"Sarkanās zvaigznes" mopēdu izstāde Kalnciema kvartālā

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Video vairs nav pieejams. Video vairs nav pieejams.

No 12. novembra Kalnciema kvartāla izstāžu mājā skatāma rūpnīcas "Sarkanā zvaigzne" mopēdu kolekcijas izstāde. Izstāde apskatāma līdz 25. novembrim. Darba laiks otrdien-sestdien 12.00-20.00. Ieeja izstādē bez maksas, informēja Kalnciema kvartāla pārstāve Una Meiberga.

Kolekcija ir veidota vairāku gadu garumā un sastāv no vairāk nekā 30 mopēdiem, starp kuriem ir "Rīga 1", "Rīga 2.126" (koka mini), "Gauja", "Rīga" 3, 4, 5 un citi. Mopēdi ir oriģināli, kolekcijas eksemplāriem pat nav bijusi nepieciešama restaurācija. Mopēdi ražoti, sākot ar 1961. gadu. Kolekcionāra īpašumā ir arī daži Čehijā ražoti modeļi, piemēram, "Jawa 551 Sport 50cc", "Jawa Stadion S22", kas ir ekskluzīvi un reti sastopami arī ārzemēs.

Mopēdu kolekcionārs ir Artūrs Upe, dzimis 1982. gadā Limbažos, dzīvo Rīgā. Mopēdus kolekcionē aptuveni piecus gadus. Viss sācies ar Upesciema daudzdzīvokļu mājas pagrabā atrasto "Rīga 11". Tam sekojusi nopietna aizraušanās ar pakaļdzīšanos mopēdiem pa visu Baltiju, izvēloties tādus, kuri ir labi saglabājušies un nav nepieciešama restaurācija. Artūra īpašumā nonācis arī 1938. gadā ražots Ērenpreisa sporta velosipēds ar koka riteņiem, kuru balvā ieguvis sportists A.Immermanis. Velosipēds ir teicamā stāvoklī, jo ticis uzglabāts vilnas segā.

Foto: Publicitātes foto

Izstādē būs apskatāmi arī dažādi aksesuāri un rūpnīcas "Sarkanā zvaigzne" atribūtika.

Īsi par mopēdu ražošanas vēsturi

Ar Latvijas iekļaušanu PSRS sastāvā sākās jaunas motorūpnīcas vēsture. 1940. gadā nacionalizētajā G. Ērenpreisa velosipēdu fabrikā radās jauna ražotne – "Sarkanā zvaigzne". 1958. gadā tur tika salikti pirmie mopēda "Sprīdītis" paraugi. Tam bija 60 cm3 dzinējs, un mopēds bija izgatavots, ņemot par prototipu kādu firmas "Puch" modeli. Šī mašīna sērijveida ražošanā nenonāca, bet ļāva inženieriem izstrādāt veiksmīgāku konstrukciju ar nosaukumu "Rīga – 1".

Foto: Publicitātes foto

1959. g. pieci izmēģinātāji ar mopēdiem "Rīga – 1" veica 10 000 km garu braucienu pa visu PSRS Eiropas daļu, un 1960. gadā mašīna nokļuva uz konveijera. Jau 1961. gadā pircējiem tika piedāvāts jauns vieglais mopēds "Rīga – 2 Gauja" ar motoru "Д – 4" (45 cm3, 1,2 ZS), speciāli izstrādātu cauruļu rāmi un atsperu priekšējo dakšu. Kopš tā laika mopēdi tika iedalīti divās kategorijās – vieglie un smagie. 1965. gadā izlaida smago mopēdu "Rīga – 3" ar modernizētu motoru, mainītu benzīnbākas un dubļusargu formu. Pēc trim gadiem to nomainīja "Rīga – 4" – mašīna, kas kļuva par sērijas pamatu (to ražoja 20 gadus). Modeļi ar indeksiem "12", "16" un "22" nomainīja cits citu, atšķiroties ar motoriem un elektroiekārtu. Pieprasījums pēc mopēdiem bija milzīgs, tādēļ ražotnes vadība neredzēja vajadzību ieguldīt līdzekļus produkcijas un aprīkojuma modernizācijā. Ražošana turpinājās līdz 1998. gada augustam, kad tika apturēts galvenais konveijers.

Foto: Publicitātes foto

"Sarkanās zvaigznes" vārds izskan motoru sporta pasaulē

Runājot par "Sarkanās zvaigznes" vēsturi, jāpiemin, ka tieši šeit 1961. gadā tika radīts pirmais 50 cm3 klases sacīkšu motocikls PSRS. 1967. gadā rūpnīcā tika izveidots speciāls sporta motociklu birojs, par kura vadītāju kļuva konstruktors Valdis Kleinbergs. Pirmais kolektīva darbs bija motocikls "Rīga – 7 – S". Tas kļuva par bāzes modeli turpmākajiem sporta motocikliem. Viens no skaistākajiem motocikliem bija "Rīga – 9 – S", kura dizainēšanu diplomdarbam 1969. gadā izvēlējās Latvijas Mākslas akadēmijas absolvents Gunārs Gludiņš. Viņš arī vēlāk kļuva par rūpnīcas galveno dizaineru.

Foto: Publicitātes foto

Konstruktors un sportists Aleksandrs Smertjevs četrkārt ieguva PSRS čempiona titulu, braucot ar "Sarkanās zvaigznes" motocikliem, kuru radīšanā piedalījās arī viņš. Starptautisku ievērību Rīgā ražotie sporta motocikli ieguva 1978. gadā Froburgas trasē (VDR). Smertjevs, braucot ar "Rīga – 17 – S" (50 cm3, 16 ZS), ieguva trešo vietu, attīstot maksimālo ātrumu 168 km/h.

Konstruktoru biroja potenciāls bija milzīgs. Eksperimentālajā cehā radās interesanti izstrādājumi – gan inženierijas, gan dizaina ziņā. Diemžēl dauzi labi prototipi līdz ražošanai nenonāca, un tagad "Sarkanā zvaigzne" ir tikai lappuse PSRS motobūves vēsturē.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu