Sarkanās Zvaigznes mopēdu retrospekcija Talsos

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

No 24.janvāra līdz 12. februārim Talsu novada muzejs sadarbībā ar Rīgas Motormuzeju un Latvijas Antīko automobiļu klubu piedāvā interesentiem aplūkot gan populārākos, gan arī retāk redzētos rūpnīcā Sarkanā Zvaigzne ražotos mopēdus, TVNET pavēstīja Rīgas Motormuzejā.

Izstādē «Motori caur dzīvi rauj» būs apskatāmi slavenie Rīga 13, 14, 24, MINI un citi retāk redzētie mopēdi.

Kopš rūpnīcas zelta laikiem daudz kas mainījies – nav vairs ražotnes un pa mūsu ceļiem un takām ripo daudz modernāki, citās valstīs ražoti mopēdi un skūteri. Tomēr daudziem vēl garāžās un māju bēniņos saglabājušies nu jau par retro tehniku kļuvušie Sarkanās Zvaigznes braucamrīki. Mopēdu entuziasti vāc, restaurē un kolekcionē kādreiz tik iecienītos Rīgas motorūpnīcas mopēdus.

Sarkanās zvaigznes vēsture:

Sarkanā zvaigzne bija viena no lielākajām velosipēdu, mopēdu un mokiku ražotnēm bijušajā Padomju Savienībā.

Rūpnīcas pirmsākumi meklējami 1927.gada jūlijā, kad uzņēmējs Gustavs Ērenpreiss izveidoja nelielu ražotni, kurā izgatavoja kungu un dāmu velosipēdus.

Mainoties varām, 1940.gadā rūpnīcu nacionalizēja un pārdēvēja par Rīgas velosipēdu rūpnīcu (RVR). Pēc II pasaules kara postījumu seku likvidēšanas un rūpnīcas rekonstrukcijas uzņēmums darbu un velosipēdu ražošanu atsāka 1947.gada aprīlī.

Piecdesmito gadu vidū rūpnīcas eksperimentālā ceha vīri radīja bijušās PSRS pirmo motovelosipēdu, piemontējot parastajam vīriešu divritenim «Rīga –18» divtaktu motoriņu. 1958.gadā rūpnīcas konstruktori sāka izstrādāt mopēdus. Pirmais prototips, kuram nosaukums bija «Sprīdītis», tika izbrāķēts, bet otrais, «Rīga 1», izmēģinājuma braucienā pievarēja vairāk nekā 10 000 km, apbraukājot visu PSRS Eiropas daļu. 1960.gadā no konveijera nobrauca pirmais Sarkanās Zvaigzne mopēds. Ar to maisam gals bija vaļā. Konstruktori vai katru gadu klajā nāca ar jauniem mopēdu un vēlāk arī motociklu modeļiem, to ražošana un noieta tirgus strauji paplašinājās. Rūpnīcas ziedu laikos sešdesmitajos un septiņdesmitajos gados tika saražoti vairāk nekā 113 tūkstoši mopēdu, 59 tūkstoši mokiku un ap 16 tūkstošiem minimokiku gadā. Produkcija strauji iekaroja kā Latvijas un Baltijas, tā arī visu bijušās Padomju Savienības tirgu un tuvējās ārzemes. Rūpnīcas specializējās arī sporta mopēdu un motociklu ražošanā

Diemžēl tā visa ir jau vēsture, jo deviņdesmito gadu sākumā ražošana strauji saruka un 1998.gadā rūpnīcu slēdza.

27.janvārī plkst. 13 Talsu novada muzejā notiks oficiāla izstādes atklāšana, kuras laikā interesenti tiks iepazīstināti ar unikālajiem eksemplāriem.

Šajā dienā muzejā interesentiem būs iespēja nokārtot velosipēda vadīšanas eksāmenu un saņemt apliecību.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu