Topošie ārsti trenējas ar robotiem (2)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Tagad pirms ķeršanās pie īstiem pacientiem topošie ārsti savas prasmes veikt operācijas, reanimēt vai pieņemt dzemdības trenēs ar robotu palīdzību. Rīgas Stradiņa universitātē atklāts modernākais izglītības tehnoloģiju centrs Baltijā un Eiropā, kas kļūs par pavērsienu medicīnas studijās šajā reģionā.

Stradiņa Universitātes jaunajā medicīnas centrā ir vairākas simulāciju zāles. «Šī ir reanimācijas zāle, kurā nokļuvis piecas dienas vecs puisītis, kam apstājusies sirdsdarbība un elpošana. Ar ārstiem kopīgiem spēkiem mēģinām viņu atdzīvināt,» notiekošo komentē reportiere Kristīne Ozolniece. «Bez šī ir vēl vairāki citi kabineti, kuros topošie ārsti var apgūt katrs savu arodu un īpatnējās procedūras. Piemēram, jaunās māsiņas mācās pareizi aprūpēt zīdaiņus un mazus bērnus.» Bet nedaudz tālāk jaunās vecmātes trenējas pieņemt dzemdības.

«Bērniņš pēc sajūtām ļoti pietuvināts kā dzīvē. Mēs varam satrenēties un tīri tehniski visas manipulācijas un paņēmienus šeit iemācīties. Vēl ir iespējams uzmodelēt dažādas situācijas, piemēram, krīzes situāciju...

Dzīvē tā būtu, ka rokas trīc un tu nesaproti, ko lai dara,

bet tagad, kad tu šeit esi izgājis visām iespējamām krīzes situācijām cauri, tad ir uzreiz tāda drošības sajūta,» par treniņa lietderību stāsta RSU 3. kursa studente Kristiana.

Foto: AFP/LETA

Veic šo operāciju divas reizes ātrāk un ar daudz mazāk kļūdām

Gan studenti, gan ārsti ir vienisprātis, ka šādas gumijas lelles ir labākā iespēja mācīties droši, bez bailēm un nebaidoties kļūdīties. Ja tomēr kļūdas tiek pieļautas, veselības traucējumi rodas simulācijas lellēm, taču arī tas notiekot reti.

«Šajā gadījumā, ja mēs pieļaujam kaut kādas kļūdas, te mēs varam mācīties un labot, bet dzīvē, kad vajadzēs tiešām darboties, mēs jau zināsim, kā to darīt. Atstrādāt komandas darbu šajā situācijā. Mēs jau zināsim, kas kuram kurā brīdī ir jādara, lai nebūtu tāds haoss: kas tagad jādara – pirmo reizi nonācām nodaļā, klīnikā un nezinām,» stāsta RSU 6. kursa students Artūrs.

«Pēc pētījumiem, kas ir veikti, ir secināts, ka tie jaunie ķirurgi, kuri ir vismaz 50 operācijas veikuši virtuālajā vidē, nonākot operāciju zālē, veic šo operāciju divas reizes ātrāk un ar daudz mazāk kļūdām. Ar kļūdām te būtu jāsaprot liekās kustības, ko viņš izdara,» zina stāstīt RSU Klīnisko prasmju apmācības centra vadītājs Roberts Resgalis.

Viss tiek ierakstīts video un iespējams analizēt

Studenti var mācīties arī operēt un nodarboties ar ārstu žargonā tā saucamajiem «rokdarbiem» –

sašūt brūces, špricēt un ievadīt kuņģī zondi.

Jaunajā centrā atsevišķas telpas paredzētas arī rehabilitācijas un fizioterapiju procedūru apguvei. Visas studentu darbības tiek ierakstītas video, un vēlāk paši audzēkņi kopā ar pasniedzējiem tās analizē, lai izprastu kļūdas.

Kopumā jaunā centra izveidei izlietoti 2,5 miljoni latu,

no kuriem 85% finansējis Eiropas Reģionālās attīstības fonds, bet pārējo universitāte un valsts.

Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu