«airBaltic» reģionālo lidmašīnu konkursā trīs ražotāju piedāvājumi

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Ministru kabinets šodien ārkārtas sēdē atbalstīja priekšlikumu no Valsts kases aizdot nacionālajai lidsabiedrībai «airBaltic» 80 miljonus eiro. Rīt plānots pieņemt galīgo lēmumu par nacionālās aviosabiedrības nākotni. Pirms divām nedēļām ministri smagās sarunās piekrita piesaistīt «airBaltic» vācu investoru, par kura naudas izcelsmi ir šaubas un kurš vēlas ietekmi uz lidmašīnu flotes papildināšanu. Līguma projekts ar vācu investoru esot grozīts, tomēr Krievijā ražotās lidmašīnas, kuru pārdošanā investors iepriekš bijis iesaistīts, no apvāršņa nav pazudušas.

Iespējamais naudas devējs aviokompānijai «airBaltic» nenāk komplektā ar Krievijā ražotām lidmašīnām. To pagājušajā nedēļā pie katras izdevības apgalvoja gan «airBaltic» vadītājs Martins Gauss, gan pats potenciālais investors Ralfs Dīters Montāgs-Girmess, kurš bija ieradies Latvijā, lai stāstītu, cik viņa piedāvājums ir labs.

Rafs Dīters Montāgs-Girmess, potenciālais «airBaltic» investors: - Es nepārdodu lidmašīnas un nepārstāvu nevienu konkrētu ražotāju. Es nodarbojos ar finanšu transakcijām. Manā investīciju līguma projektā nav pienākuma pirkt nevienu konkrētu lidmašīnu, bet man ir tiesības kontrolēt, lai nauda tiktu izlietota lidmašīnām.

No manis ieguldītajiem 52 miljoniem eiro 20 miljoni aizies pirmajai iemaksai par Bombardier lidmašīnām, kas jau ir pasūtītas.

Un pārējā nauda tiks rezervēta pirmajām iemaksām par reģionālajām lidmašīnām, kuras vēl ir jāizvēlas.

Tomēr ir vairākas norādes, ka, pieņemot par airBaltic līdzīpašnieku Montāgu-Girmesu, lidsabiedrības flotē varētu nonākt arī krievu lidmašīnas «Sukhoi Superjet», kuru ražotājs ir saistīts ar Krievijas militāro lidmašīnu industriju. «airBaltic» augustā mainīja savu attīstības plānu, iekļaujot tajā arī reģionālās lidmašīnas, pie kādām pieder arī «Sukhoi Superjet». Plānu grozīja pāris mēnešus pēc Gausa un Montāga-Girmesa pirmās tikšanās Parīzes aviošovā. Montāgs-Girmess iepriekš bijis iesaistīts līzinga darījumos ar minēto lidmašīnu pārdošanu.

Gauss noliedz, ka «airBaltic» būtu izvirzīts pienākums izvēlēties «Sukhoi Superjet» lidmašīnas.

Martins Gauss, «airBaltic» valdes priekšsēdētājs - Vispirms mēs pieņemam lēmumu par kapitāla palielināšanu, un to mēs varam panākt, ja investors investē jaunās lidmašīnās. Tad mēs varam parādīt lēmumu par lidmašīnām, un tas būs ekonomisks. Un, ja šis lēmums apmierinās investoru, viņš investēs. Tā es to saprotu. Mēs pieņemsim no investora neatkarīgu ekonomisku lēmumu.

Gan Gauss, gan Montāgs-Girmess patiesībā nenoliedz, ka «Sukhoi Superjet» parādīsies airBaltic flotē.

Latvijas Televīzijas rīcībā ir informācija, ka tā saukto reģionālo, tuvākiem lidojumiem paredzēto lidmašīnu kategorijā konkurss rit pilnā sparā. «airBaltic» ir saņēmusi piedāvājumus no trim kompānijām – japāņu «Mitsubishi», brazīļu «Embraer» un krievu «Sukhoi Superjet».

Oficiāli neapstiprināta informācija rāda, ka «Sukhoi Superjet» lidaparāti piedāvāti «airBaltic» ar nosacījumiem, kas ar atrāvienu ir priekšā «Mitsubishi» un «Embraer».

«Sukhoi Superjet» faktiski piedāvājot lidmašīnas zem pašizmaksas.

«airBaltic» vadītājs Gauss detaļas nekomentē. Viņš stāsta, ka «airBaltic» regulāri prasa cenu piedāvājumus no lidmašīnu ražotājiem. Tas neesot nekas neparasts.

Pagājušajā nedēļā no amata atbrīvotais satiksmes ministrs uzskata, ka «airBaltic» nav jāpērk Krievijā ražotās lidmašīnas.

Anrijs Matīss, bijušais satiksmes ministrs («Vienotība»): - Ja jau mēs ejam uz vienotu floti, tad tas nav pareizi. Dažādu tipu lidmašīnas nav savietojamas, dažādas prasības, dažādas apkopes. Tas sarežģī kompānijas darbību nākotnē.

Lai samaksātu par jau pasūtītajām Kanādas «Bombardier» lidmašīnām, «airBaltic» vajag svaigu naudu.

Kompānija par šīm lidmašīnām maksā priekšapmaksu jau divus gadus. «Bombardier» pārskaitīti arī šovasar nopelnītie aptuveni 15 miljoni eiro,

bet solītajā laikā decembrī lidmašīnas vēl nebūs saražotas. Tās «airBaltic» flotē varētu nonākt nākamgad septembrī. Tikai tad «airBaltic» varēšot piedzīt soda naudu no ražotāja par kavējumu.

Kaut valdību veidojošo partiju Saeimas frakcijas darījumu ar Montāgu-Girmesu kritizē, gan «Vienotības», gan nacionāļu, gan zaļo zemnieku ministri pagājušajā nedēļā valdības sēdē tam teica jā. Rīt ministri pie šā jautājuma atgriezīsies.

Montāgs-Girmess vēlas sev tiesības ikreiz, kad lidsabiedrība vēlas līzingā ņemt jaunas lidmašīnas, piedāvāt alternatīvu.

Un, ja viņa piedāvājums ir ekvivalents vai labāks, «airBaltic» jādara viss iespējamais, lai izvēlētos viņa piedāvājumu.

Rafs Dīters Montāgs-Girmess, potenciālais «airBaltic» investors: - Manam investīciju piedāvājumam nav laika limita. Nav beigu dienas, pēc kuras es teiktu – es ar jums vairāk nerunāju. Bet kompānijai jānodrošinās nākotnes izaugsmei un jāsamazina finanšu izmaksas. Tādēļ vajag palielināt kapitālu.

Alternatīva Montāgam-Girmesam ir izsniegt «airBaltic» no Valsts kases īstermiņa aizdevumu pārziemošanai. Kompānijas ieskatā tas tikai atliktu problēmas risinājumu.

Zaļo un zemnieku savienības frakcija darījumu neatbalsta. ZZS iesaka «airBaltic» pārdot savus īpašumus, piemēram, treniņu centra ēku.

Kārlis Seržants: - Man pašam personiski tas iebildums ir pret to, ka tas vācietis ienāk un, iespējams, ar krievu naudu piedāvā nopirkt krievu lidmašīnas, un Gausa kungs šīs šaubas neizgaisināja. Viņš neteica ne jā, ne nē. Bet par 80% es sapratu, ka jā tas ir labākais piedāvājums. Piecas jau budžetā ir ieliktas, un lidojuma plāni jau tiek taisīti.

Arī Nacionālā apvienība šaubās par Girmesa naudas izcelsmi un negrib Krievijas lidmašīnas.

Roberts Zīle: - Šis civilo lidmašīnu ražotājs kā meitas kompānija atrodas koncernā, kas ražo militārās lidmašīnas. Varam teikt, ka civilās lidmašīnas īstenībā palīdz attīstīt militāro kompleksu, kas atrodas Rietumvalstu sankciju sarakstā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu