Pabrikam varētu būt tikai daļēji taisnība, ka traģēdija aizsākās jau 1939. gadā, kad Ulmanis piekrita Padomju Savienības prasībai izvietot karabāzes Latvijas teritorijā. Tomēr paliek jautājums, vai tam bija iespējams pretoties? Līdzīgi spiedienam bija pakļāvušās arī abas pārējas kaimiņvalstis - Igaunija un Lietuva. Vienīgā iespēja pretoties būtu bijis jau agrāk izveidots monolīts militārais bloks starp Lietuvu, Latviju, Igauniju un Somiju. Tomēr dažādu iemeslu dēļ tas nebija izdevies. Vainu jāuzņemas visu valstu politiķiem, tai skaitā somu, kuri tajā laikā ļoti vēsi uzņēma šo ideju. Tiesa, arī Ulmanis nebija pielicis nekādas nopietnas pūles, lai stiprinātu Baltijas valstu un Somijas vienotību. Ja pirmskara periodā būtu izveidota spēcīga un labi koordinēta militārā alianse, tad 1939. gadā Staļinam Ziemas karā būtu jārēķinās ar daudzkārt spēcīgāku pretinieku.
Bet ko mēs redzam šodien? Igaunija un Somija kopā ar Zviedriju ir apvienojušās Eiropas Ziemeļu kaujas grupā. Latvijas tajā nav. Somijai ir viena no visspēcīgākajām pretgaisa aizsardzības sistēmām Eiropā un nopietna, moderna kara aviācija. Somijā un Igaunijā joprojām ir obligātais karadienests, kas nozīmē daudz lielāku vispārējo militāro sagatavotību. Latvijā tāda nav. Igaunija un Somija tērē daudz lielākus līdzekļus no valsts budžeta valsts aizsardzībai. Latvija šajā ziņā atpaliek. Līdzīgi kā pirms kara, Latvijas sadarbību ar ziemeļu kaimiņiem nevar dēvēt par ļoti saliedētu. Latvija paļaujas uz dalību NATO. Tā, protams, ir ļoti nopietna garantija. NATO līguma 5. pants nosaka, ka uzbrukums vienai dalībvalstij nozīmē uzbrukumu arī pārējām. Tā ir NATO jēga, un ikviena dalībvalsts ir gatava to savu interešu labā principiāli ievērot. Tomēr Latvijai tas nozīmē nodot savu likteni tikai vienas, kaut ļoti nopietnas, organizācijas rokās. Reģionālā sadarbība ir atstāta it kā otrajā plānā. Latvijas aizsardzības ministrs tā vietā, lai apspriestu Ulmani, varētu daudz aktīvāk nostiprināt Baltijas valstu militāro sadarbību. Tā, lai iespējamā konflikta gadījumā agresors varētu rēķināties ar monolītu, labi koordinētu Baltijas valstu, Zviedrijas un Somijas militāro aliansi. Tā varētu būt lieliska NATO garantiju pārapdrošināšana. Jautājums - vai Pabriks, līdzīgi Ulmanim 30. gados, nav bijis pārāk pasīvs, stiprinot reģionālo sadarbību?
Šodien Krievijas militārie draudi teorētiski, rīt …?
Protams, šobrīd grūti iedomāties kādus reālus militāros apdraudējumus no Krievijas puses. Tai pašā laikā jāatceras, ka Krievijas iekšpolitika joprojām ir grūti prognozējama. Nebūtu nekāds pārsteigums, ja kādu dienu Putinu nomainītu daudz agresīvāks un neprognozējamāks līderis. Krievijā joprojām nav izveidojusies normāla politiskā sistēma, opozīcija ir degradēta līdz Žirinovska fikcijai un ballīšu karalienes Ksenijas Sobčakas līmenim. Putina uzturētā stabilitāte izrādījusies stagnējoša fikcija. Divdesmit gadu laikā gāzes un naftas eksporta daļa Krievijas ekonomikā pieaugusi no 37,4% līdz 65,5%. Ja viņu lielākie resursu pircēji atrod citus resursu avotus, piemēram, slānekļa gāzi pašu mājās un naftas piegādātājus no jaunatklātajām atradnēm Āfrikā un citur, tad Krievijai var rasties tādas pašas sociālās problēmas kā 80. gados. Jau šobrīd Krievijas valsts budžets balstās uz ļoti augstu naftas cenu. Putins vai kāds viņa sekotājs vienkārši būs spiests darīt visu, lai šo cenu noturētu. Bet naftas cena, kā zināms, augstu turas tikai dažādu konfliktu brīžos. Ja Putina vietā Kremlī pēkšņi nāktu kāds neaprēķināmāks karstgalvis, tad viņa impērisko nostalģiju pavisam noteikti atvēsinātu militāri saliedētas Baltijas reģiona valstis.