Skip to footer
Šodienas redaktors:
Māris Kūrēns
Iesūti ziņu!

Lietotu auto tirgus «lētais gals»

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Mēs, kā to dara aptuveni trīs ceturtdaļas Latvijas iedzīvotāju, meklējot maka iespējām atbilstošu un iespējami uzticamu braucamrīku, aprīļa pirmo dienu saulītē apstaigājām vairākus Rīgas un tās apkārtnes lietotu auto veikalus.

Plačus, kā mēdz teikt. Redzēto pārrunājām ar dažiem pieredzējušiem vīriem, kuriem šīs preces piegāde vai turpmāka uzturēšana pie dzīvības un labas veselības ir ne tikai maizes darbs, bet arī savdabīga mīlestība un aizrautība.

Plači — pavisam lētu auto nav

Savādi, bet tiešām gandrīz nemaz nav. «Provento» laukumā Biķernieku ielā no 140 piedāvātajām mašīnām mūsu izvēlētajā kategorijā zem 1000 eirām atradām trīs spēkratus. «Latgales auto» tirdzniecības vietā Maskavas ielā iepretī Rumbulas tirgum — piecus. «Norde» laukumā pie Sporta pils — nevienu.

Jautājam saimniekiem — kāpēc? Vai nav pieprasījuma? Ir pieprasījums. Nav izdevīgi. Pirmkārt, pavisam lētus — zem 500 eirām — un kaut cik labā stāvoklī esošus auto pēdējā gada laikā Vācijā atrast kļuvis daudz grūtāk. Iemesls — poļu aktivitātes. Pirms iestāšanās Eiropas Savienībā šajā valstī bija ļoti lieli nodokļi, reģistrējot tur automobili, kas vecāks par desmit gadiem. Tagad šāds «embargo» atcelts un vācu tuvākie kaimiņi vērienīgi izmanto ģeogrāfisko tuvumu. Īsāku ceļu nekā mēs līdz Vācijai mēro arī ne mazāk veiklie lietuvieši. Otrkārt, grozi, kā gribi, auto no Vācijas līdz Latvijai neko daudz lētāk kā par 700 eirām nevar atgādāt — jāapmaksā transports, prāmja biļete, nodokļi, apdrošināšanas polise… Kā lai palien zem 1000? Pilnīgi no peļņas atsakoties un klientu nesavtīgi mīlot? Treškārt, iedzīvotāju pirktspējas neliels pieaugums tomēr ir manāms. Vairāk tiek pārdotas automašīnas no nākamās cenu kategorijas — 1000 līdz 3000 eiru. Ar tām strādājot, gan peļņa kaut cik pieklājīga, gan mazāks risks zaudēt prestižu, atklājoties «lēto un labo» slēptajiem defektiem. Tādēļ pavisam lētās mašīnas plačos nonāk vienīgi tad, ja pieņemtas kā daļējs maksājums kādu citu dārgāku pērkot.

Reklāmas — auto pat par vienu latu

Internets, biezās avīzes. Piedāvājums milzīgs. Atveriet kaut vienu portālu www.ss.lv — gandrīz 10 000 vieglo auto. Visus pārskatīt nav iespējams pat nedēļā. Izvēlamies trīs modeļus, kas zemākajā cenu kategorijā varētu būt populārākie — «Volkswagen Golf», «Opel Kadett» un «Ford Escort». Visi kā viens kompaktklases automobiļi, jo uz limuzīniem, izņemot laikazoba sagrauztu «Ford Scorpio» vai apvidus auto, izņemot «Lada Ņiva», neceriet. Rezultāti šādi. «Escort» — 294 piedāvājumi, no kuriem 77 ir zem 1000 eirām, 20 pat zem 150 latiem. «Golf» otrā paaudze — 360 iegūstami auto, no tiem 250 lētāki par 1000. «Kadett» — arī vairāk nekā puse no piedāvātajiem 107 ir ļoti lēta.

Kas tās ir par automašīnām? Ja jau profesionāli lietotu mašīnu importētāji no šāda biznesa atteikušies, jāsecina, ka tās ir tikai un vienīgi vietējās rotācijas. Kāds, pirms gada vai dažiem lēti «tikko no Vācijas» pircis, tagad ir kļuvis turīgāks un spējīgs uz kaut ko dārgāku. Šo, pieklājīgi koptu, grib ātri atdot. Labs variants. Rets. Uz izķeršanu, kā saka. Iespējamāks ir cits. Saimnieka materiālais stāvoklis nebūt nav uzlabojies, ar trūkumu joprojām cīnīdamies, viņš vienkārši izsmēlis visus Vācijā saudzētā auto resursus un, jūtot dārgu remontu tuvošanos, no tā bēg. Par jebkuru cenu. Kaut par latu vai pieciem. Gandrīz kā Vācijā, kur iemesli gan citi — par nelietojama auto utilizāciju tur jāmaksā. Riskants pirkums, kuru izdarot noteikti jārēķinās ar pavisam drīzu darbu un tēriņiem.

Vēl dažas problēmas. Placī viss ir vienuviet. Pēc sludinājuma pērkot, jāapzvana, jāapbrauc, jāspēj preci apskatīt un novērtēt pavisam nepiemērotos apstākļos. Darījumam ar privātpersonu nav ofisa nopietnības un kases čeka. Slideni. Bet joprojām iespējami. Un neizbēgami — ja vairāk par 1000 eirām nav, bet braukt gribas. Uz priekšu! Tikai neņemiet ļaunā dažus padomus. Ko līdzīgā situācijā izvēlētos viņi?

Gatis Vecvagars, Rīgas autoservisa «Autofavorīts» mehāniķis: — «Remonti neizbēgami sekos. Ja jāpērk tik lēti, es neņemtu japāņu automarkas modeli. Tiem vecuma defekti tomēr vairāk skar nevis detaļu, bet veselu mezglu vai agregātu reizē. Un tas ir dārgi novēršams. Es izvēlētos vācu auto. Turklāt atcerētos, ka «BMW» vai «Mercedes» detaļas vienmēr ir dārgākas nekā «Volkswagen» vai «Opel». Lai cik lēti ir gan paši «vāģi», gan detaļas, nekādā gadījumā neņemtu žiguli. Komforta trūkums šai markai tomēr ir baigs. Un motoru resurss atšķirībā no visiem Rietumu automobiļiem niecīgs.«

Raimonds Volonts, Rīgas autoservisa «V4 Motors» vadītājs: — «Tik lēti? Noteikti kaut ko ļoti vienkāršu. Ar šādu budžetu nedrīkst pakļauties eksotisku marku vai dizaina vilinājumiem. «Opel Kadett» vai «Volkswagen Golf», kas iesaukts par kartupeļu kasti. Teicams, prasts, uzticams auto. Viss samērā viegli un lēti remontējams. Turklāt nevajadzētu izvēlēties modeli ar karburatoru. Ne tāpēc, ka tie bija slikti. Gluži otrādi — šie karburatori bija tik labi un smalki izstrādājumi, ka tagad šīs detaļas remonta komplekts maksā vai pusi no auto cenas. Tādēļ jāņem jaunāku ar «šprici».«

Uģis Vītols, Rīgas autoplača «Provento» direktors: — «Jārēķinās ar remontdarbiem, jo pret tik lētām mašīnām to agrākie saimnieki izturējušies pavirši. Brīžiem pat nav nopirkta ne apdrošināšanas polise, ne pats auto pārreģistrēts uz pārdevēja vārda. Es neuzstāju, ka noteikti jāizvēlas «Audi» vai «Volkswagen» ražojumi. Tos gan prot remontēt gandrīz jebkurš skrūvētājs laukos. Taču par līdzīgu cenu var iegūt, piemēram, japāņu automašīnu, kurai noteikti ir labāks komforta ierīču aprīkojums. Kvalificētu meistaru šādā gadījumā najadzēs meklēt ja ne Rīgā, tad vismaz rajona centrā, toties neignorēšu vēlmi braukt ar kaut ko atšķirīgu, sev tīkamu.«

Pēteris Pēternieks, privāts automobiļu piegādātājs: — «Labākais ceļš ir aptaujāt paziņas, vai kāds par šādu summu nepārdod savu veco auto. Draugi, visticamāk, neslēps šo mašīnu defektus, kā to darīs gan svešs tirgotājs placī, gan sludinājuma autors. Esmu nonācis pie atziņas, ka mūsu valstī lietotu automobili vajag pirkt brīdī, kad tas izgājis otro tehnisko apskati. Vācijā ceļi ir pietiekami labi, attieksme pret auto kopšanu arī, un tikko no turienes atvests auto spēj izturēt apskati. Taču pēc gadu ilgas braukšanas pa mūsu bedrēm atklāsies patiesās problēmas, un otro apskati bez nopietna remonta neiziet. Izdevīgāk, protams, ja šos darbus būs paveicis iepriekšējais īpašnieks.«

Ilmārs Justs, Ikšķiles autokapsētas «Elkšņi 95» vadītājs: — «Es neteiktu, ka pareizākā izvēle ir «Volkswagen Golf». Mums, protams, ir šā modeļa detaļas, taču šādu mašīnu mūsu valstī ir ļoti daudz, pieprasījums liels. Reizēm nespējam to apmierināt, un arī cenas šādos gadījumos ir augstākas. Vislabāk spējam apkalpot «Opel Kadett». Varam kaut sarīkot akciju — ātrumkārbas par 50 santīmiem gabalā… Pretēji pieņēmumam, ka pie mums nevar atrast retu vai diezgan jaunu auto daļas, jāsaka, ka tādas mums tomēr ir. Gan uz vietas, gan Holandē, no kurienes arī vedam detaļas.»

Komentāri
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu