Klikšķu biznesmeņi

Aiz pseidoziņu portāliem Latvijas internetā pagaidām vīd nevis partijas vai Kremlis, bet apsviedīgi feisbuka paaudzes jaunieši.

Drēgnā novembra dienā, kad patīkamāk laiku vadīt internetā, nevis ielās, Aivis Plotiņš sociālajā tīklā Facebook (FB) izveidoja aptauju, vai vajadzētu atlaist parlamentu. Jaunietis, kurš sevi raksturo kā «smieklīgu 19 gadus vecu puisi no Ogres», ir no paaudzes, kuras izpratni par pasauli veido draugu ieraksti FB. Savulaik popularitāti bija iemantojis viņa joks par to, kā vecpuisim pareizi vārīt pelmeņus, ko «paķēra» arī lielie ziņu portāli. Taču Saeimas atlaišanas aptauja sociālajos tīklos aizgāja kā ugunsgrēks. «150 000 unikālo skatītāju. Tas varētu būt Latvijas rekords!» Aivis priecājās sarakstē ar Re:Baltica.

FOTO: Lote Lārmane

Viena no sekotājām FB pie aptaujas pielika saiti uz ziņu, ka internetā iespējams parakstīties par Saeimas atlaišanu. Centrālā vēlēšanu komisija tiešām ir reģistrējusi mazpazīstamas biedrības «Varu Latvijas tautai» otro mēģinājumu savākt parakstus attiecīgam referendumam. Tradicionālajos medijos šī ziņa paslīdēja kā margināla parādība. Pat tad, ja izdotos savākt nepieciešamos 155 tūkstošus parakstu un referendumā vairākums nobalsotu par Saeimas atlaišanu, jaunas vēlēšanas notiktu tikai pāris mēnešus pirms kārtējām vēlēšanām, kas tāpat jau gaidāmas 2018. gada oktobrī.

Toties FB troksnis bija tāds, ka paviršam sekotājam varētu likties - parlamentu var atlaist jau rīt. Ziņu portāliem vizuāli līdzīgas lapas, kurās par politiku parasti runā tikai Artuss Kaimiņš, aicināja dalīties ar jaunumu, ka «tagad Saeimu var pieprasīt atlaist arī internetā!». Ceļoja videopamācības, kā parakstīties un «ko liksim vietā». Kad oficiālo parakstīšanas portālu Latvija.lv kārtējo reizi vajāja tehniskas ķibeles, zēla sazvērestību teorijas, ka valdošie negrib pieļaut viņu patriekšanu.

FOTO: Re:baltica

Re:Baltica aplēses liecina, ka informāciju par Saeimas atlaišanas iespējām dažu dienu laikā publicēja FB lapas, kurām summējot ir vairāk nekā 600 000 sekotāju. Tas ir trīsreiz vairāk, nekā skatās Latvijā populārāko TV pārraidi. Aivja radītās aptaujas ceļš izskaidro, kā un kāpēc tas notiek. Puisis apgalvo, ka nav saistīts ar politiskajām partijām — darbojas Ogres novada jauniešu domē un bijis 11. novembra lāpu gājienā kā brīvprātīgais, bet tas arī viss. Arī naudu FB nepelnot — patīkot ātrs rezultāts, un «šobrīd visaktuālākā tēma Latvijā ir Saeimas atlaišana (..), jo jutu, ka cilvēki panesīsies uz to». Pats gan Saeimas atlaišanu nevēloties, jo pie varas palikšot tie paši.

«Man bija skumji redzēt, kad draugi, kuriem pat nav vel izveidojušies politiskie uzsakti, uz manu aptauju reaģēja ar JĀ, Saeima ir jāatlaiž. Totals bara instinkts,» viņš saka. (Šeit un turpmāk citātos saglabāta oriģinālā rakstība.) Saeimas atlaišanas aptauju Aivis ievietoja FB lapā Best Vines Latvia, no kurienes to pārķēra ar vietni Zeltene.lv sasaistītu lapu tīkls. Šādu tīklu pastāvēšanas jēga un vienlaikus biznesa modelis ir vienkāršs — virzīt lasītājus no dažādajām FB lapām uz vietni internetā, kurā apmeklētāju skaits ļauj pelnīt no FB, Google AdSense un AdWords un citām reklāmām. Aiz tām lielākoties (par aizdomīgu izņēmuma gadījumu — raksta beigās) nav saredzama ne Kremļa, ne partiju nauda. Īpašnieki ir 20—30 gadus veci «digitālie nomadi», kuriem nav politiskas pagātnes un aizmugures vai acīmredzamu nodomu debilizēt, dzīt depresijā vai kūdīt auditoriju uz agresiju. Redakciju kontakti lapās parasti nav norādīti, jo klasisko mediju darbinieku — žurnālistu vai redaktoru — šīm vietnēm nav.

Vispārinot — ir iesācējbiznesmeņi ar daudzpusīgām interesēm, kuri analizē, ko cilvēki klikšķinās un kas ienesīs naudu.

Šādu pseidoziņu tīklu FB ir ne mazums, bet Re:Baltica šoreiz pievērsās to izpētei, kuri ir populārākie vai aktīvi iesaistījās aģitēšanā par Saeimas atlaišanu.

Zeltene.lv

«Vīrieša lielākā kļūda ir ļaut citam vīrietim likt viņa sievietei smaidīt,» — ar šo ierakstu FB lapā Zeltene.lv trīs stundu laikā dalījušies gandrīz 60 sekotāji. 70 nospieduši «patīk». Rezultāts, par kādu priecātos ikviens kvalitatīvu ziņu portāls. Zeltene.lv lapai FB ir 16 000 sekotāju. Lapas īpašniekam Oskaram Prikulim, kurš agrāk bijis gan žurnālists Dienas Biznesā, gan deputātu Viktora Valaiņa un Jāņa Upenieka (agrāk «Olšteina sešinieks», tagad Vienotība) palīgs, FB pieder aptuveni 40 lapu. Tikpat reģistrēts vietnē Draugiem.lv, vēl 50 kontu tviterī.

Zeltenes tīkla īpašnieks Oskars Prikulis stāsta, ka cilvēkiem neinteresē kvalitatīvs saturs

FOTO: Lote Lārmane

Pavisam Prikulim pieder septiņas interneta lapas, kas raksta par attiecībām, veselību un horoskopiem, kurus, «neticēsi, bet raksta profesionāls astrologs», stāsta Prikulis. Viņa lapām mēnesī kopā esot ap 1,5 miljoniem skatījumu. Starp tām Zeltene.lv ir viena no populārākajām — 300 000 unikālo apmeklētāju mēnesī, kas ienes ap 1500 eiro. Izmaksas zemas, jo saturu tulko no ārzemju lapām. Pēc Prikuļa teiktā, interneta biznesā satura kvalitāte nav svarīga. Sākumā piedāvājuši profesionāli sagatavotus rakstus, bet zaudēta auditorija.

Viņš apgalvo, Facebook algoritms izstrādāts tā, ka no visiem lapas sekotājiem tikai vidēji 6% ierauga vienu vai otru ierakstu. Ja pēc 2—3 ierakstiem sekotājs nav nospiedis «patīk» vai dalījies ar saturu, tad ceturto ierakstu no šā avota viņš vairs neieraudzīs. Rezultātā interneta biznesmenis secinājis, ka jāveido vairākas FB lapas un jāpublicē cilvēkiem tīkamas lietas — aforismi, dzīvnieku bildītes, horoskopi. Aptauja par Saeimas atlaišanu Zeltene.lv tīklā ir vienīgā politiskā ziņa, jo no šīs tēmas bizness apzināti izvairoties. Pirms iepriekšējām pašvaldību vēlēšanām Prikulis no dažām partijām saņēmis piedāvājumus izvietot viņu saturu, taču atteicies, jo «negribu problēmas ar KNAB». Aptauju par Saeimas atlaišanu ielikuši, lai izmēģinātu, kā strādā FB Live (tiešsaistes) funkcija. Secinājums: pelna ne tikai horoskopi, bet arī negatīvi uzlādētas politiskās ziņas.
Aptaujas dienā attiecīgajai FB lapai pievienojās 1000 jaunu sekotāju. «Tik bieži ir dzirdēts, ka sabiedrība tiek barota ar negācijām un dzeltenu saturu, bet pašam nācās pārliecināties,

cik ļoti daudz tiek lasītas negatīvās un dzeltenās ziņas,»

rezumē Prikulis.

Ar šīm google reklāmām portāls zeltene.lv pelna naudu

FOTO: Lote Lārmane

Viena no populārākajām Latvijas FB lapām ir Runabildes.lv — blogs, kura saturu veido pamatā lietotāju iesūtīti video. Tai seko gandrīz 128 000 cilvēku. «Galvenais redakcionālais process ir tāds, ka tiek publicētas ziņas, kuras, visticamāk, piesaistīs daudz skatījumu (apmeklējumu), jo tieši tas nodrošina ienākumus no reklāmām,» e-pastā atbild lapas izveidotājs Artūrs Laukmanis, kurš no klātienes intervijas atsakās. Viņa profils LinkedIn rāda, ka agrāk bijis produktu grupas menedžeris Farmeko, tagad darbojas kā IT un komunikācijas speciālists. Dienā, kad publicēta ziņa par Saeimas atlaišanu, FB lapā ar to dalījušies 1224 cilvēki un komentējuši 380. «Piesiet pie kauna staba un lai katrs varētu viņu zaglīgajā sejā iespļaut. Nošauti viņi tāpat nesapratīs ko ir mums nodarījuši,» rakstīja FB lietotājs Kārlis Pakalniņš. «Es lasiju ka Hitleram bija labs veids, varam izmantot… nu, to kur pakausi un bedre ieksa,» papildina Arturs Orba Kaņeps.

Runabildes.lv īpašnieks Artūrs Laukmanis stāsta, ka cenšas saturā izvairīties no propagandas saturošām ziņām

FOTO: Lote Lārmane

Ziņa par Saeimas atlaišanas iespēju ir viena no nedēļas populārākajām, vēl arī iereibušās dziedātājas Lienes Šomases gānīšanās par Latviju un uzņēmējas Lindas Liepiņas intervija ar virsrakstu «Jūs esat DEBĪLI?», ko sagatavojusi līdzīga vietne Ritakafija.lv. Laukmanis skaidro — lēmumus, ko publicēt, pieņem vietnes administratori. To esot mazāk par pieciem, nevienam nav žurnālista izglītības. «Propagandas ziņas apzināti neizplatām un cenšamies tās iespēju robežās izfiltrēt. Arī neviens no politiskajiem spēkiem mūs nefinansē — patiesībā pat neviens nav izrādījis šādu interesi.» Video ar deputātu Kaimiņu esot daudz, jo tie vienmēr esot populāri. Komanda apsverot iespēju Runabildes.lv pārdot, jo tas esot biznesa projekts.

Ritakafija.lv

Resursa īpašnieki Klāvs Ašmanis un Ulams Mazulis piekrīt satikties ar Re:Baltica klātienē, birojā Ausekļa ielā. Koridora pretējās durvīs mājo sabiedrisko attiecību firma Repute. Atšķirībā no pārējiem šī vietne reģistrējusies kā masu medijs. Galvenais runātājs ir Klāvs (26) — pašpārliecināts puisis indigo zilā žaketē ar lakatiņu krūšu kabatā. Puiši satikušies krīzes laikā studējot. Sākuši taisīt uzņēmumus — veidojuši un tirgojuši mājaslapas, vietni Kuponiem.lv, nodibinājuši kastinga aģentūru. Iedvesma medijam nākusi no izklaides bloga Fenikssfun panākumiem un savas pieredzes, reiz nopērkot reklāmrakstu TVNET un Delfi.


«Bija pārsteidzoši, ka statistika bija tikai 400 skatījumu. Par to naudu… Man likās, ka izmetām to vējā,» saka Klāvs. «Tad izdomājām: davai, varbūt taisīt lielo mediju.» Sākuši veidot lapas FB — sākumā vienu, tad dalīt auditorijas. Notievēšana sievietēm, aforismi sievietēm, Gāze grīdā vīriešiem. Sākumā gribējuši pozitīvas ziņas, bet «Latvijā diemžēl pozitīvam ir 10—15 skatījumu. Visi čīkst, [ka daudz negatīvā], bet, kad cilvēku sasniedz tas pozitīvais, viņš grib mazāk «šērot». Ja ir dusma vai cepiens, tad izlasīs un vēl pierakstīs komentāru.» Šobrīd septiņām astoņām viņu lapām kopā esot ap 60 000—70 000 sekotāju. Aforismu krātuvei bez pamudinājuma pievienojas ap 1000 cilvēku nedēļā. Vietne sadarbojas ar bezmaksas apraidē redzamo Rīga TV24, kur jauniešiem brīvdienu rītā ir raidījums.

Ja neskaita ziņu par Saeimas atlaišanu, parasti Ritakafija.lv no politikas var redzēt Kaimiņu. Veidotāji skaidro — viņa partijas cilvēki esot vispieejamākie. «Es nemaz nezinātu, kā tikt klāt Ušakovam,» saka Klāvs. Jautāts par Saeimas atlaišanas kampaņu, viņš atbild, ka vietnē publicētās ziņas nebija nepatiesas. Par ziņu patiesumu, viņaprāt, jāatbild to paudējiem —

Ritakafija.lv kā medija uzdevums esot tikai novadīt to līdz lasītājam, «lai sabiedrība vērtē».



Vip klubs

Uztraukums par nepatieso ziņu fabrikām, kas piesārņo internetu ar nepārbaudītu vai izdomātu informāciju, un sociālo tīklu algoritmiem, kuri rāda tikai līdzīgi domājošo ierakstus, sākās jau neilgi pēc Krievijas agresijas Ukrainā, ko pavadīja apdullinoša propagandas kampaņa. Ar jaunu sparu bažas uzbangoja pēc Donalda Trampa ievēlēšanas ASV prezidenta amatā, kad izrādījās, ka uz nepatiesām ziņām cilvēki FB reaģējuši daudz aktīvāk nekā uz mediju publikācijām. Stenforda universitātes novembrī publicētā pētījumā, kurā aptaujāti gandrīz 8000 skolēnu, atklājās — 82% nespēj atšķirt īstu ziņu no reklāmraksta. Daudzi vērtēja ziņas ticamību pēc tā, cik detalizēta ir informācija un vai to pavada liela fotogrāfija. Nereti līdzīgas vietnes kā iepriekš aprakstītās dēvē par fake news jeb «viltus ziņām», lai gan Latvijā, strikti ņemot, tās lielākoties nepublicē acīmredzamus melus. Taču šajās vietnēs trūkst redakcionāla procesa — faktu patiesuma pārbaudes, ziņu svarīguma izvērtējuma, konteksta — jo lielākoties šis saturs ir nozagts kādos ārzemju resursos.

Izņēmums Re:Baltica izpētes laikā izrādījās FB lapa Vip klubs — atziņu izlase, kas saistīta arī ar vietni Montana.lv. Jaunākā ziņa raksta tapšanas laikā vēsta: «90% deputātu uzskata, ka minimālā alga un pensijas ir pārāk lielas Latvijā? KAUNS!» Lai izlasītu ziņu, saite ved uz Vip kluba lapu, kur sākumā jākļūst par FB lapas sekotāju un tad var pāris teikumos izlasīt, ka «tiekot runāts» par minimālās algas samazināšanu. Īsāk — šī ziņa ir meli. Lapas īpašnieks Raivis Raspopovs tajā neko sliktu nesaskata. «Nezinu, viltus vai ne, darbinieks kaut kur acīmredzot ir lasījis vai kāds ir teicis, un uz tāda pamata ir izveidojis rakstu. Tīri kā baumas,» viņš skaidro. «Portāls ir izklaides vietne atslodzei no ikdienas. Visu nevajadzētu ņemt nopietni.» Spriežot pēc 73 raksta komentāriem un 2500 pārsūtījumiem, neizskatās, ka lasītāji uztvēruši «joku». Viņiem tā ir kļuvusi par kārtējo sastāvdaļu ikdienas kokteilī «viss ir slikti». Raspopovs stāsta, ka viņa interneta vietnei esot ap 200 000 unikālo lietotāju mēnesī, kas nozīmē labu peļņu. Cik — atklāt nevēlas. «Viss atkarīgs no satura. Mans cilvēks, kas liek rakstus, māk paņemt tautu. Līdz ar to lapa ar katru dienu aug.»

Vip-klubs.lv īpašnieks Raivis Raspopovs neuzskata, ka publicēt izdomātas ziņas ir slikti. Tā esot tikai izklaide

FOTO: Lote Lārmane

Vēl vairāk sekotāju ir tīklam, kas aizved uz vietni Nozagts.com vai krieviskajā versijā Ukradeno.nozagts.com. Iemesls ir vienkāršs — jaunie īpašnieki pārņēmuši populārāko Latvijas FB tīklu TomaJoki ar 150 000 sekotāju un uz tā bāzes vāc apmeklējumu. Nozagts.com reģistrēts 2016. gada oktobrī. Lapā publicē pārsvarā ar politiku saistītas ziņas — par Saeimas atlaišanu, oligarhiem un nelietderīgiem naudas tēriņiem. Īsumā: viss ir slikti un būs vēl sliktāk.

No iepriekš aprakstītajām vietnēm šī atšķiras ar to, ka

veidotājiem ir bijusi saikne ar Kremlim draudzīgām partijām un Saskaņai simpatizējošiem medijiem.

Resursa kodols ir agrāk krievu kanālā TV5 un Vesti.lv strādājuši žurnālisti. Lapas reģistrētāju mēģināts slēpt, bet digitālās sliedes uzreiz aizved pie Ivana Staļnoja — jaunekļa, kas agrāk bija pazīstams kā Edgars Zālītis. Tad nomainīja vārdu un aktīvi iesaistījās krievu skolu aizstāvības akcijās. Staļnojs vadīja Alfrēda Rubika sociālistu partijas jauniešu organizāciju, Re:Baltica pastāsta politiķis Miroslavs Mitrofanovs. Pēc skolu protestu apsīkšanas viņš partijas darbā gan neesot iesaistījies.

Blogeris Jānis Polis izpētījis, ka Staļnojs strādājis par nekustamo īpašumu mākleri uzņēmumā Century21 BaltWest, kuru vadīja Krievijas pilsonis Valērijs Engelss, Re:Baltica jau agrāk aprakstīts uzturēšanās atļauju biznesmenis un vēsturnieks, kurš saistīts ar vairākām Kremļa «maigās varas» fondu finansētām nevalstiskajām organizācijām. Staļnoja ceļi jau agrāk krustojušies ar medijiem — viņš bijis speciālo projektu direktors kanālā TV5. Tajā pārraides vadīja žurnālists Andrejs Mamikins (tagad Saskaņas deputāts Eiropas Parlamentā), un raidījumu sevis slavināšanai pirka Nila Ušakova vadītā Rīgas dome, bet kanāla direktors Mihails Šeitelmans savulaik atlaida populāro raidījumu vadītāju Oļegu Ignatjevu un galveno redaktoru Vladu Andrejevu — paši atlaistie notikušo neslēpti saistīja ar Ušakova spiedienu tikt vaļā no kritiķiem.

Pēdējos pāris gadus Staļnojs bijis konsultants Vesti.lv, kā labāk popularizēt saturu internetā, apliecina galvenais redaktors Andrejs Švedovs. Vietnes galvenais redaktors Vladislavs Užulis tagad ir Nozagts.com galvenais redaktors. «Aizgāja pirms mēnešiem diviem. Bija noslēpumains, runāja par jaunu resursu un to, ka vairāk maksās,» stāsta Švedovs. «Ambīcijas varbūt ir izveidot kaut ko līdzīgu Pietiek.com krieviski. Jautājums — vai ir spējas?»

Užulis pieprasīja jautājumus rakstiski, bet beigās atteicās atbildēt. Arī Staļnojs pagaisa — sazvanīts pagājušajā nedēļā, teicās izbraucis un solīja tikties pēc atgriešanās Rīgā, tomēr saruna nenotika. Staļnojs, Šeitelmans un vēl daži TV5 cilvēki saplūst Nozagts.com. Vietne reģistrēta Barsmedia serverī, kas pieder bijušajam TV5 darbiniekam videoinženierim un IT speciālistam Aleksejam Mehonošinam. Uz šā paša servera reģistrēts arī Mamikins.lv
un vairākas citas vietnes. Piemēram, 2013. gada oktobrī reģistrēts arī resurss ar daiļrunīgu nosaukumu ForPutin.com, kas gan tālāk par titullapu neattīstījās. Mamikins no komentāriem atteicās. Mehonošins Re:Baltica stāstīja, ka uz viņa servera reģistrētie portāli nav cits ar citu saistīti. ForPutin.com
izveidojuši tikai «muļķošanās pēc» (pēc šīs intervijas tā tika slēgta).

Ivans Staļnojs vairākas dienas solīja interviju, bet beigās pēc būtības uz jautājumiem tā arī neatbildēja

FOTO: Lote Lārmane


Līdz šīs nedēļas sākumam Nozagts.com nebija atrodama nekāda informācija par redakciju.

Taču ziņu bloks un reklāma atradās ziņu portālā Delfi, radot ilūziju, ka tas ir nopietns medijs.

Tā vietnes bez atlīdzības apmainās ar ziņām un ceļ viena otras reitingu. «Personīgi pazinu Ivanu, mēs sadarbojāmies jau pusotru, divus gadus, kad Vesti.lv vidžets bija pie mums. Kad viņš sāka runāt par jaunu projektu, nolēmu — kāpēc neturpināt. Es viņam uzticos,» skaidro Delfu valdes priekšsēdētājs Konstantīns Kuzikovs. Tagad, kad internetā sācies skandāls par varbūtēju saistību ar Krievijas finansējumu, Delfi sadarbību apturēšot, kamēr Drošības policija noskaidros situāciju. «Es nevaru pateikt, vai man šis saturs patīk vai ne — tas ne tuvu nav Delfi
stils un, protams, ir populisms. Bet es nevaru ieraudzīt, ka tur būtu prokremliska vai proamerikāniska pozīcija, nevaru teikt, ka redzu aģitāciju: ejam ielās un Putins ir mūsu prezidents,» saka Kuzikovs.

Kad pirmdienas vakarā pēc Re:Baltica jautājumiem vietnē parādījās redakcijas un producenta vārdi, kā izdevējs uzrādīts Sheitelman and Partners Ltd.
Pēc Lursoft ziņām, uzņēmums pieder Šeitelmanam, kā arī vēl vienai bijušajai TV5 darbiniecei Svetlanai Puntei. Partnere ir arī Jūlija Zaiceva. Šeitelmans, kura tālrunis otrdien bija izslēgts, FB atstājis vēsti, ka sākšot būvēt jauno mediju impēriju internetā un tam nopircis Ukradeno.nozagts.com. Nozagts.com
veidots uz joku lapas Toma joki bāzes. To savulaik izveidojis Teikas apkaimes jaunietis Toms Litovnieks, kuru pirms trim gadiem policija aizturēja aizdomās par neatļautu failu izplatīšanu viņa izveidotajā interneta vietnē Torrenti.lv.

Ar Litovnieku Re:Baltica sazinājās ar FB starpniecību, jo viņš šobrīd Ekvadorā mācoties spāņu valodu. Litovnieks raksta, ka Toma jokus atdevis Nozagts.com īpašniekiem bez atlīdzības — ar norunu, ka viņam maksās algu iepriekšējās Toma joku
peļņas apmērā, tiklīdz portāls sāks pelnīt no reklāmām. Šo cilvēku patiesās intereses viņam nešķiet aizdomīgas, jo Nozagts.com
reklamējot arī Latvijas ziņu portāls Delfi. «Tu domā, ka Delfi nav pietiekami gudri, lai izpētītu, kas kam pieder? Vai tu domā, ka viņi atbalstītu arī sliktos cilvēkus?» sarakstē retoriski jautā Litovnieks. Taču, ja izrādītos, ka portālu tiešām izmanto pretvalstiskiem mērķiem, Litovnieks sola: «Es viņus izveidoju, un es varu arī viņus nogremdēt.»

Re:Baltica pateicas Bellingcat autoram Lawrence Alexander par palīdzību Latvijas FB pseidoziņu portālu digitālās sliedes izpētē.

Uz augšu