ASV informācijas tehnoloģiju milzis “Apple” gadiem ilgi uzskatīts par īstu sapņu uzņēmumu – tas kļuva par pirmo triljonu dolāru vērto ASV kompāniju, “Apple” ražo inovatīvus produktus, kuru dēļ pircēji ir gatavi nakšņot pie veikala, bet “Apple” apgrozījums ir lielāks par dažu valstu ekonomiku. Tomēr pēdējo nedēļu laikā “Apple” savu spožo tēlu zaudē, kompānijas akciju vērtībai piedzīvojot būtisku lejupslīdi, vēsta Lielbritānijas raidsabiedrība BBC.

Kopš oktobra “Apple” akciju vērtība ir samazinājusies par vairāk nekā 20%, šim kritumam negatīvi ietekmējot arī citu tehnoloģiju kompāniju akciju cenu. 

Šobrīd viena “Apple” akcija tiek pārdota par mazāk nekā 180 dolāriem, un tas nozīmē, ka kopš gada sākuma “Apple” akciju cena ir palielinājusies vien par aptuveni 2%. 

Kad šā gada augusta sākumā “Apple” tirgus vērtība pārsniedza viena triljona ASV dolāru atzīmi, “Apple” akcijas cena bija pieaugusi virs 207 dolāriem. 

Lielbritānijas raidsabiedrība BBC apkopojusi četrus galvenos iemeslus, kas varētu būt izraisījuši šobrīd vērojamās nedienas ar akciju vērtību. 

Investori bažījas par “iPhone” pārdošanas apjomu 

Šā gada septembrī “Apple” prezentēja jaunākos viedtelefona “iPhone” modeļus, tomēr pagaidām nav skaidrs, vai jauno telefonu raisītā ažiotāža atspoguļosies uzņēmuma pārdošanas apjoma pieaugumā. 

Pēdējā ceturksnī pārdoto “iPhone” skaits nav būtiski mainījies. Tajā pašā laikā “Apple” prognoze, ka uzņēmuma pārdošanas apjoms šajā Ziemassvētku sezonā varētu palielinās par 0-5%, sarūgtināja investorus, veicinot “Apple” akciju pārdošanu un, līdz ar to, arī akciju cenu kritumu. 

Investoru pārliecību negatīvi ietekmēja arī vairāku “Apple” piegādātāju pesimistiskās prognozes attiecībā uz darbības rezultātiem. 

Situāciju vēl vairāk sarežģīja “Apple” lēmums pārtraukt publiskot informāciju par to, cik “iPhone”, planšetdatoru “iPad” un citu produktu uzņēmums pārdod katru ceturksni. Šis uzņēmuma solis investoros radīja bažas, ka "Apple” varētu būt vēlme noklusēt nelabvēlīgu informāciju. 

“Apple” produktu augstās cenas var negatīvi ietekmēt uzņēmumu ekonomiskās lejupslīdes gadījumā 

Pēdējo gadu laikā “Apple” uz viedtelefonu pārdošanas apjoma pieauguma palēnināšanos galvenokārt reaģēja, palielinot savu produktu cenas. 

Šis solis ļāva “Apple” vairākus ceturkšņus uzrādīt rekordlielus pārdošanas apjoma rezultātus, pat apstākļos, kad nozare kopumā piedzīvo stagnāciju. 

Tomēr sagaidāms, ka globālās, tostarp arī ASV, ekonomika izaugsme, turpinās būs mērena, kas var negatīvi ietekmēt iedzīvotāju patēriņa izdevumus. 

Tā kā lētākais no jaunajiem “iPhone” modeļiem maksā 750 dolāru, pastāv risks, ka, samazinoties iedzīvotāju patēriņa izdevumiem, viņi vispirms varētu atteikties no dārgu elektropreču iegādes. 

Eksperti norāda, ka “Apple” politika palielināt vidējo produktu pārdošanas cenu, nevar turpināties mūžīgi. 

Investoriem pagaidām trūkst pārliecības par citiem “Apple” pakalpojumiem 

“Apple” pār galveno uzņēmuma darbības rezultātu izaugsmes veicinātāju nākotnē uzskata uzņēmuma pakalpojumu struktūrvienību, kas piedāvā tādus produktus kā “Apple Music”, “App Store” un “ApplePay”. 

Uzņēmums prognozē, ka pakalpojumu struktūrvienības ieņēmumi 2020.gadā varētu sasniegt 50 miljardus dolāru, tomēr investorus šāds optimisms līdz galam nepārliecina. 

Piemēram, “Apple” joprojām nav skaidri paziņojusi par saviem plāniem televīzijas un filmu pakalpojumu sektorā, kā arī nav sniegusi detalizētu informāciju attiecībā uz kompānijas plānotajām aktivitātēm veselības aprūpes sektorā. 

“Apple” situācija atspoguļo plašākas bažas tirgū, piemēram, ASV-Ķīnas tirdzniecības konfliktu 

Tehnoloģiju sektors kopumā pēdējo nedēļu laikā ir cietis no investoru pārliecības krituma, tiem aktīvi pieņemot lēmumus savas investīcijas pārvirzīt uz citām nozarēm. 

Tehnoloģiju sektoru, tāpat kā citas rūpniecības nozares, negatīvi ietekmē bažas par pārmērīgi optimistisko situācijas vērtējumu, procentu likmju pieaugums, valūtas kursu svārstības, kā arī Ķīnas un ASV tirdzniecības kara radītais saspīlējums. 

Ņemot vērā, ka Ķīnā, Honkongā un Taivānā “Apple” gūst aptuveni 20% no visiem saviem ieņēmumiem, tirdzniecības konfliktu iespējamās sekas uzņēmumam un tā investoriem ir svarīgs jautājums. 

Šeit jāņem vērā, ka “Apple” arī plaši paļaujas uz ražotnēm Ķīnā, un tas nozīmē, ka tirdzniecības tarifu noteikšanai attiecībā uz “Apple” vai tā piegādātāju ražotajiem produktiem, situāciju var sarežģīt vēl vairāk. 

Eksperti gan neprognozē, kā nākamo dažu gadu laikā šajā sakarībā “Apple” stāstā varētu būt sagaidāmas kādas ievērojamas pārmaiņas.