Kā izveidot miljardu vērtu aplikāciju

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ekrānšāviņš no YouTube video

10.februārī Rīgā, koncertzālē Palladium norisinājās Baltijas valstīs lielākā tehnoloģiju jaunuzņēmumu konference Tech Chill Baltics 2015, kuras ietvaros nozares pārstāvji prezentēja savus tehnoloģiju un digitālo risinājumu projektus, kā arī guva iespēju klausīties vairāku pasaules mēroga tehnoloģiju sfēras ekspertu lekcijas par jaunuzņēmumu vadību, produkta pārdošanu tirgū.

Konferencē, kas tapusi, pateicoties Tech Hub Rīga, ar Lattelecom atbalstu, runu «Kā izveidot miljards dolāru vērtu aplikāciju» teica arī Džordžs Berkovskis - taksometru izsaukšanas aplikācijas HAILO un fotogrāfiju aplikācijas ICECREAM izveidotājs un vadītājs, grāmatas «How To Build A Billion Dollar App» autors.

RīgaTV 24 raidījums «Tīkla Vīzija» uz brīdi noķēra Džordžu, lai uzzinātu veiksmīgas aplikācijas noslēpumu, aplikāciju nākotnes prognozes, kā arī viņa viedokli par tehnoloģiju un digitālo risinājumu nozari Latvijā un Baltijas valstīs.

Diezgan tāls ceļš noiets – no raķešzinātnes [red. piezīme – Džordžs iepriekš bijis raķešzinātnieks] līdz aplikāciju izveidei. Kamdēļ šāda karjeras maiņas izvēle?

Kāpēc gan ne? Viena no lietām, ko sapratu strādājot kosmosa izpētē, ir tā, ka šis ir bagātu cilvēku hobijs – noteikti ne biznesa iespēja uzņēmējam. Līdz ar to izvēlējos ko tādu, kas bija nedaudz interesantāks un dinamiskāks.
Viedtālruņu attīstība ir bijusi apbrīnojama, un domāju, ka mums priekšā vēl daži labi gadi darbā ar tiem.

Ja tev būtu jāmēģina izskaidrot savai mātei vai vecmāmiņai, kas ir aplikācija, ko tas nozīmē, ko tā paveic, - kā tu to darītu?

Tas ir labs jautājums. Mēs patiesībā esam to pat testējuši – ko mana māte, mana vecāmāte domā, viņa patiesībā arī ir mērķauditorija.
Šķiet, ka lielisks veids, kā to izskaidrot, – tā ir pilnīga funkcija, kas tāds, kas ir patstāvīgs un noderīgs. Ja ieslēgšu aplikāciju, tad tā veiks kādu uzdevumu, darīs to apbrīnojami labi, un to, ko esmu iecerējis darīt, turpmāk vēlēšos darīt tikai ar šo aplikāciju.

Kas jāņem vērā, veidojot aplikāciju?

Šķiet, ka vislielākās grūtības [veidojot aplikāciju] ir atrast ko tādu, kas ir citādāks un vēl neredzēts.
Tas, ko esmu mēģinājis darīt, – radīt ko citādāku vai ko tādu, kas ir desmit reizes labāks par jau pieejamo. Jaunam uzņēmējam, ja vien nav uzkrāta varena pieredze, izveidot ko desmit reizes labāku ir ļoti grūti, tāpēc iesaku darīt ko traku, ko citādāku, izmēģiniet, vai tas strādā, ar kādiem 200 cilvēkiem, un noskaidrojiet viņu viedokli.

Kādas ir trīs visbiežāk pieļautās kļūdas, veidojot aplikāciju?

Trīs visbiežāk pieļautās kļūdas...
Pirmā noteikti ir: «Es veidoju kārtējo lietu, kā tās tur.» Ja pajautā parastam cilvēkam uz ielas, ko viņš domā par tavu ideju, un viņš atbild: «Jā, tas ir ok,» tad lūk – tā jau ir pirmā lielā problēma.

Otrā noteikti ir tas, ka netiek pievērsta pietiekama uzmanība produkta detaļām. Izstrādātājs ir vienreizējs, lai izstrādātu produktu, nepieciešamas lieliskas tehnoloģijas, bet, ja tu izstrādā ne pārāk labu produktu, kura lietojumu patērētājs vienkārši nesaprot, tad tev ir problēma.

Jums ir tikai 20 sekundes, lai radītu iespaidu cilvēkiem – lai viņi saprot, kas ir jūsu aplikācija un ko tā var paveikt.

90% visu aplikāciju tiek atvērtas tikai divreiz un pēc tam vairs nekad. Tas ir diezgan liels cipars diviem miljoniem aplikāciju, kas pieejamas App Store.

Trešā problēma, manuprāt, ir tas, ka mūsdienās uzstādītā latiņa ir daudz augstāka nekā iepriekš. Biznesa modelis [aplikācijai] no pirmās dienas? Pieļauju, ka daudzi cilvēki man nepiekritīs, bet jums patiešām tā jānogatavo, jo tas ietekmē to, kā jūs veidojat produktu un kā to pārdodat auditorijai.

Jo bieži vien to, ko cilvēki labprāt tāpat izmantos, viņi nelabprāt izmantos par maksu.

Digitālie risinājumi Latvijā un Baltijā. Tavas domas par tiem?

Iepriekš kā piemēru [prezentācijā] izmantoju Infogr.Am. Es to atradu internetā, kad man bija nepieciešams kaut kas, ar ko veidot prezentāciju.

Viņu SEO ir fantastisks, man ļoti patīk pats produkts, man šķiet, ka tas ir lielisks!
Es nevaru nosaukt vairākas aplikācijas, kas nākušas no šā reģiona, bet no šodien dzirdētajām prezentācijām un sarunām ar konferencē satiktajiem cilvēkiem man radies iespaids, ka šeit ir nopietni aplikāciju izstrādātāji, kas zina, ko vēlas darīt.
Man šķiet, ka pats galvenais šobrīd ir saņemt gana daudz kvalitatīvu atsauču [par pašu produktiem], un šobrīd, kad šeit ir pieejama arī lieliska komūna – Tech Hub, cilvēki saņem šīs atsauces. Pieredzes bagāti cilvēki ir apkārt.
Un man šķiet, ka viss pārējais ir tikai laika un, cerams, relatīvi īsa laika jautājums.

Aplikācijas. «Native» (izveidotas vienai OS vai mobilajai platformai), hibrīdi vai tīmekļa aplikācijas?

Man ir ļoti izteikts viedoklis šajā saistībā. Un atkal – tendences ir ļoti mainījušās pēdējo četru gadu laikā. Vēl pirms pāris gadiem varēja «izbraukt» ar jebkādām aplikācijām – hibrīdiem, «native» vai interneta. Šobrīd cilvēki gaida daudz vairāk, lietojot aplikācijas – tām jābūt ātrām, žigli jāreaģē, tām jādara tas, ko mēs no tām gaidām, veidā, kādu mēs gaidām.

Līdz ar to es teiktu, ka «native» aplikācijas ir vienīgā pareizā šābrīža atbilde.

Ja veidojat hibrīdaplikāciju, beigu beigās jūs investējat projektā, kas nav līdz galam labs ne IOS, ne Android, līdz ar to jums ir visi šie aplikācijas lietotāji, kas nav līdz galam apmierināti.

Un tad – runājot vēl sarežģītākā līmenī, ir grūti atrast cilvēkus, kas pratīs atbilstoši šo visu programmēt.

Un beigu beigās – jūs iestrēgsit, veidojot ko līdz galam ne ideālu.

Es ieteiktu – izvēlēties platformu, kas vislabāk atbilst jums, jūsu mērķauditorijai, izstrādājiet to [aplikāciju] līdz galam, gūstiet panākumus, un tad to attīstiet arī uz citām platformām.

Kādas ir nākotnes aplikācijas? Kādas ir nākotnes vīzijas to saistībā?

Tas, par ko esmu sajūsmā, ir viss, kas saistīts ar Oculus [Rift], Microsoft un to Holo Lens tehnoloģijām. Tur varēs izmantot aplikācijas!
Un strādās šajās ierīcēs ļoti labi.

Bet aplikāciju izskats būs tas, kas mainīsies. Līdz ar to uzskatu, ka nākamo 3 – 5 gadu laikā ekrāns izzudīs. Jums, visdrīzāk, joprojām kabatā būs tālrunis, procesors, jūs vēlēsieties izmantot aplikācijas tam pašam, kam šobrīd, bet ir jāsāk domāt nevis par to, kā aplikācija strādās aplikācijas ietvaros, bet gan par to, kā tā strādās, piemēram, uz nākamās paaudzes Google Glass.

Aplikācija taču mani dzirdēs. Tā teiks: «Hei, vai vēlies izsaukt taksometru?»

Brendings, darbība un vienkāršums būs tas, kam būs jāpievērš īpaša uzmanība.
Piemēram, vai es vēlos uzņemt fotogrāfiju, izmantojot ICECREAM aplikāciju? [George Berkowski ir aplikācijas ICECREAM vadītājs.]

Veidot zīmola ilgstpēju ir svarīgi. Jo nākamais lielais solis tehnoloģiju attīstībā var pienākt ātrāk, nekā mēs domājam.

Apple droši vien prezentēs ko jaunu tuvāko gadu laikā, par ko neviens nebūs pat aizdomājies. Piemēram, iPhone – neviens neko tādu nebija pat iedomājies un pēcāk centās saprast, kas notiek un kā reaģēt.

Līdz ar to domāju, ka Apple, kāds cits, vai XIAOMI un Ķīna, kuri šobrīd paveikuši fenomenālu darbu ar Android ierīcēm, drīzumā mūs varētu šādi pārsteigt.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu