Kam biežāk Latvijas iedzīvotāji ņem kredītus?

FOTO: AP/Scanpix

Latvijas iedzīvotāji biežāk patēriņa kredītu ņem, lai veiktu mājas remontu, iegādātos auto vai elektronikas preces. Kā liecina digitālās bankas “Bigbank” veiktais pētījums, 68% Latvijas iedzīvotāju lieto vismaz vienu finanšu pakalpojumu, ko nodrošina kāda banka.

Banku finanšu pakalpojumus pārsvarā neizmanto sievietes no 50 līdz 59 gadiem, kā arī cilvēki ar zemiem ienākumiem. No finanšu produktiem lielākai daļai ir kredītkartes un patēriņa kredīti, kā arī autolīzings un patēriņa kredīts mājokļa remontam.

Kredītkarti aktīvi izmanto cilvēki vecumā no 40 līdz 49 gadiem, kas iepriekš ir ņēmuši patēriņa kredītu. Autolīzings ir pieprasīts starp vīriešiem, kā arī cilvēkiem ar augstiem ienākumiem, bet mājokļa kredītu biežāk ņem cilvēki vecumā no 30-39 gadiem ar vidējiem un augstiem ienākumiem, un šiem cilvēkiem lielākoties ir bērni.

“Kredītam mūsdienās nav jānozīmē slogu vai apgrūtinājumu. Protams, tam ir jābūt atbildīgam lēmumam – cik lielu summu ģimene vai indivīds var atļauties paņemt, lai katru mēnesi varētu veikt norādītās summas atmaksu. Ja ikmēneša ienākumi ir samērīgi pret izdevumiem, tad kredīts var sniegt iespēju veikt lielāku pirkumu, sen plānota mājokļa remontu vai tā iegādi, jo dažreiz vēlamā pirkuma veikšanai pietrūkst nedaudz naudas vai laika, lai nepieciešamo naudu iekrātu,” norāda “Bigbank Latvija” vadītājs Ģirts Kurmis.

Pētījums liecina, ka svarīgākie kritēriji, lai izvēlētos aizdevēju, ir laba procentu likme, kā arī viegls kredīta izsniegšanas process.

Kredīta ņēmēji Latvijā tikpat kā nesalīdzina pieejamos piedāvājumus tirgū, un lēmumi tiek pieņemti, pamatojoties uz ātru un virspusīgu salīdzinājumu veikšanu starp bankām un nebanku sektoru.

Pētījumā noskaidrots, ka jaunieši aktīvāk internetā veic ātru kredītu salīdzināšanu, bet citi paļaujas uz to, ka pastāvīgi izmantotās bankas pakalpojums būs visizdevīgākais, tādējādi neizvēloties sev izdevīgāko piedāvājumu. Bankas, kurā ir piesaistīta maksājumu karte vai kāds cits pakalpojums, ne vienmēr nodrošina arī citiem piedāvājumiem izdevīgākos nosacījumus.

Kopumā pētījumā piedalījās vairāk nekā 1000 respondentu vecumā no 20 līdz 65 gadiem. Aptauja notika internetā laika posmā no pagājušā gada 19. oktobra līdz 30. oktobrim.

Uz augšu