"Suzuki": auto, kas radās no stellēm (4)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Šogad aprit piecdesmitā gadskārta, kopš Japānā ar nosaukumu "Suzuki" tiek ražoti automobiļi.

"Suzuki" automobilis izauga no motocikla, bet tā pirmsākumi meklējami tekstilrūpniecībā, jo par tā senčiem var uzskatīt aužamās stelles. 1909.gadā Mičio Suzuki ciematā ar nosaukumu Hamamutsu nodibināja uzņēmumu, kas specializējās zīda apstrādes iekārtu ražošanā. Tā kā Japāna dažus gadus iepriekš karā bija uzveikusi Krieviju un Uzlecošās Saules Zeme turpināja iekarot Āziju gan ar zobeniem, gan eksportprecēm, Suzuki bizness pamazām sāka uzņemt apgriezienus un vēl trīsdesmito gadu beigās Suzuki izmēģināja spēkus jaunā darbības lauciņā - tika uzkonstruēti pirmie automobiļa prototipi, taču, sākoties nākamajam karam, auto rūpniecība tika atzīta par neperspektīvu un līdz sērijveida ražošanai šie "Suzuki" tā arī nenonāca.

Pēc Japānas kapitulācijas Otrajā pasaules karā "Suzuki" turpināja savā nodabā ražot stelles, līdz 1952.gadā uzņēmumu, kas trīs gadus iepriekš bija uzspējis iziet fondu tirgū, piemeklēja grūtības un tam nācās meklēt jaunus darbības virzienus. Kā zināms, pēckara periodā Japānā sākās aktīva valsts atjaunošana un strādājošajiem, lai nokļūtu līdz darbavietai bieži vien bija nepieciešami pārvietošanās līdzekļi. Tādēļ prasmīgie "Suzuki" meistari ņēma gluži parastu velosipēdu, piekabināja tam mazu motoriņu, un tapa "Power Free", vectētiņš tām ātrgaitas bestijām, kas mūsdienās pasaulei neļauj gulēt ne naktī, ne dienā.

Power Free
1955.gadā liela daļa japāņu jau bija iekārtojuši savu dzīvi tā, ka varēja atlicināt naudu nelielam auto, tādēļ "Suzuki" nolēma pilnveidot savus motociklus, vismaz līdz tādam līmenim, kad tas sāk izskatīties pēc auto. Rezultāts – neliela kastīte uz riteņiem ar 330 cm3 divu taktu motocikla motoru, priekšējo riteņu piedziņu un neatkarīgu riteņu piekari un vairākām virsbūves versijām, sākot no trīs durvju sedana līdz universālam, kas piecdesmito gadu vidū patiesi nebija slikts sasniegums.

Suzuki Suzulight
Interesanti, ka pirmajam modelim "Suzulight" raksturīgie sejas vaibsti, vismaz niansēs, saglabājušies līdz pat mūsdienām – vizuāli automobiļi izskatās austrumnieciski un sievišķīgi, konkrētāk, lielas nedaudz šķielējošas acis un diezgan kompakti izmēri ir raksturīgi veiklām daiļā dzimuma pārstāvēm no austrumiem ("Suzuki Grand Vitara" pat iekļuvis lesbietēm piemērotāko auto desmitniekā, tiesa, vienā no pēdējām vietām).

Atšķirībā no "Mitsubishi", "Toyota" vai "Subaru" "Suzuki" darbību nekontrolēja finanšu-rūpniecības koncerns, un, iespējams, tieši tādēļ uzņēmums vienmēr ir izvēlējies mazāk ambiciozu, taču tai pašā laikā diezgan efektīvu stratēģiju: nelēkāt no vienas klases uz otru, bet veidot pašiem savu. Laikā, kad "Nissan" attīstījās, kopējot "Mercedes" vertikālos lukturus, "Jaguar" un amerikāņu lielceļu kuģus, "Suzuki" neuzkrītoši izvēlējās savu stilu. Pie tam, runājot par auto izmēriem, "Suzuki" pievilcīgāki šķita jaunievedumiem bagāti mikro un mini automobiļi, turklāt ar visu riteņu piedziņu.

Kādreiz japāņi ar kvalitāti nevarēja lepoties un pieredzes pietika tikai mārketingam. Taču apvienojumā ar vispārējo lētumu ar to bija gana, lai "Suzuki" pamazām kļūtu zināms visā pasaulē – jau 1963.gadā "Suzuki" startēja ASV tirgū, piedāvājot mazlitrāžas automobili "Suzuki Fronte" un atklāja savu rūpnīcu Taizemē.

Suzuki Fronte (1971.g.), dizaina autors - <i>Giugiaro</i>
Pamazām "Suzuki" izmēģināja tādas lietas kā aizmugurē iebūvētu dzinēju 1967.gada modelī "Fronte", visu riteņu piedziņas sistēmu nelielā septiņdesmito gadu apvidus automobilītī "Jimny 4WD". Dažas idejas "Suzuki" saglabāja, no dažām atteicās. Paralēli tam uzņēmums sāka operatīvi pilnveidot savu stilu atbilstoši modes tendencēm, piemēram, 1971.gada "Fronte" dizainu izstrādāja pazīstamais itālis Džudžaro.

Suzuki Jimny
Septiņdesmito gadu beigās pasauli piemeklēja enerģētiskā krīze, un laikā, kad Eiropas un Amerikas auto ražotājiem nācās domāt par mazākiem auto, japāņiem neatlika nekas cits kā augt. Pievienojot saviem mazajiem braucamajiem kvalitāti un iespējas, kādas parasti piedāvāja klasi augstāki auto, "Suzuki" ar saviem mazās klases automobiļiem ielauzās Eiropā, Austrālijā, Dienvidamerikā, ASV, un nevienam nezināmais steļļu ražotājs bija kļuvis par pasaules mēroga auto ražotāju.

Komentāri (4)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu