/nginx/o/2018/08/30/11326768t1h6e9d.jpg)
Vai cilvēks, kurš nolēmis kļūt par autovadītāju un autoīpašnieku, pirms tam ir sēdējis un rēķinājis, cik šis prieks varētu izmaksāt? Droši vien, ka ir. Lai gan diezgan aptuveni. Jo nav iespējams noteikt konkrētas naudas summas, cik mēnesī izmaksā auto.
Tas atkarīgs gan no automobiļa markas, gan vecuma, tehniskā aprīkojuma un kārtības līmeņa, tāpat arī no tā, par kādu automobilistu cilvēks sevi uzskata: vai viņš iegādājas auto, lai pāris reižu mēnesī brauktu uz laukiem, vai drasēs ar to katru dienu pa pilsētu, bet varbūt – gan pa pilsētu, gan uz laukiem un varbūt arī uz kādu ārzemi. Esmu dzirdējis dažādus izteikumus par automobili, piemēram: ja tev nav garāžas, labāk nemaz nepērc; garāža nav vajadzīga, pietiek ar novietni, jo mašīnai jāelpo tāpat kā malkai; labāki ir 80.gadu autiņi – jaunajiem visa tā datorizācija iziet no ierindas; man vienalga, kāds viņš izskatās, ka tikai uz priekšu kust... Īsi sakot, cik autobraucēju, tik viedokļu. Un tikai pēdējā laikā visus autobraucējus sāk vienot viena problēma – benzīns kļūst arvien dārgāks.
Jādomā, ko darīt. Nebraukt vispār? Izslēgts! To var ieteikt tikai kājāmgājējs. Tas, kurš beidzot ticis pie sava auto, nekad vairs tamlīdzīgus ieteikumus neuztvers nopietni. Ieskatoties komentāros internetā par šo tēmu, sapratu, ka tur sēž puiši, kam kabatas sprāgst vai pušu no čaukstošā un degvielas patēriņš viņiem «pie kājas», ka tik zvēro un rēc. Sapratu, ka šeit uzskaitītie ieteikumi degvielas patēriņa samazināšanā noderēs tiem, kuriem automobilis ir ne tikai statusa, «zīmēšanās» vai luksusa priekšmets, bet pārvietošanās līdzeklis, un kuri uzskata sevi par «normāliem» braucējiem. Viņi ne mazākā mērā nejūtas pelnījuši tādu benzīna cenu joprojām visai neizprotamos palēcienus. Un dažiem gribētos būt kaut drusku zaļiem, arī vadot automašīnu.
Uzreiz jāsaka, ka šie daži ieteikumi, ko dzirdēju gan no ilggadējiem, pieredzējušiem autobraucējiem, gan neilgi braucošajiem, tik tiešām būs vienkārši un reāli pielietojami gan autobraucējam assam, gan iesācējam, gan autobraucējai sie-vietei. Saprotams, katrs šis ekonomijas veids pats par sevi ekonomē benzīna mililitrus, bet, ja santīmu netaupīsi, pie lata netiksi. Protams, ar noteikumu, ka autobraucējam rūp gan paša automobilis, gan satiksmes (un sava!) drošība, gan arī savs naudas maciņš, kura saturs kopš vasaras beigām dilst šausminošā ātrumā.
Lai kaut mazliet turētos tam pretī, sāciet ar to, par ko dienu un nakti runā visi mediji:
Svarīgākais benzīna patēriņa samazināšanas noteikums – braukšanas stils. Ja brauksiet agresīvi, bojāsiet ne tikai automobili un nervus sev un citiem, bet arī degvielas patēriņš ievērojami augs. Ja brauksiet rāmi un pieklājīgi, ievērojot dzinēja optimālo režīmu (2000-3000 apgriezieni), degvielas ekonomija tiešām būs ievērojama – pat līdz 30%.
Nomazgājiet savu auto un dariet to biežāk nekā līdz šim. Auto, kas aplipis dubļiem, nav estētiski pievilcīgs un, kā izrādās, patērē arī vairāk degvielas. Automazgātavas pilsētā pieejamas vai uz katra stūra, bet, ja negribas tērēt naudu, dariet to pats.
Braucot ātri, labāk aizvērt lūkas un logus – gaisa pretestība palielina degvielas patēriņu.
Kad auto nolikts stāvvietā, neaizmirstiet izslēgt visas elektrosistēmas: radio, ventilāciju, logu apsildāmos, gaisa kondicionētāju, mobilā tālruņa lādētāju.
Jau pirms braukšanas apdomājiet optimālos maršrutus pilsētā – katrs krustojums, apvedceļš un sastrēgums aprij dārgās degvielas mililitrus. No rīta pirms izbraukšanas ieslēdziet radio – gandrīz visas radiostacijas brīdina par lielākajiem sastrēgumiem un pagaidu «ķieģeļiem». Interneta mājaslapā uzkartes.lv atradīsiet jums izdevīgākos maršrutus gan pilsētā, gan ārpus tās.
Centieties braukt ar vienmērīgu ātrumu gan pilsētā, gan ārpus tās. Izvairieties no straujas bremzēšanas, pie krustojuma pieripiniet mierīgi. Mierīgs braukšanas stils saudzē ne tikai jūsu auto, bet arī vidi, īpaši gaisu, ko elpojam – ikreiz bremzējot, dilst bremžu diski un gaisā nonāk azbesta daļiņas, kas ir ļoti spēcīgs kancerogēns, riepas dilstot veido putekļus, kuru sastāvā ir kadmijs, kas toksiski iedarbojas uz cilvēka organismu.
Arī uzrāvieni un katra pārnesuma stiepšana līdz galam ietekmē degvielas patēriņu – labāk ieslēgt augstāku pārnesumu ātrāk.
Gaidot kādu līdzbraucēju, kurš «tūlīt nāks», vai pie dzelzceļa pārbrauktuves, labāk motoru izslēgt. Arī vide būs jums par to pateicīga, jo visvairāk izplūdes gāzu rodas, automašīnu iesildot, tai darbojoties tukšgaitā un uzsākot kustību – tātad stāvvietās, pie krustojumiem un sastrēgumos. Laicīgi nomainiet vasaras riepas pret ziemas un otrādi.
Auksta motora sildīšana arī maksā naudu. Labāk sākt braukt uzreiz pēc motora ieslēgšanas, bet mierīgi, jo pie slodzēm motors uzsilst ātrāk.
Šad un tad pārbaudiet gaisa spiedienu riepās, jo arī mīkstas riepas ietekmē degvielas patēriņu. Katrā degvielas uzpildes stacijā pieejams kompresors ar manometru.
Biežāk pārbaudiet motora un bremžu stāvokli, gaisa un benzīna filtrus, eļļas kvalitāti.
Neuzpildiet degvielu vecās vai aizdomīga izskata benzīna uzpildes stacijās – tur, iespējams, tā būs lētāka, tomēr pastāv iespēja, ka nekvalitatīva, un gadās arī, ka litru rādītājs šmaucas.
Pārvadājot smagas kravas vai braucot lielā ātrumā, degvielas patēriņš palielināsies, tādēļ šajā gadījumā atkal tas pats ieteikums – brauciet vienmērīgi!
Brauciet! Auto domāts tieši tam, ilgstoša dīkststāve mašīnai nepatīk. Bet brauciet tā, lai tas sagādātu prieku gan jums, gan jūsu auto, un veidojiet draudzīgas attiecības uz ceļa.