Izvērtējuši "Rīgas satiksmes" audita rezultātus, NA deputāti nāk klajā ar priekšlikumu (5)

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Makare/LETA

Nacionālās apvienības "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un brīvībai"/LNNK (VL-TB/LNNK) Rīgas domes deputāti centīsies panākt, ka lemšana par pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" (RS) dotāciju notiek atsevišķi no lemšanas par kopējo galvaspilsētas budžetu, šodien preses brīfingā sacīja deputāts Ģirts Lapiņš.

Mērķis esot panākt, lai dotāciju nepiešķir uzreiz pilnā apmērā.

Izvērtējot kompānijas "Ernst&Young" sagatavotos dokumentus par situāciju RS, deputāts secinājis, ka izstrādāti divi audita ziņojumi - pirmais ir par iespējamām pretlikumībām RS autobusu, trolejbusu un tramvaju iepirkumos, bet otrs - par uzņēmuma kopējo biznesa plānu.

Pirmo ziņojumu Lapiņš aprakstīja kā ļoti juridisku un tiesībsargājošajām iestādēm izvērtējamu dokumentu par noteiktu amatpersonu atbildību, iespējams, pretlikumīgos darījumos, tādēļ atteicās par to sniegt plašākus komentārus. Savukārt otru viņš aprakstīja kā "daudz interesantāku".

Deputāts skaidroja, ka otrajā ziņojumā aprakstīta RS iepirkumu realizēšanas sistēma, kas, viņaprāt, ir jāmaina. Bažījoties par to, cik lietderīgi pašreizējā darbības praksē ir piešķirt RS dotāciju 130 miljonu eiro apmērā, deputāts pauda, ka nepieciešams lemšanu par šo dotāciju nodalīt no lemšanas par kopējo pašvaldības budžetu.

Kā risinājumu RS darbības sakārtošanai Lapiņš redz "tehniskā budžeta" nodrošināšanu jeb daļēju dotācijas piešķiršanu, kas nosegtu darbinieku atalgojumus un citas primārās izmaksas.

Lapiņš uzsvēra, ka vēlas tikties ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru Juri Pūci (AP), lai pārrunātu iespēju ieviest RS "tehnisko budžetu" līdz brīdim, kad tā darbība tiek sakārtota un naudas izlietojums tiks padarīts publiski pieejams.

Taujāts, vai, viņaprāt, audita ziņojumam piešķirtais ierobežotās pieejamības statuss ir pamatots, Lapiņš atbildēja noraidoši. "Es tur neredzu komercnoslēpumu. Pavisam vienkārša informācija - kas ir pašizmaksā, kas pārdošanas un administrēšanas izmaksās. Nav nekāda informācija, kas nosaka paaugstināta tarifa veidošanos, un tas ir pataisīts par komercnoslēpumu. RS nav komercuzņēmums, jo tas nekonkurē ar citiem. RS ir monopolstāvoklis. "Rīgas mikroautobusu satiksme", kas ir vienīgais pakalpojumu piegādātājs, arī ir monopols. Es tur nesaskatu neko tādu, kā publiskošana kaitētu RS. Tas biznesa izvērtējums ir par vēsturiskiem datiem," secinājis deputāts.

Lapiņa teikto papildināja deputāts Jurģis Klotiņš (VL-TB/LNNK), sakot, ka arī šobrīd aktuālais un pērnā gada decembrī spēkā stājušais RS līgums ar pilnsabiedrību "Rīgas mikroautobusu satiksme", ir neizdevīgs. Pēc Klotiņa domām, šo līgumu par paaugstināta servisa pārvadājumiem vajag lauzt. "RS maršruti uz Ķīpsalu un Zaķusalu parāda, ka uzņēmums to var darīt pats, norīkojot mikroautobusus uz tām vietām, kur ir mazāks pasažieru skaits. [..] Tāpat jāsaprot, ka "Rīgas mikroautobusu satiksme" atņem RS pasažierus," sacīja deputāts.

Kā ziņots, februāra beigās vairāki Rīgas domes opozīcijas deputāti pauda izbrīnu, ka pretēji solītajam, deputātiem liegts iepazīties ar auditoru "Ernst&Young" ziņojumu par situāciju RS.

Nu jau bijušais uzņēmuma pagaidu vadītājs Anrijs Matīss iepriekš skaidroja, ka deputātiem ar ziņojumu pilnā apmērā nav ļauts iepazīties, jo tas satur informāciju, ko uzņēmums var izmantot tiesā, lai no bijušās valdes piedzītu uzņēmumam radītos zaudējumus.

Otrdien, paziņojot par atkāpšanos no "Rīgas satiksmes" pagaidu vadītāja amata, Matīss intervijā Latvijas Radio apgalvoja, ka audita ziņojumā lūgts izvērtēt bijušās valdes atbildību par nesaimniecisku rīcību uzņēmumā, taču šādas izvērtēšanas vietā audita ziņojums nosūtīts atpakaļ "Rīgas satiksmei" ar "aptuvenu nostāju" - vērtējiet paši, ko Matīss neuzskata par konstruktīvu rīcību.

Matīsa iepriekš skaidrojis, ka "Ernst&Young" ziņojums "ir ļoti kritisks" un tajā norādīta virkne pasākumu, kas jāveic, lai uzņēmums varētu turpināt funkcionēt.

Ieteikumi saistīti ar sadarbības partneru izvēli, pašizmaksu aprēķiniem un citiem procesiem. Vienlaikus auditori norādījuši, ka pēdējo piecu gadu periodā, bijušās uzņēmuma valdes vadībā, "Rīgas satiksmei" nodarīti desmitiem miljonu lieli zaudējumi.

Tikmēr Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) pārstāvji ir nobažījušies par šī brīža komunikāciju ar Rīgas domes vadību, kā arī "Rīgas satiksme" audita ziņojuma publiskošanas vilcināšanu, otrdien paziņoja ministra Pūces pārstāve Agnese Vārpiņa.

Auditoru ziņojumu Rīgas dome sākotnēji sniegt atteikusies. Vārpiņa norādīja, ka Ušakovs uz vienu no ministrijas nosūtītajām vēstulēm februārī atbildējis, ka audita ziņojumā iekļauta konfidenciāla informācija, ko bez kompānijas "Ernst&Young" piekrišanas nedrīkstot izplatīt. Pēcāk auditoru kompānija gan norādīja, ka saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem kapitālsabiedrība drīkst izgatavot ziņojuma kopiju un nosūtīt to ministrijai.

Jaunais "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētājs Ernests Saulītis žurnālistiem otrdien sacīja, ka uzņēmuma valde lēmusi, ka ministrijas pārstāvji drīkst nākt uz uzņēmumu un ar ziņojumu iepazīties.

Komentāri (5)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu