Latvijas korektā auto tirgus zemūdens straumes (5)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Var šķist, ka Latvijas auto tirgus — it īpaši jauno automašīnu sektors — ir īsta miera un harmonijas osta. Šis iespaids tomēr ir mānīgs, un arī korektajā auto tirgū valda savas zemūdens straumes.

Neraugoties uz straujo pieaugumu un arī biežo tirgus dalībnieku maiņu, nezinātājam var likties, ka Latvijas auto tirgus un it īpaši jauno automašīnu sektors ir īsta miera un harmonijas osta, kur visas vērā ņemamākās norises saistītas ar dinamiskiem statistikas datiem un jaunu modeļu parādīšanos vai neparādīšanos tirgū. Šis iespaids ir mānīgs — labākajā gadījumā varam runāt par labu manieru un stoiskas uzvedības ostu. Kā saka viens no šīs nozares veterāniem Māris Bensons, "es esmu Hondas ģimenes pats apakšējais posms un saprotu, ka tur ir gudrākas galvas: ko augšā izdomā, to arī izdomā"… Ārzemnieku klusā ienākšana Patiesībā Latvijā ir maz jomu, kur pēdējo dažu gadu laikā būtu nomainījusies tik liela daļa reālo spēlētāju — jauno automašīnu dīlerkompānijas vai to īpašnieki. Taču tas viss ir noticis klusi, kārtīgi un pieklājīgi — ja iespējams, vispār bez publicitātes, ja ne — tad izvēloties maksimāli korektus un pieklājīgus formulējumus. Līdz ar to pēdējās skaļās vaimanas Latvijas autotirgū ir skanējušas tālajā 1997. gadā, kad auto tirdzniecības veterāns Viktors Kulbergs publiski paziņoja, ka apsver iespēju iesniegt prasību starptautiskajā tiesā pret koncernu Volkswagen AG, kurš nepamatoti atņēmis viņa uzņēmumam Auto Rīga tiesības tirgot jaunas VW markas automašīnas, nododot tās SIA Motors Latvia (īpašnieki — Vācijas Heinz Wilke Autohandel GmbH). V. Kulbergs gan nav gluži veiksmīga auto tirgotāja etalons: jaunu VW tirdzniecības apjomi Latvijā tolaik tiešām nav izcili, un arī savu Auto Rīga (kas pēc VW zaudēšanas turpina tirgot Audi) norvēģu kompānijai Moller Group viņš par nenosauktu summu pārdod laikā, kad divus gadus strādāts ar zaudējumiem virs 100 tūkstošiem latu. Arī kopā ar sievu Elenu vadītajam uzņēmumam Auto Torino auto tirdzniecība veicas tik slikti, ka tirgū parādās jauns itāļu automašīnu tirgotājs, savukārt Auto Torino pārkārtojas lietotu auto tirgošanai. Tiesa, tobrīd V. Kulbergs jau ir apguvis Latvijas auto tirgū pieņemto korekto izteiksmes veidu, paziņojot, ka vienkārši "pieņemts lēmums neturpināt šo auto marku pārstāvēšanu Latvijā". Kurš un kādu iemeslu dēļ šo lēmumu pieņēmis, precizēts netiek, taču jāņem vērā oficiālā statistika — pērn Latvijā pavisam reģistrētas 32 jaunas Alfa Romeo, Lancia un Fiat automašīnas (tātad 0,3 % no kopējā valstī reģistrēto jauno auto skaita). Tieši tāpat, kad 2003. gadā par Citroen markas automašīnu importētāju un arī dīleri kļūst SIA Veho (īpašniece — Somijas kompānija Veho Group Oy), iepriekšējais dīleris SIA Auto statuss paziņoja — jā, Auto statusam ar Citroen nu vairs nav nekāda sakara, tāpēc tiekot apsvērta iespēja kļūt par vēl kādas markas automašīnu dīleri papildus palikušajam Suzuki (pērnais rādītājs — valstī reģistrētas 127 jaunas šīs markas automašīnas). Jau pavisam klusi par MG un Rover markas automašīnu tirgotāju 2004. gada rudenī kļūst jauna kompānija — SIA Vite autonams, kas oficiāli tiek dēvēta par vienu no Austrijas kompānijas ABC Conti GmbH grupas uzņēmumiem, lai gan vismaz oficiāli pašlaik pieder trim fiziskām personām tepat no Latvijas. Neraugoties uz jau pavisam nepatīkamo