Atsevišķi veikalnieki Latvijā pastiprināti sākuši tirgot konkurējošos ārvalstu piena produktus

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: SCANPIX

Atsevišķi veikalnieku Latvijā pastiprināti sākuši tirgot konkurējošos ārvalstu piena produktus, sevišķi no Igaunijas ievesto piena pārstrādes uzņēmuma «Valio» produkciju, ar to aizstājot Latvijā ražoto piena produktu sortimentu, aģentūrai LETA sacīja Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības (LPCS) valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks.

«Mūsu konkurenti paliek arvien aktīvāki, un vietējais tirgus samazinās. Atsevišķas Latvijas lielveikalu ķēdes diezgan cītīgi tirgo konkurējošos, sevišķi, igauņu izcelsmes piena produktus. Acīmredzot, igauņu ražotāji - konkrēti «Valio» - ļoti aktīvi ienāk šajā tirgū ar savu produkciju,» sacīja Šolks. LPCS valdes priekšsēdētājs piebilda, ka līdzīga tendence vērojama arī atsevišķu degvielas uzpildes staciju tīklos, kur «Valmieras piens» produkciju aizstājusi «Valio» produkcija.

Šolks atzīmēja, ka tikai sabiedrības spēkos ir atbalstīt vietējos ražotājus, iegādājoties pašu mājās ražotos produktus, jo Latvijā atšķirībā no citām tuvējām valstīm, piemēram, Igaunijas, nav tirgus protekcionisma. «Atsevišķos veikalu tīklos Latvijā ir ļoti daudz konkurējošo produktu, lai gan mēs tos varam saražot tikpat labā kvalitātē. (..) Kamēr Latvijas sabiedrība neizjutīs nepieciešamību paprasīt tirgotājam, kādēļ viņš tirgo svešu produktu, tikmēr nekas nemainīsies,» sprieda Šolks, piebilstot, ka brīvā tirgus apstākļos katrs tirgotājs rīkojas pēc saviem komerciālajiem ieskatiem.

Viņš piebilda, ka konkurences saasināšanās dēļ vietējā piena tirgū Latvijas piena pārstrādes uzņēmumiem atliek attīstīt eksportu, ko uzņēmumi arī aktīvi dara.

Šolks atgādināja, ka piena produktu eksporta vērtība pēc provizoriskām aplēsēm pērn bijusi rekordaugsta un sasniedza 143 miljonus eiro, kas ir par 32% vairāk salīdzinājumā ar gadu iepriekš. «Eksporta apjoms nav audzis tik būtiski kā eksporta vērtība, kas pieaugusi, pateicoties austākai cenai salīdzinājumā ar gadu iepriekš,» teica LPCS valdes priekšsēdētājs.

Viņš atzīmēja, ka pozitīvo eksporta pienesumu Latvijas piena pārstrādes uzņēmumiem galvenokārt devusi nostiprināšanās esošajos tirgos, taču ir piesaistīti arī jauni tirgi, piemēram, Meksika, uz kurieni no Latvijas tiek vests siers. «Palielinām apmērus esošajos tirgos, kā piemēram, Lietuvā, Vācijā, Nīderlandē, kur pārdodam vairāk produktu ar augstāku pievienoto vērtību. Pagājušajā gadā bija labas cenas, tāpēc arī kopumā mēs nedaudz vairāk pārdevām produkciju apmēra ziņā,» sacīja Šolks.

Šolks atzīmēja, ka kopumā pērn salīdzinājumā ar gadu iepriekš piena produktu eksports pārsniedza piena produktu importu par 15,67 miljoniem jeb eiro.

LPCS valdes priekšsēdētājs teica, ka ir pāragri spriest, kādas būs Latvijas piena pārstrādes uzņēmumu eksporta sekmes šogad. Līdz šim uzrādītie rezultāti vēl neļauj izdarīt objektīvus secinājumus, jo vēl ir jāaizvada vasara, kurā var notikt korekcijas kopējos eksporta rādītājos. «Eksporta sasniegumi parasti ir vērojami, sākot ar septembri. Tā tas bija arī iepriekšējā gadā,taču tad jau agrāk kļuva skaidrs, ka eksporta rādītāji mums šogad būs ļoti labi,» sacīja Šolks.

LPCS apvieno piena pārstrādes uzņēmumus un sadarbības partnerus, kas kopā realizē aptuveni 80% no Latvijā pārstrādātā piena.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu