Rīgas domes komiteja atkārtoti vērtēs Sarkandaugavas pārvada projektu

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas deputāti šodien atkārtoti vērtēs iecerēto satiksmes pārvada būvniecību pār Rīgas-Skultes dzelzceļa līniju Sarkandaugavā.

Jau ziņots, ka Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komitejas deputāti pagājušajā nedēļā bija diezgan skeptiski par iecerēto satiksmes pārvada būvniecību.

Domnieki aizrādīja, ka projekts esot nesamērīgi dārgs, turklāt vēl neesot izvēlēts finansējuma modelis. "Man rodas bēdīgs priekšstats par šo projektu. Jums pašiem daudzas lietas nav skaidras," SIA "Transporta infrastruktūras attīstība" (TIA) pārstāvjiem norādīja Rīgas mērs Jānis Birks (TB/LNNK).

Savukārt bijušais mērs Aivars Aksenoks ieteica, ka vispirms vajadzētu izstrādāt projekta finansēšanas modeli un tikai tad sludināt konkursu pārvada būvniecībai.

Komitejas deputāti nolēma pārvada projektu virzīt atpakaļ skatīšanai Satiksmes un transporta lietu komitejā.

Pārvada būvniecība kopā ar finansējuma piesaistīšanu varētu izmaksāt ap 90 miljoniem latu, iepriekš Satiksmes un transporta lietu komitejas deputātus informēja TIA Projektu vadības departamenta direktors Ivars Ruņģis. Pati pārvada būvniecība maksātu 50 miljonus latu, bet atlikušos līdzekļus - aptuveni 40 miljonus latu - jāpiesaista, ņemot kredītu uz 15 gadiem.

Deputāti konstatēja, ka pašvaldībai gadā vajadzētu maksāt sešus miljonus latu, pret ko vairākiem domniekiem radās iebildumi. "Pārvads ir vajadzīgs, bet vai par tādu naudu?" jautāja vicemērs Jānis Dinevičs (LSDSP).

Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētājs Edmunds Krastiņš (TP) norādīja, ka tas būs "kārtējais gadījums, kad rīdzinieki par savu naudu būvēs tiltus Pierīgas iedzīvotājiem, kuri nodokļus maksā citām pašvaldībām".

Domnieks Jānis Zaržeckis (LPP) ieteica pārvadu būvēt "lētākā vietā", savukārt deputāts Olafs Pulks (JL) aizrādīja TIA pārstāvjiem, ka viss finansiālais slogs novelts uz pašvaldības pleciem.

Deputāts Mihails Kameņeckis (SC) ierosināja ieviest daļēju braukšanas maksu pār tiltu - to varētu maksāt kravas automašīnas, kas brauc uz Rīgas brīvostu un no tās.

Pēc ilgām diskusijām komiteja nolēma pārvada būvniecību konceptuāli atbalstīt un virzīt skatīšanai Finanšu un administrācijas lietu komitejā. Tāpat tika uzdots TIA trīs nedēļu laikā sagatavot informāciju par iespējām ieviest maksu braukšanai pa pārvadu.

Paredzēts, ka Sarkandaugavas pārvads būs jaunākais un lielākais satiksmes infrastruktūras objekts Rīgas ziemeļu daļā.

Pārvadu ekspluatācijā plānots nodot 2010.gadā. Tas savienos Viestura prospektu ar Tvaika ielu, tādējādi atslogojot Sarkandaugavas dzelzceļa pārbrauktuvi, kas šobrīd kalpo par galveno iemeslu satiksmes sastrēgumiem šajā rajonā.

Pārvada laiduma garums būs 300 metri, tam būs divas satiksmes joslas katrā virzienā, un tā kopējais platums būs 21 metrs, bet augstums - 14 metri. Pārvadam būs 18 balsti. Papildus tiks izbūvēti pievadceļi 22 300 kvadrātmetru platībā, gājēju un velosipēdistu celiņi 7700 kvadrātmetru platībā, gājēju drošībai tiks izbūvēts tunelis zem dzelzceļa līnijas, kā arī tiks labiekārtota teritorija pārvada būvniecības rajonā.

Paredzams, ka pēc pārvada izbūvēšanas par 80% samazināsies tranzīta satiksme caur Sarkandaugavas dzīvojamo rajonu un par 20% pieaugs vidējais autotransporta kustības ātrums. Turklāt tiks nodrošināta tieša piekļūšana ostas teritorijām Jaunmīlgrāvī, Kundziņsalā un Sarkandaugavā. Rīdzinieku un pilsētas viesu ērtībām Viestura prospektā plānots izbūvēt arī "park and ride" autostāvvietu.

Pašlaik tiek izvērtēti iespējamie finansēšanas modeļi, kas nodrošinātu maksimāli īsu projekta realizācijas termiņu un ilgtermiņa finansiālo izdevīgumu. Iepirkumu organizēšana ir paredzēta līdz novembrim, savukārt būvniecību paredzēts sākt šā gada decembrī.

Pārvada būvniecības procesu organizē TIA, kura atbild par finansējuma modeļa izvēli, iepirkumu konkursu realizēšanu, būvniecības veikšanu un uzraudzību, kā arī par pārvada apsaimniekošanas organizēšanu pēc tā nodošanas ekspluatācijā.

TIA ir Rīgas pašvaldības dibināts uzņēmums un darbojas kopš 2007.gada 8.oktobra.

Uz augšu