situāciju, korekts paliek arī nu jau bijušā Mazda dīlera Aura Auto direktors un 50 % kapitāldaļu īpašnieks Gundars Margēvičs. Pagājušā gada septembrī, kad parādās ziņas par to, ka britu izcelsmes Somijas kompānija Inchcape Motors Finland Oy no Mūsa motors grupas iegādāsies otru Mazda dīleri SIA M–Motors, viņš Dienas Biznesam optimistiski saka: "Nešaubos, ka kopīgiem spēkiem spēsim vēl vairāk nostiprināt Mazda pozīcijas mūsu tirgū." Tomēr jau drīz kļūst skaidrs, ka Inchcape Motors patiesībā vēlas būt vienīgais Mazda dīleris (un tam ir iespējas tādam būt) — un Aura Auto ir jāpaziņo, ka tā esot noslēgusi nodomu protokolu ar Mitsubishi Motors un nākamgad kļūs par otru Mitsubishi oficiālo dīleri Latvijā, saglabājot Mazda autorizētā servisa statusu. Patiesībā jau Mitsubishi ir tikai glābšanas riņķis (reģistrēto jauno Mazda automašīnu skaits 2004. gadā — 869, Mitsubishi — tikai 517), taču… labās uzvedības normas ir saglabātas. Pašmāju auto biznesmeņu kustības Tiesa, pārmaiņas autotirgus spēlētāju vidū ir saistītas ne tikai ar ārvalstu kompāniju ienākšanu vien, — pārgrupējas arī pašmāju uzņēmēji. Pēdējais jaunums (ja raugās tikai uz oficiālajiem reģistriem) — ir tāds, ka ilggadējam BMW markas automašīnu tirgotājam Germanam Milušam tā kā vajadzētu šķirties no vietas Latvijas miljonāru sarakstā: nule — šā gada 18. martā — noslēgts viņa un Ellas Milušas laulības līgums, ar kuru par sievas mantu noteikti ne tikai nekustamie īpašumi Babītē, Aizkraukles rajonā un veseli trīs Jūrmalā, bet arī visas SIA Mikas kapitāldaļas. Kopš 24. marta E. Miluša kļuvusi arī par oficiālo kompānijas vadītāju. Tāpat ļoti nopietnas pārmaiņas pēdējos divos gados notikušas Mitsubishi un Hyundai tirgotāju un importētāju saimē: auto tirgotāju vidū plaši pazīstamais uzņēmējs Valdis Spredzis 2003. un 2004. gadā vismaz oficiāli atbrīvojies no kapitāldaļām veselā virknē kompāniju — gan importētājuzņēmumos HML Imports (80 %) un MML Imports (100 %), gan "mazumtirdzniecības" kompānijās Aura Auto (50 %), Skandi Auto (51 %) un Skandi Motors (66,7 %). Tiesa, V. Spredzis vēl joprojām ir MML Imports un Skandi auto, kā arī saistītās SIA Laivu un kuteru serviss (kuras vienīgais īpašnieks ir Aura Auto) vadītājs. Turklāt viņa vietā Aura Auto īpašnieku vidū uz brīdi nāk Britu Virdžīnās reģistrēts ofšors Excel Solutions, bet viņa īpašumā bijušās Skandi Auto un Skandi Motors kontrolpaketes pašlaik pieder ASV Arkanzasas štatā reģistrētam ofšoram Ranex Consultancy LLC. Autonozarē ir maz ļaužu, kuri šaubās, ka šīm ārzonas kompānijām ir cieša saistība ar V. Spredzi, taču… ofšoru izmantošana vēl joprojām ir normāla lieta Latvijas autotirgū: nezināmiem, kaut nojaušamiem īpašniekiem pieder, piemēram, Ford un Land Rover tirgotājs Baltic Motors (oficiālais īpašnieks — ASV reģistrētā Baltic Motors Corporation), kā arī Chrysler un Jeep dīleris TC Motors (oficiālais īpašnieks — ASV ārzonas kompānija Unimore LLC, pirms tās — cits ofšors, tikai reģistrēts Luksemburgā). Bet ne jau tas, kam kura kompānija pieder, ir būtiskākais auto īpašniekiem. Cita lieta — cenu veidošanās principi, viltoto un nekvalitatīvo rezerves daļu patiesie apjomi, pelēkais imports, kurš pretēji vairuma priekšstatiem nepavisam negatavojas izzust, autoapkopes problēmas un kopējās autotirgus tendences. Par to visu — nākamajā Nedēļas numurā. ***** Kas ir kas Latvijas jauno auto tirgū

Auto markaDīlerisLiel.īpašnieki2003.g. apgroz.
Toyota, LexusWessAleksandrs un Nikolajs Oskini (50%)
Ivans un Jevgēņijs Tiščenko (50 %)Ls 16,03 miljoni
Mercedes, MaybachDomenikssBenita SadauskaLs 11,29 miljoni
Volvo, Renault, JaguarMūsa motors RīgaMūsa Motors grupa (69%)
Oļegs Lūkins, Vitauts Tučkus (pa 15,5 %)Ls 9,79 miljoni
RenaultEuro Auto6 fiz. pers., (liel.— Nazils Djominovs,92,53 %)Ls 8,95 miljoni
VolkswagenMotors LatviaHeinz Wilke Autohandel GmbHLs 8,03 miljoni
Opel, ChevroletteAdam AutoBaltic Investment Fund (kopā 80 %)Ls 7,92 miljoni
PeugeotLauva autoKommest Auto AS (Igaunija)Ls 7,78 miljoni
HondaBensons autoMāris BensonsLs 7,37 miljoni
Ford, Land RoverBaltic Motors, LtdBaltic Motors Corporation (ASV)Ls 7,22 miljoni
Toyota, LexusAmserv MotorsAmserv Gruppi (Igaunija, 70 %),
Gundars Vectirāns (30 %)Ls 6,81 miljons
MitsubishiSkandi AutoRanex Consultancy LLC (51 %)
Kaspars Pone (30 %)
Alfs Lundgrens (19 %)Ls 6,40 miljoni
AudiAuto RīgaMoller Baltikum ASLs 5,68 miljoni
ŠkodaKarlo motors5 fiz. pers. (pa 20 %)Ls 5,37 miljoni
MazdaM–motorsMūsa Motors grupa (55 %)
Oļegs Lūkins, Vitauts Tučkus (pa 22,5 %)*Ls 5,30 miljoni
Kia, SantanaGros Auto grupaGunvaldis GroskopsLs 4,12 miljoni
BMW, MiniMikasElla MilušaLs 4,04 miljoni
HyundaiSkandi MotorsRanex Consultancy LLC(66,7 %)
Kaspars Pone (33,3 %)Ls 3,89 miljoni
Chrysler, JeepTC MotorsUnimore LLCLs 3,62 miljoni
Mitsubishi**Aura AutoArnis Ronis, Gundars Margēvičs (pa 50 %)Ls 3,49 miljoni
PorscheBaltijas Sporta autoHeinz Wilke Autohandel GmbHLs 2,77 miljoni
Opel, ChevroletHansa autoFassko Rīga, Amserv Gruppi (Igaunija, pa 50 %)Ls 2,73 miljoni
Subaru, Cadillac, CorvettePartner Motors4 fiz.pers. (liel.— Andis Skarainis, 89 %)Ls 2,66 miljoni
VolkswagenAuto Īle un HerbstMāris Īle (49 %)
H.J.Herbst Beteiligungs GmbH (51 %)Ls 2,43 miljoni
NissanNorde Auto3 fiz.pers. (liel.—Dainis Bremze, 51 %)Ls 2,20 miljoni
SAAB, KiaE&S AutoElmo Saļms Ls1,74 miljoni
MG, RoverVite autonams3 fiz. pers. (liel.—Viktors Brods,75 %)
Fiat, Lancia, Alfa RomeoAuto ItaliaVincents (70 %)
Leons un Beno Jakrini (30 %)
CitroenVehoVeho Group Oy (Somija)

* lai gan kompānija tiek pārdota britu–somu Inchcape Motors, Uzņēmumu reģistrā īpašnieku maiņa vēl nav fiksēta. ** apgrozījums attiecas uz gadu, kad kompānija tirgoja Mazda markas automašīnas. Dati: Lursoft, Uzņēmumu reģistrs @@@ Šis ienesīgais auto bizness? Ne visi Latvijas pilnvarotie auto tirgotāji 2003. gadu beiguši ar peļņu…

Auto markaKompānija2003.g. peļņa vai zaudējumi
Toyota, LexusWessLs 587 282
Ford, Land RoverBaltic Motors, LtdLs 234 945
Mercedes, MaybachDomenikssLs 231 428
MazdaM–motorsLs 204 682
BMW, MiniMikasLs 163 667
Kia, SantanaGros Auto grupaLs 158 660
MitsubishiAura AutoLs 120 444
HondaBensons autoLs 115 818
Volvo, Renault, JaguarMūsa motors RīgaLs 66 495
Opel, ChevroletAdam AutoLs 54 861
HyundaiSkandi MotorsLs 51 163
PorscheBaltijas Sporta autoLs 42 536
ŠkodaKarlo motorsLs 39 022
VolkswagenAuto Īle un HerbstLs 36 158
SAAB, KiaE&S AutoLs 32 871
Nissan, InfinitiNorde AutoLs 18 330
RenaultEuro AutoLs 17 054
PeugeotLauva autoLs 16 157
Opel, ChevroletHansa autoLs 5348
MitsubishiSkandi AutoLs 2428
Subaru, Cadillac, CorvettePartner MotorsLs 362
AudiAuto RīgaLs –120 430
Chrysler, JeepTC MotorsLs –131 603
Toyota, LexusAmserv MotorsLs –134 831
VolkswagenMotors LatviaLs –141 095

Dati: Lursoft, Uzņēmumu reģistrs @@@ Auto jomas miljonāri Andris Jansons, Oļegs Lūkins, Vitauts Tučkus — Mūsa motors grupas kompāniju (ar auto tirdzniecību no tām nodarbojas Mūsa motors Rīga un M–Motors, kura gan nu jau pārdota britiem) trīs īpašnieki, kuriem tās pieder dažādās kombinācijās. Agris Bārda — lielākais īpašnieks Autofavorīta grupai, kuras kompānijas nodarbojas gan ar auto apkopi un rezerves daļu tirdzniecību, gan ar Suzuki un Harley–Davidson marku motociklu tirdzniecību. Gunvaldis Groskops — vienīgais īpašnieks Gros kompāniju grupā, kuras galvenā nodarbe ir nevis jaunu automašīnu, bet gan rezerves daļu tirdzniecība un auto apkope. Māris Bensons — kādreizējais Mūsa motors grupas akcionārs pēc mantas sadalīšanas kļuvis par vienīgo īpašnieku Honda markas automašīnu tirdzniecības kompānijai, kura nu jau no MDL Motors pārdēvēta par Bensons Motors. Jevgēnijs Kopilkovs — šā kunga simtprocentīgā īpašumā esošā autodetaļu kompānija Latakko plašāk pazīstama kā Pirelli kalendāra izplatītāja Latvijā. Nazils Djominovs — lielākais līdzīpašnieks Renault markas automašīnu tirdzniecības kompānijā Euro Auto un vēl vairākos uzņēmumos, no kuriem pazīstamākais ir Apdrošināšanas un finansu brokers. Benita Sadauska — Mercedes–Benz un arī Maybach markas automašīnu tirgotāja Latvijā, nu jau arī vienīgā kompānijas Domenikss īpašniece. Aleksandrs Oskins, Ivans Tiščenko, Jevgēņijs Tiščenko – trīs Wess holdinga līdzīpašnieki. Kompānijas redzamākā un ienesīgākā darbība ir automašīnu Toyota tirdzniecība.

Komentāri (5)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu