Var šķist, ka Latvijas auto tirgus — it īpaši jauno automašīnu sektors — ir īsta miera un harmonijas osta. Šis iespaids tomēr ir mānīgs, un arī korektajā auto tirgū valda savas zemūdens straumes.
Latvijas korektā auto tirgus zemūdens straumes (5)
Neraugoties uz straujo pieaugumu un arī biežo tirgus dalībnieku maiņu, nezinātājam var likties, ka Latvijas auto tirgus un it īpaši jauno automašīnu sektors ir īsta miera un harmonijas osta, kur visas vērā ņemamākās norises saistītas ar dinamiskiem statistikas datiem un jaunu modeļu parādīšanos vai neparādīšanos tirgū. Šis iespaids ir mānīgs — labākajā gadījumā varam runāt par labu manieru un stoiskas uzvedības ostu. Kā saka viens no šīs nozares veterāniem Māris Bensons, "es esmu Hondas ģimenes pats apakšējais posms un saprotu, ka tur ir gudrākas galvas: ko augšā izdomā, to arī izdomā"… Ārzemnieku klusā ienākšana Patiesībā Latvijā ir maz jomu, kur pēdējo dažu gadu laikā būtu nomainījusies tik liela daļa reālo spēlētāju — jauno automašīnu dīlerkompānijas vai to īpašnieki. Taču tas viss ir noticis klusi, kārtīgi un pieklājīgi — ja iespējams, vispār bez publicitātes, ja ne — tad izvēloties maksimāli korektus un pieklājīgus formulējumus. Līdz ar to pēdējās skaļās vaimanas Latvijas autotirgū ir skanējušas tālajā 1997. gadā, kad auto tirdzniecības veterāns Viktors Kulbergs publiski paziņoja, ka apsver iespēju iesniegt prasību starptautiskajā tiesā pret koncernu Volkswagen AG, kurš nepamatoti atņēmis viņa uzņēmumam Auto Rīga tiesības tirgot jaunas VW markas automašīnas, nododot tās SIA Motors Latvia (īpašnieki — Vācijas Heinz Wilke Autohandel GmbH). V. Kulbergs gan nav gluži veiksmīga auto tirgotāja etalons: jaunu VW tirdzniecības apjomi Latvijā tolaik tiešām nav izcili, un arī savu Auto Rīga (kas pēc VW zaudēšanas turpina tirgot Audi) norvēģu kompānijai Moller Group viņš par nenosauktu summu pārdod laikā, kad divus gadus strādāts ar zaudējumiem virs 100 tūkstošiem latu. Arī kopā ar sievu Elenu vadītajam uzņēmumam Auto Torino auto tirdzniecība veicas tik slikti, ka tirgū parādās jauns itāļu automašīnu tirgotājs, savukārt Auto Torino pārkārtojas lietotu auto tirgošanai. Tiesa, tobrīd V. Kulbergs jau ir apguvis Latvijas auto tirgū pieņemto korekto izteiksmes veidu, paziņojot, ka vienkārši "pieņemts lēmums neturpināt šo auto marku pārstāvēšanu Latvijā". Kurš un kādu iemeslu dēļ šo lēmumu pieņēmis, precizēts netiek, taču jāņem vērā oficiālā statistika — pērn Latvijā pavisam reģistrētas 32 jaunas Alfa Romeo, Lancia un Fiat automašīnas (tātad 0,3 % no kopējā valstī reģistrēto jauno auto skaita). Tieši tāpat, kad 2003. gadā par Citroen markas automašīnu importētāju un arī dīleri kļūst SIA Veho (īpašniece — Somijas kompānija Veho Group Oy), iepriekšējais dīleris SIA Auto statuss paziņoja — jā, Auto statusam ar Citroen nu vairs nav nekāda sakara, tāpēc tiekot apsvērta iespēja kļūt par vēl kādas markas automašīnu dīleri papildus palikušajam Suzuki (pērnais rādītājs — valstī reģistrētas 127 jaunas šīs markas automašīnas). Jau pavisam klusi par MG un Rover markas automašīnu tirgotāju 2004. gada rudenī kļūst jauna kompānija — SIA Vite autonams, kas oficiāli tiek dēvēta par vienu no Austrijas kompānijas ABC Conti GmbH grupas uzņēmumiem, lai gan vismaz oficiāli pašlaik pieder trim fiziskām personām tepat no Latvijas. Neraugoties uz jau pavisam nepatīkamo situāciju, korekts paliek arī nu jau bijušā Mazda dīlera Aura Auto direktors un 50 % kapitāldaļu īpašnieks Gundars Margēvičs. Pagājušā gada septembrī, kad parādās ziņas par to, ka britu izcelsmes Somijas kompānija Inchcape Motors Finland Oy no Mūsa motors grupas iegādāsies otru Mazda dīleri SIA M–Motors, viņš Dienas Biznesam optimistiski saka: "Nešaubos, ka kopīgiem spēkiem spēsim vēl vairāk nostiprināt Mazda pozīcijas mūsu tirgū." Tomēr jau drīz kļūst skaidrs, ka Inchcape Motors patiesībā vēlas būt vienīgais Mazda dīleris (un tam ir iespējas tādam būt) — un Aura Auto ir jāpaziņo, ka tā esot noslēgusi nodomu protokolu ar Mitsubishi Motors un nākamgad kļūs par otru Mitsubishi oficiālo dīleri Latvijā, saglabājot Mazda autorizētā servisa statusu. Patiesībā jau Mitsubishi ir tikai glābšanas riņķis (reģistrēto jauno Mazda automašīnu skaits 2004. gadā — 869, Mitsubishi — tikai 517), taču… labās uzvedības normas ir saglabātas. Pašmāju auto biznesmeņu kustības Tiesa, pārmaiņas autotirgus spēlētāju vidū ir saistītas ne tikai ar ārvalstu kompāniju ienākšanu vien, — pārgrupējas arī pašmāju uzņēmēji. Pēdējais jaunums (ja raugās tikai uz oficiālajiem reģistriem) — ir tāds, ka ilggadējam BMW markas automašīnu tirgotājam Germanam Milušam tā kā vajadzētu šķirties no vietas Latvijas miljonāru sarakstā: nule — šā gada 18. martā — noslēgts viņa un Ellas Milušas laulības līgums, ar kuru par sievas mantu noteikti ne tikai nekustamie īpašumi Babītē, Aizkraukles rajonā un veseli trīs Jūrmalā, bet arī visas SIA Mikas kapitāldaļas. Kopš 24. marta E. Miluša kļuvusi arī par oficiālo kompānijas vadītāju. Tāpat ļoti nopietnas pārmaiņas pēdējos divos gados notikušas Mitsubishi un Hyundai tirgotāju un importētāju saimē: auto tirgotāju vidū plaši pazīstamais uzņēmējs Valdis Spredzis 2003. un 2004. gadā vismaz oficiāli atbrīvojies no kapitāldaļām veselā virknē kompāniju — gan importētājuzņēmumos HML Imports (80 %) un MML Imports (100 %), gan "mazumtirdzniecības" kompānijās Aura Auto (50 %), Skandi Auto (51 %) un Skandi Motors (66,7 %). Tiesa, V. Spredzis vēl joprojām ir MML Imports un Skandi auto, kā arī saistītās SIA Laivu un kuteru serviss (kuras vienīgais īpašnieks ir Aura Auto) vadītājs. Turklāt viņa vietā Aura Auto īpašnieku vidū uz brīdi nāk Britu Virdžīnās reģistrēts ofšors Excel Solutions, bet viņa īpašumā bijušās Skandi Auto un Skandi Motors kontrolpaketes pašlaik pieder ASV Arkanzasas štatā reģistrētam ofšoram Ranex Consultancy LLC. Autonozarē ir maz ļaužu, kuri šaubās, ka šīm ārzonas kompānijām ir cieša saistība ar V. Spredzi, taču… ofšoru izmantošana vēl joprojām ir normāla lieta Latvijas autotirgū: nezināmiem, kaut nojaušamiem īpašniekiem pieder, piemēram, Ford un Land Rover tirgotājs Baltic Motors (oficiālais īpašnieks — ASV reģistrētā Baltic Motors Corporation), kā arī Chrysler un Jeep dīleris TC Motors (oficiālais īpašnieks — ASV ārzonas kompānija Unimore LLC, pirms tās — cits ofšors, tikai reģistrēts Luksemburgā). Bet ne jau tas, kam kura kompānija pieder, ir būtiskākais auto īpašniekiem. Cita lieta — cenu veidošanās principi, viltoto un nekvalitatīvo rezerves daļu patiesie apjomi, pelēkais imports, kurš pretēji vairuma priekšstatiem nepavisam negatavojas izzust, autoapkopes problēmas un kopējās autotirgus tendences. Par to visu — nākamajā Nedēļas numurā. ***** Kas ir kas Latvijas jauno auto tirgū
Auto marka | Dīleris | Liel.īpašnieki | 2003.g. apgroz. | |
Toyota, Lexus | Wess | Aleksandrs un Nikolajs Oskini (50%) | ||
Ivans un Jevgēņijs Tiščenko (50 %) | Ls 16,03 miljoni | |||
Mercedes, Maybach | Domenikss | Benita Sadauska | Ls 11,29 miljoni | |
Volvo, Renault, Jaguar | Mūsa motors Rīga | Mūsa Motors grupa (69%) | ||
Oļegs Lūkins, Vitauts Tučkus (pa 15,5 %) | Ls 9,79 miljoni | |||
Renault | Euro Auto | 6 fiz. pers., (liel.— Nazils Djominovs,92,53 %) | Ls 8,95 miljoni | |
Volkswagen | Motors Latvia | Heinz Wilke Autohandel GmbH | Ls 8,03 miljoni | |
Opel, Chevrolette | Adam Auto | Baltic Investment Fund (kopā 80 %) | Ls 7,92 miljoni | |
Peugeot | Lauva auto | Kommest Auto AS (Igaunija) | Ls 7,78 miljoni | |
Honda | Bensons auto | Māris Bensons | Ls 7,37 miljoni | |
Ford, Land Rover | Baltic Motors, Ltd | Baltic Motors Corporation (ASV) | Ls 7,22 miljoni | |
Toyota, Lexus | Amserv Motors | Amserv Gruppi (Igaunija, 70 %), | ||
Gundars Vectirāns (30 %) | Ls 6,81 miljons | |||
Mitsubishi | Skandi Auto | Ranex Consultancy LLC (51 %) | ||
Kaspars Pone (30 %) | ||||
Alfs Lundgrens (19 %) | Ls 6,40 miljoni | |||
Audi | Auto Rīga | Moller Baltikum AS | Ls 5,68 miljoni | |
Škoda | Karlo motors | 5 fiz. pers. (pa 20 %) | Ls 5,37 miljoni | |
Mazda | M–motors | Mūsa Motors grupa (55 %) | ||
Oļegs Lūkins, Vitauts Tučkus (pa 22,5 %)* | Ls 5,30 miljoni | |||
Kia, Santana | Gros Auto grupa | Gunvaldis Groskops | Ls 4,12 miljoni | |
BMW, Mini | Mikas | Ella Miluša | Ls 4,04 miljoni | |
Hyundai | Skandi Motors | Ranex Consultancy LLC | (66,7 %) | |
Kaspars Pone (33,3 %) | Ls 3,89 miljoni | |||
Chrysler, Jeep | TC Motors | Unimore LLC | Ls 3,62 miljoni | |
Mitsubishi** | Aura Auto | Arnis Ronis, Gundars Margēvičs (pa 50 %) | Ls 3,49 miljoni | |
Porsche | Baltijas Sporta auto | Heinz Wilke Autohandel GmbH | Ls 2,77 miljoni | |
Opel, Chevrolet | Hansa auto | Fassko Rīga, Amserv Gruppi (Igaunija, pa 50 %) | Ls 2,73 miljoni | |
Subaru, Cadillac, Corvette | Partner Motors | 4 fiz.pers. (liel.— Andis Skarainis, 89 %) | Ls 2,66 miljoni | |
Volkswagen | Auto Īle un Herbst | Māris Īle (49 %) | ||
H.J.Herbst Beteiligungs GmbH (51 %) | Ls 2,43 miljoni | |||
Nissan | Norde Auto | 3 fiz.pers. (liel.—Dainis Bremze, 51 %) | Ls 2,20 miljoni | |
SAAB, Kia | E&S Auto | Elmo Saļms Ls | 1,74 miljoni | |
MG, Rover | Vite autonams | 3 fiz. pers. (liel.—Viktors Brods,75 %) | – | |
Fiat, Lancia, Alfa Romeo | Auto Italia | Vincents (70 %) | ||
Leons un Beno Jakrini (30 %) | – | |||
Citroen | Veho | Veho Group Oy (Somija) | – |
* lai gan kompānija tiek pārdota britu–somu Inchcape Motors, Uzņēmumu reģistrā īpašnieku maiņa vēl nav fiksēta. ** apgrozījums attiecas uz gadu, kad kompānija tirgoja Mazda markas automašīnas. Dati: Lursoft, Uzņēmumu reģistrs @@@ Šis ienesīgais auto bizness? Ne visi Latvijas pilnvarotie auto tirgotāji 2003. gadu beiguši ar peļņu…
Auto marka | Kompānija | 2003.g. peļņa vai zaudējumi |
Toyota, Lexus | Wess | Ls 587 282 |
Ford, Land Rover | Baltic Motors, Ltd | Ls 234 945 |
Mercedes, Maybach | Domenikss | Ls 231 428 |
Mazda | M–motors | Ls 204 682 |
BMW, Mini | Mikas | Ls 163 667 |
Kia, Santana | Gros Auto grupa | Ls 158 660 |
Mitsubishi | Aura Auto | Ls 120 444 |
Honda | Bensons auto | Ls 115 818 |
Volvo, Renault, Jaguar | Mūsa motors Rīga | Ls 66 495 |
Opel, Chevrolet | Adam Auto | Ls 54 861 |
Hyundai | Skandi Motors | Ls 51 163 |
Porsche | Baltijas Sporta auto | Ls 42 536 |
Škoda | Karlo motors | Ls 39 022 |
Volkswagen | Auto Īle un Herbst | Ls 36 158 |
SAAB, Kia | E&S Auto | Ls 32 871 |
Nissan, Infiniti | Norde Auto | Ls 18 330 |
Renault | Euro Auto | Ls 17 054 |
Peugeot | Lauva auto | Ls 16 157 |
Opel, Chevrolet | Hansa auto | Ls 5348 |
Mitsubishi | Skandi Auto | Ls 2428 |
Subaru, Cadillac, Corvette | Partner Motors | Ls 362 |
Audi | Auto Rīga | Ls –120 430 |
Chrysler, Jeep | TC Motors | Ls –131 603 |
Toyota, Lexus | Amserv Motors | Ls –134 831 |
Volkswagen | Motors Latvia | Ls –141 095 |
Dati: Lursoft, Uzņēmumu reģistrs @@@ Auto jomas miljonāri Andris Jansons, Oļegs Lūkins, Vitauts Tučkus — Mūsa motors grupas kompāniju (ar auto tirdzniecību no tām nodarbojas Mūsa motors Rīga un M–Motors, kura gan nu jau pārdota britiem) trīs īpašnieki, kuriem tās pieder dažādās kombinācijās. Agris Bārda — lielākais īpašnieks Autofavorīta grupai, kuras kompānijas nodarbojas gan ar auto apkopi un rezerves daļu tirdzniecību, gan ar Suzuki un Harley–Davidson marku motociklu tirdzniecību. Gunvaldis Groskops — vienīgais īpašnieks Gros kompāniju grupā, kuras galvenā nodarbe ir nevis jaunu automašīnu, bet gan rezerves daļu tirdzniecība un auto apkope. Māris Bensons — kādreizējais Mūsa motors grupas akcionārs pēc mantas sadalīšanas kļuvis par vienīgo īpašnieku Honda markas automašīnu tirdzniecības kompānijai, kura nu jau no MDL Motors pārdēvēta par Bensons Motors. Jevgēnijs Kopilkovs — šā kunga simtprocentīgā īpašumā esošā autodetaļu kompānija Latakko plašāk pazīstama kā Pirelli kalendāra izplatītāja Latvijā. Nazils Djominovs — lielākais līdzīpašnieks Renault markas automašīnu tirdzniecības kompānijā Euro Auto un vēl vairākos uzņēmumos, no kuriem pazīstamākais ir Apdrošināšanas un finansu brokers. Benita Sadauska — Mercedes–Benz un arī Maybach markas automašīnu tirgotāja Latvijā, nu jau arī vienīgā kompānijas Domenikss īpašniece. Aleksandrs Oskins, Ivans Tiščenko, Jevgēņijs Tiščenko – trīs Wess holdinga līdzīpašnieki. Kompānijas redzamākā un ienesīgākā darbība ir automašīnu Toyota tirdzniecība.