Krīzes laikā turpina pirkt ekskluzīvas automašīnas (1)

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: flickr.com/Jeff Glucker

Pērn, smagākās krīzes gadā, joprojām desmitiem kompāniju pirkušas jaunus ekskluzīvus braucamos, un tikai daļai tas bijis bizness, liecina "Baltic Screen" publikācija žurnālā "SestDiena".

Pērn Latvijā pirmoreiz reģistrēti vismaz divi 2009.gada izlaiduma "Mercedes-Benz S320" modeļi (cena ap 50 000 latu ar pievienotās vērtības nodokli par katru), trīs "S350" (56 000 latu), divi "S500" (70 000 latu), divi "C63 AMG" (48 000 lati), divi "CL500" (85 000 latu), viens "CL600" (117 000 latu), viens "CL63 AMG" (100 000 latu), četri "CLS350" (44 000 latu), trīs "GL320" (45 000 latu), divi "GL500" (68 000 latu) un viens "ML63 AMG" (75 000 latu).

Pat treknajos gados neviens no šiem auto netiktu uzskatīts par pieticīgu vidusmēra spēkratu, un vienkāršā matemātika liecina - šādiem jauniem un ekskluzīviem "Mercedes-Benz" markas braucamajiem vien pērn Latvijas uzņēmumi iztērējuši tuvu pie pusotra miljona latu. Turklāt vēl ir pirkti citi, ne mazāk ekskluzīvi un dārgi braucamie - pilnīgi jauni "Porsche Cayenne", "Land Rover", "Lexus", "Cadillac", "BMW" X sērijas automobiļi.

Krīzes neskarto luksusa auto mīļotāju vidū ir ne mazums cilvēku, kuru atrašanās šajā sarakstā nepārsteidz, kad nu izdevies viņus saskatīt aiz lielākoties neko neizsakošajiem kompāniju nosaukumiem. Ēdoles pagasta zemnieku saimniecība "Ezernieki", kam bijis vajadzīgs jauns "Lexus LX570", - tas, piemēram, ir pazīstamais bijušais tranzītuzņēmējs Valentīns Kokalis. SIA "Pax Lachesis" ar iegādāto "Mercedes-Benz C63 AMG" - tas ir bijušā "Parex bankas" saimnieka dēls Rems Kargins, SIA "Pildne Trade" ar "Mercedes-Benz GL500" - miljonāru Kursīšu ģimenes atvase Andris Kursītis, AS "ALA Investments" ar "Porsche Cayenne" - Lembergu ģimenes jaunā paaudze, SIA "X1" ar 2008.gada izlaiduma "Rolls-Royce Phantom" - Krievijas azartspēļu miljardieris Oļegs Boiko.

Taču sarakstā ir arī ne mazums lielu, nopietnu kompāniju, kuru vadītāji un īpašnieki ikdienā nav bijuši bieži manāmi dzeltenās preses lappusēs, turklāt daudzas no tām 2009.gadu beigušas ar iespaidīgiem zaudējumiem. Tā, piemēram, "Latvijas Krājbankai", kas gadu beidza ar gandrīz divu miljonu latu lieliem mīnusiem, tieši pērn ievajadzējās jaunu "Mercedes-Benz S500" auto, kura dīlera deklarētā cena ir ap 70 000 latu.

"Ar šo mašīnu brauc bankas prezidents [Ivars Priedītis]. Iepriekšējai bija salūzusi ātrumkārba, un nebija izdevīgi labot, tādēļ tika pieņemts lēmums iegādāties tādu pašu jaunu. Ar mašīnu prezidents brauc diendienā. Mums tomēr ir 115 filiāles visā Latvijā, un īpašnieks atrodas Lietuvā. Tas ir jāsaprot, ka brauc bankas prezidents, tas nav tāpat kā vienkāršs cilvēks ikdienā brauc, - mašīnai ir arī reprezentatīva funkcija," skaidro bankas sabiedrisko attiecību speciāliste Kristīne Ozolniece.

Savs skaidrojums ir arī "Aizkraukles bankai", kuras zaudējumi pērn pārsniedza 19 miljonus latu, - pagājušajā gadā nopirktais jaunais "Mercedes-Benz S350" tiešām esot domāts biznesa vajadzībām.

"Šis auto iegādāts, lai nodrošinātu ārvalstu klientu pārvietošanos, tiem atrodoties Latvijā. "Aizkraukles banka" ir lielākā Latvijas privātbanka un specializējusies individuālā klientu apkalpošanā, turklāt nozīmīga daļa klientu ir no ārvalstīm, tāpēc šāds auto ir absolūti nepieciešams darbam. Auto tirgus krituma dēļ bija iespējams iegādāties šo mašīnu par ļoti pievilcīgu cenu - gandrīz divreiz lētāk nekā iepriekšējo līdzīgo "Mercedes"," skaidro kredītiestādes Administratīvās pārvaldes vadītājs Armands Rozenbahs.

Taču citām lielajām kompānijām un arī dažām iestādēm šādi argumenti neatrodas, piemēram, Rīgas brīvostas pārvaldes preses pārstāve Anita Leiškalne dara visu iespējamo, lai tikai neatklātu, kādām vajadzībām iegādāts 2009.gada izlaiduma "BMW X5" džips un vai tiešām brīvostas teritorijas šķēršļu pārvarēšanai nepieciešama šāda apvidus automašīna. Arī brīvostas pārvaldniekam Leonīdam Loginovam šī neizrādās tīkama sarunas tēma.

Vairākiem uzņēmumiem luksusa auto iegāde, izrādās, bijis neliels papildu bizness. "Taču ne sev pirkām. Tagad katra kapeika svarīga, jāskatās, kur var ko nopelnīt. Bija klientam interese par šo mašīnu, mēs nopirkām un pārdevām tālāk," par 2008.gada izlaiduma "BMW X6" stāsta SIA "LEMF" valdes loceklis Aleksandrs Brumermanis. Un, lai cik pirmajā mirklī šķistu dīvaini, arī mersedesu tirgotāja SIA "Domenikss" paša līzingā iegādātajiem auto ir līdzīgs izskaidrojums.

"Gadījumos, ja [mūsu] klients nevar atļauties uzreiz norēķināties par jauna auto iegādi, viņam tiek piedāvāta iespēja šo pašu auto uz kādu laiku nomāt, katru mēnesi maksājot noteiktu nomas maksu, savukārt pēc tam to izpērkot pilnībā. Laikā, kamēr klients izmanto "Mercedes-Benz" automobili un maksā par to nomas maksu, pats automobilis joprojām ir reģistrēts uz uzņēmuma, proti, SIA "Domenikss", vārda. Savukārt tad, kad klients izpērk automobili pilnībā, tas tiek pārreģistrēts uz klienta vārda," skaidro uzņēmuma direktors Viktors Troicins.

Arī uzņēmumam "Friteks" 2008.gada izlaiduma "Mercedes-Benz CL500" iegāde bijusi tikai darījums. "Bija iespēja nopelnīt. Mēs nopirkām līzingā atņemto mašīnu un pārdevām tālāk uz Vāciju. Mums tādas mašīnas bija vairākas, un šī mašīna Latvijā uzkavējās ļoti īsu brīdi. "Friteks" nodarbojas ar būvniecību, tagad meklējam katru iespēju nopelnīt, un šī ir ļoti laba iespēja. Pats braucu ar 2006.gada G klases mersedesu un neko nedomāju mainīt," stāsta kompānijas līdzīpašnieks un valdes priekšsēdētājs Ivars Upmalis.

Tomēr šādi stāsti, lai cik tas šķistu dīvaini, ir izņēmums: gluži tāpat kā treknajos gados galvenais luksusa auto pircējs arī krīzes gadā ir bijis mazpazīstams uzņēmums, labākajā gadījumā ar kādu nebūt oficiālu peļņu un biroju, sliktākā - bez telefona un reģistrēts kādā Imantas dzīvoklī.

Uzņēmumu reģistra datu bāze rāda arī interesantas tendences - pašmāju krīzes apstākļos par vērā ņemamiem luksusa auto pircējiem kļuvuši ārzemnieki, kas braucamos iegādājas uz Latvijā reģistrētu kompāniju vārda. Tā, piemēram, SIA "Baltijas investīciju aljance" reizē ar tās iegādāto "Mercedes-Benz CLS 350" pieder Ukrainas iedzīvotājai Natālijai Ukrainskai. Vienīgo jauno "Maserati" pērn iegādājusies SIA "Bulbash", kurā lielākais īpašnieks ir Krievijas iedzīvotājs Sergiušs Boroks, turkam Nurettinam Ozbekam piederošā SIA "Nurfat" pērn nopirkusi "Mercedes-Benz C63 AMG", bet norvēģu uzņēmumam "Norvēģijas riepas" bijis nepieciešams otrais džipu mastodonts "Cadillac Escalade".

Dārgo auto pircēju vidū gan atrodas arī daži, kas spēj skaidri pateikt, ka viņi par krīzi un grūtajiem laikiem nemaz nav sūdzējušies un vismaz pagaidām nedomā to darīt. "Mašīna pirkta par 2007.gada ražu, jo 2008.gada sākumā bija divas reizes augstāka cena, - vienkārši izdevās īstajā brīdī pārdot. Paveicās. Nopirku ērtu mašīnu, jo biju pēc muguras operācijas, lai taupītu savu muguru. Izvēlējos komfortu," par savu jauno "Mercedes-Benz S320" saka zemnieku saimniecības "Līgo" saimnieks, pazīstamais motobraucējs Jānis Vinters.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu