzīvotājiem - bez grāmatveža izglītības ar viņiem saistīties nav gudri...»

Savukārt SIA DHL Latvia pārdošanas un mārketinga vadītāja ekspress grupā Ilze Vītiņa TVNET sniedza šādu komentāru: «Mēs esam pilnīgi klienta pusē, un

aprakstītā situācija atbilst realitātei

- procedūras un tas, kā tās jāveic, attiecināms uz visiem starptautiskajiem kurjerpastiem Latvijā, bet ne uz Latvijas Pastu, tur šīs darbības tiek veiktas uz vietas un pēc dokumentiem, kas ir pie sūtījuma.

Diemžēl Latvijas starptautisko kurjerpastu uzņēmumiem šādu privilēģiju nav. No tā cieš mūsu valsts iedzīvotāji, kas vēlas savu sūtījumu saņemt ātri un droši. DHL Latvia vīzija un vēlme, ko gaidām no atbilstošajām valsts institūcijām, ir rast klientiem e-risinājumu iespējas, lai klients visas ar muitošanu saistītās darbības var veikt, «nepieceļoties no krēsla». Savukārt mēs tikai pēc muitas apstiprinājuma varam veikt piegādi. Tas atvieglotu arī muitas punkta noslodzi, jo privātpersonu sektors mūsu jomā ir visstraujāk augošais nu jau pēdējos trīs gadus.

Atgādinu, ka piegāde klientam gan patlaban, gan arī ar šādu risinājumu ir un būs bez maksas, tas viss jau ir apmaksāts, veicot preces iegādi ārzemju interneta veikalā, ja transporta izdevumi ir iekļauti.

Mēs ar lielu atbildību izturamies pret mūsu klientiem, sniedzot visu iespējamo palīdzību, lai klientam maksimāli atvieglotu šo procedūru veikšanu, taču šeit

vajadzīgs nopietnāks risinājums un lielāka valsts institūciju ieinteresētība uzlabojumiem.
Komentāri (256)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu