Tiesības nogalināt (1)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Pirms apmēram nedēļas TVNET veica lasītāju aptauju, kuras mērķis bija noskaidrot viedokli par motobraucējiem. Jāsaka, ka aptaujas rezultāti motociklistiem, maigi sakot, nebija īpaši glaimojoši.

Jau ierasts, ka agrā pavasarī vēl pirms sniegpulkstenīšiem sāk parādīties ziemas mēnešus veiksmīgi pārlaidušie motocikli, mopēdi, skūteri un to vadītāji (par velobraucējiem nākamreiz, par tiem nepieciešams atsevišķs stāsts). Un tā vien liekas, ka motobraucējus gluži kā pamatskolēnus, kas pirmajā septembrī atgriežas no laukiem pilsētas džungļos, ir nepieciešams pamācīt un apmācīt kā tas ir - būt satiksmes dalībniekam, atrasties uz ielas un vēlreiz atgādināt kā uzvesties, lai neapdraudētu citus.

Pirms nedēļas veiktajā TVNET lasītāju aptaujā tika uzdots vienkāršs jautājums: Vai esi novērojis, ka vasaras sezonā motociklisti brauc agresīvi? Nospiedošais vairākums, proti, 67% atbildēja ar jā, 11% uzskata, ka tas ir stereotips, bet vēl 22% liekas, ka motobraucēji nav pārāk agresīvi. Cipariņi gan var mainīties, jo aptauja vēl ir aktīva, taču kopējā tendence ir acīmredzama.

Nekautrēšos atzīt, ka arī es esmu starp tiem, kas uz aptaujas jautājumu atbildētu ar jā. Ne tik daudz tādēļ, ka baidos par nolauztu spoguli, kad kāds nepacietīgais, skaļi tarkšķēdams spraucas starp rindām, bet gan tādēļ, ka motobraucēji klaji pārkāpj satiksmes noteikumus, apdraud satiksmes drošību kopumā un faktiski paliek nesodīti.

Motociklista tiesības - tiesības pārsniegt ātrumu

Ceļu satiksmes noteikumos, kas nav uzrakstīti tāpat vien, ir skaidri un gaiši teikts - apdzīvotās vietās VISU transportlīdzekļu ātrums nedrīkst pārsniegt 50 km/h, bet ārpus apdzīvotām vietām - 90 km/h. Šai vasarā piecos ceļa posmos atļautais ātrums ir 100 km/h, bet arī tos ievēro reti kurš motobraucējs.

Nevaru apgalvot - visi ir pārkāpēji, jo ticu arī godprātīgo motociklu un mopēdu vadītāju īpatsvaram,

tomēr motobraucēju pārkāpumu statistikā nav neviena vārda cik daudz pārkāpēju nav sodīti, jo klāt katram biktskungu taču nepieliksi...

Foto no kampaņas "Skaties divreiz! Divreiz!" publicitātes materiāliem
Foto no kampaņas "Skaties divreiz! Divreiz!" publicitātes materiāliem Foto: Publicitātes foto

Savulaik tika rīkota pilnīgi neadekvāta autovadītājiem domāta kampaņa par skatīšanos divas reizes spogulī. Ar kādu mērķi? Ne jau likt motobraucējiem ievērot atļauto braukšanas ātrumu, bet gan panākt to, lai autovadītājs būtu atbildīgs par tiem motociklistiem, kuriem ir pilnīgi vienaldzīga cilvēka dzīvība, manta vai morālā trauma. Protams, ka formāli šī akcija tika pasniegta kā aicinājums būt līdztiesīgiem un līdzatbildīgiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Ja arī motorizēto divriteņu vadītāji iekļautos satiksmes plūsmā, vai tad šādai akcijai būtu jēga?

"CSDD kampaņas ietvaros tika rīkoti arī pasākumi un dažādas aktivitātes, lai vērstu arī motociklu vadītāju uzmanību, ka jāievēro satiksmes noteikumi. Bija arī speciāli klipi, kuru beigās bija izskaidrojošās shēmas," norādīja CSDD sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Bērziņa, uz jautājumu, vai motobraucēju drošībai domātas akcijas tiks atkārtotas, atbildot, ka šogad tādas nav plānotas.

Tai pašā laikā CSDD pārstāve norādīja, ka ir uzlabojusies negadījumos cietušo mopēdu vadītāju un motobraucēju statistika. Proti, šā gada pirmajos piecos mēnešos nav nedz bojāgājušu motobraucēju, nedz mopēdu vadītāju un arī cietušo skaitam ir tendence samazināties.

Ne tikai ātrums

Ikdienā novērots, ka ātruma ierobežojumi nav vienīgie satiksmes noteikumu punkti, kas daudziem motobraucējiem ir sveši. Piemēram, tālās gaismas. Lai gan ir skaidri pateikts, kur un kā tās lietot un kad pārslēgt uz tuvajām gaismām, lai neapžilbinātu pretī braucošos, ne vienam vien motobraucējam tas ir lieks apgrūtinājums - drāzties un vēl spaidīt pogas.

Agresīva braukšana. Arī tā ir daudzu motobraucēju niķis. Šeit nepieskaitu līšanu starp automašīnām, jo tā vairāk ir tāda egoistiska sevis bīdīšana tuvāk krustojumam, bet braukšanu uz aizmugurējā riteņa gan (skatīt pievienoto VIDEO/arī resursos). Un tie nu tiešām nav ne 50, ne 70 kilometri stundā. Un, kas notiek, ja šāds 200 kilogramus smags tērauda gabals triecas nebrīvprātīgos skatītājos, kas stāv, piemēram, autobusa pieturā? Tām pat nav jābūt māmiņām ar bērnu ratiņiem, ko samīca - arī vecmāmiņas un opīšus kāds gaida mājās....

Nobeigumā - atbildīgajām instancēm ir laiks sākt mazāk tvarstīt pilsētā apmaldījušos autobraucējus (piemēram, uz "ķieģeļa bloķētās" ieliņas pretī Sporta manēžai, kuru okupējuši starppilsētu autobusi un kur cita veida satiksme nenotiek), bet daudz vairāk uzmanības veltīt īstiem satiksmes drošības apdraudētājiem - motobraucējiem (protams, ne visiem).

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu