25. kadra manipulācijas spēks.

Krievu zinātnieki radījuši ierīci, ar kuras palīdzību televīzijas ēterā būs iespējams "notvert" tā dēvēto 25. kadru jeb nemanāmus "iespraudumus", kas iedarbojas uz cilvēka zemapziņu.

Mistiskais 25. kadrs nebūt nav leģenda, bet gan visnotaļ reāls mūsdienu kino un televīzijas industrijas paņēmiens, kura esamībai netic, kamēr katrs pats nav par to pārliecinājies savām acīm. Viskrievijas televīzijas un radioraidīšanas institūta zinātnieki radījuši īpašu ierīci, ar kuru "viss slepenais nāk gaismā". Jau šā gada decembrī jaunatklājumu oficiāli nodos Krievijas Preses, televīzijas, radioraidīšanas un masu saziņas līdzekļu ministrijas rīcībā, kas sākšot nesamierināmu cīņu ar negodīgiem reklamēšanās paņēmieniem. Filmu aizmirst, kokakolu ne Kā vēsta leģenda, 1957. gadā ASV Ņūdžersijas štatā kāds psihologs Džeimss Vaikerijs veica eksperimentu. Filmas demonstrēšanas laikā ar papildprojektora palīdzību kadra maiņas mirklī viņš projicēja uz ekrāna reklāmu, aicinot dzert kokakolu. Reklāmas kadri mainījās tik strauji, ka skatītāji tos nemanīja, vismaz apzināti ne. Pēc seansa viss pūlis esot meties tieši uz tuvējo kafejnīcu, lai nobaudītu reklamēto dzērienu. Kino kadri mainās 24 reizes sekundē, un tā jaunā metode ieguva 25. kadra nosaukumu. Vaikerijs apgalvoja, ka šādi viņš iedarbojās nevis uz "izmēģinājumu trusīšu" apziņu, bet gan uz to zemapziņu. Šādā gadījumā informācija it kā iegulst skatītāja atmiņā, viņam pašam to nezinot. PSRS eksperimenti ar 25. kadru neoficiāli risinājās līdz 70. gadu beigām, kad šādā veidā cilvēki risināja loģiskus uzdevumus ar slēptajā kadrā dotajām norādēm. Ar zināmu paņēmienu palīdzību izdevās piekalt skatītāju pie ekrāna. Piemēram, mazs punktiņš ātri pārvietojās pa ekrānu, veidojot spirāli, taču skatītājs to nemanīja, kaut figūra viņu gandrīz vai nobūra. Pēc pusstundu ilga seansa ļaudis žēlojās par galvas un acu sāpēm, daži pat zaudēja samaņu. Ja ar 25. kadra palīdzību ciklvēkā "pumpē" lielu informācijas apjomu, tas grauj viņa veselību, strauji mainās asinsspiediens, parādās Pārkinsona slimības izpausmes. Tādēļ pētījumus izbeidza. Tikmēr ASV sistēmu izmantoja Intel kompānija valodu apguvei. Drīz vien šo jaunievedumu apguva arī citās valstīs. Savukārt nesenajās prezidenta vēlēšanās ASV republikāņi it kā esot izmantojuši 25. kadru savā priekšvēlēšanu reklāmā. Dž. Bušs tajā kritizēja demokrātu piedāvāto medīcīniskās apdrošināšanas sistēmu, 25. kadrā "zibinot" vārdu "birokrāti". Ņemot vērā, ka izceltā vārda daļa saistījās ar angļu vārdu "rat" jeb žurka, sacēlās pamatīgs skandāls. Republikāņi tika cauri sveikā, atsaucoties uz tehnisku brāķi, bet rezultāts jau bija gūts. 25. kadrs mākslinieciskiem mērķiem Lielisks 25. kadra izmantošanas piemērs meklējams pazīstamajā filmā "Cīņu klubs", kur šādu efektu netrūkst. Ik pa brīdim uz 0,04 sekundēm uz ekrāna šai lentē pazib konkrēta personāža siluets. Šis rēgs ir varoņa alter ego, kas reāli parādās tikai filmas beigās. Šai gadījumā 25. kadrs izmantots itin nevainīgiem mērķiem, lai sasniegtu māksliniecisku efektu. Pret 25. kadru ar likuma spēku Pirms diviem gadiem Krievijā notika pirmais un pagaidām vienīgais oficiālais 25. kadra izmantošanas atmaskošanas gadījums, kas beidzās ar tiesu. Toreiz ministrija apstādināja "Autortelevīzijas ziņu" darbību 34. kanālā Jekaterinburgā. Kādā šīs kompānijas reklāmas rullītī atrada piecus viena kadra iespraudumus ar tekstu "Skaties tikai ATZ!" Kopš tā laika tiesas darbi vairs nav bijuši, galvenokārt tāpēc, ka nav bijis reālas ierīces, ar ko 25. kadra izmantošanu fiksēt. Latvijā līdz šim 25. kadra sakarā skaļu skandālu nav bijis. Eksperti uzskata, ka 25. kadra analogs sastopams arī radio un internetā. Radio šādi izmanto, piemēram, pamattekstam fonā neskaidri skanošus čukstētus vārdus, kas aicina iegādāties reklamējamo produktu. Interneta pretvīrusu programmu veidotāji apgalvo, ka pēdējā laikā radusies jauna datorvīrusu formācija, kas atšķirībā no agrākajiem neiznīcina datora atmiņu, nemaitā programmu un nav vērsti pret datora lietotāju. Šie vīrusi spēj iedarboties uz ekrānā redzamo attēlu. To uzdevums visdrīzāk ir nevis reklāma, bet antireklāma jebšu traucējums iepazīties ar kādu internetā izvietotu informāciju.

Uz augšu