"Acīmredzot īpatnība ir tajā, ka ārvalstu klientus apkalpojošajās bankās akcionāri līdz šim ir pieraduši strādāt katrs par sevi. Katram ir sava klientūra, savs piegājiens. Turklāt apvienošanās var būt risinājums, bet ne vienmēr tas derēs katras bankas individuālajā situācijā. Ja ir divas bankas, kurās ir līdzīgas problēmas, tad kāda ekonomiskā jēga ir tās abas salikt kopā? Tas neko nemainīs problemātikā. Tām bijušajām nerezidentu bankām, kurās ir lielāks vietējo klientu apjoms, apvienošanās var būt risinājums, jo kaut kāds biznesa apmērs tiek zaudēts, bet akcionāriem paliek arī funkcionējoša biznesa daļa. Savukārt tām bankām, kurās bija teju tikai nerezidentu transakcijas, drīzāk jādomā par citiem risinājumiem. Iespējams, tā ir jurisdikcijas maiņa, un līdz tam mēs vēl nonāksim," sacīja Putniņš, piebilstot, ka ar jurisdikcijas maiņu domā bankas licences saņemšanu kādā citā valstī un Latvijas atstāšanu.
Jautāts, vai jurisdikciju varētu mainīt vairākas bankas, Putniņš atbildēja: "Par skaitu nerunāsim, bet šādas idejas ir. Mums pret to nav arī nekas iebilstams. Taču te ir jāatceras, lai saņemtu licenci kādā citā valstī, bankai ir jābūt spožā stāvoklī un ar pārliecinošu nākotnes biznesa redzējumu. Neviens negribēs ņemt pretī tādu, kurai nav īstas skaidrības par tālāko virzību."
Tāpat viņš norādīja, ka ārvalstu klientus līdz šim apkalpojošo banku jaunie biznesa modeļi ir vērtējami kā piesardzīgi.
"Pirmajā pietuvinājumā informācijas, kura ir nepieciešama risku izvērtēšanai, mums ir pieticis, bet tā ir tikai sākuma fāze. Tālāk bankām pašām būs jāpārliecinās, vai šie modeļi funkcionē, jāpārliecina FKTK, ka tie funkcionē, kā arī jāuzrāda pietiekami augsts peļņas rādītājs, lai mēs varētu pārliecināties par rentabilitāti. Turklāt tam visam jāiet sazobē ar mērenu risku, jo augsts risks Latvijai neder. To mēs redzēsim šogad, nākamgad. Tam ir vajadzīgs pāris gadu periods," sacīja Putniņš.
Viņš piebilda, ka šogad FKTK sekos, kā šie modeļi tiks ieviesti dzīvē un, vai ar konkrētu riska līmeni banka spēj pelnīt.
Tāpat Putniņš minēja, ka uzraudzība nenozīmē tikai "represīvu pletnes plikšķināšanu". "Pirms vedināt kādu ārā no mūsu tirgus, mēs dodam iespēju sevi pierādīt. Ja ir tiesības mainīt biznesa modeli, tad ir jāļauj šādas tiesības izmantot. Tādēļ redzēsim, kā situācija attīstīsies," viņš sacīja, piebilstot, ka arī bankas ir bizness, un no tā, ja kāds savu vietu vairs nespēj atrast jaunajā, daudz stingrākajā Latvijas regulējošajā ietvarā, nekāda ekonomiska labuma nav, taču arī traģēdija tā noteikti nav.
TVNET jau vēstīja, ka FKTK martā paziņoja, ka pabeigusi 12 Latvijas banku jauno biznesa modeļu izvērtēšanu, katrai bankai definējot individuālus uzraudzības pasākumus šim gadam.