Džeriņš: masveidā pārsūdzot fotoradara sodus, bizness iznīktu

Jurists Edgars Džeriņš

FOTO: LETA

Autovadītāju tiesību aizstāvis jurists Edgars Džeriņš aicina visus transportlīdzekļu īpašniekus pārsūdzēt lēmumus par sodiem, kurus fiksējis fotoradars.

Džeriņš otrdien intervijā portāla «diena.lv» raidījumam «Dienas rīts» paziņoja, ka pašlaik fotoradaru projekts atgādinot biznesu, tāpēc policijai, ievērojot likumu, būtu jāsāk sodīt vainīgos vadītājus, nevis masveidā sodīt autoīpašniekus.

Jurists aicina visus lēmumus par pārkāpumu, kuru fiksējis fotoradars, pārsūdzēt tiesā. Ja vadītāji masveidā pievienotos šim aicinājumam, tad ilgās lietas izskatīšanas dēļ fotoradarus izvietojošais uzņēmums «Vitronic Baltica un Partneri» un valsts budžets nesaņemtu nevienu santīmu un šis fotoradaru bizness iznīktu gada laikā.

«Likumā melns uz balta noteikts, ka ir jāsoda vainīgais vadītājs. [..] Taču Latvijā tas netiek darīts, un sodīts tiek transportlīdzekļa īpašnieks, kas ir klaji pretlikumīgi, pie tam šim transportlīdzekļa īpašniekam tiek liegta iespēja [lēmumu] pārsūdzēt, jo likumā ir ierakstīts, ka to var pārsūdzēt tikai vainīgais vadītājs. Līdz ar to es uzskatu, ka tas ir, maigi izsakoties, amorāli,» portālam «Diena» sacīja Džeriņš, piebilstot, ka tādā veidā Latvijas policija masveidā cenšas apkarot pretlikumības ar pretlikumīgām metodēm.

Lūgts skaidrot, vai šo situāciju fotoradaru jomā ir iespējams mainīt, jurists norādīja, ka viņš nesen nācis klajā ar publikāciju, kurā aprakstījis visas juridiskās problēmas un ieteikumus, ko darīt sodītajiem autovadītājiem.

«Mans ieteikums – pilnīgi visiem vadītājiem neatkarīgi no tā, vai viņš pārkāpis ātrumu vai ne, ir šie lēmumi [par uzlikto sodu] jāpārsūdz. Tas nozīmē, ka lēmums nestājas spēkā, sods nav jāmaksā. Sūdzības, pieteikuma iesniegšana tiesā nemaksā neko. Ja visi vadītāji nolemtu pievienoties šai cīņai par masveida pretlikumību, tas nozīmē, ka jebkurš pārsūdzēts lēmums iesprūstu sistēmā uz trim līdz pieciem gadiem. Tas nozīmē, ka «Vitronic» un valsts budžets nesaņemtu nevienu santīmu no šā fotoradaru biznesa un šis bizness vienkārši iznīktu gada laikā,» sacīja Džeriņš.

Viņš arī piebilda, ka nav vienīgais, kuram ir šāds viedoklis. «Gan iepriekšējais, gan pašreizējais tiesībsargs ir atzinis, ka tas, kā notiek, ir pretlikumīgi, un ir izstrādāti likuma grozījumi. Taču potenciālā peļņa ir tik liela, protesti ir tik lieli... Es domāju, ka visa tauta kopā varētu piespiest šos džentlmeņus ko mainīt,» rezumēja jurists.

Patlaban Latvijā darbojas 34 fotoradari, no kuriem 30 ir jaunie fotoradari, bet pārējie darbojas jau kopš 2008.gada. Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis janvāra beigās licis uzņēmumam «Vitronic Baltica un Partneri» līdz 20.maijam Latvijā ieviest atlikušos 130 jaunos fotoradarus, tostarp 110 stacionāros.

Uz augšu