"Facebook" saņem piecu miljardu dolāru sodu

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
"Facebook" logo. Ilustratīvs attēls.
"Facebook" logo. Ilustratīvs attēls. Foto: Pexels

Izmeklēšanā par datu privātuma pārkāpumiem ASV regulatori noteikuši piecu miljardu ASV dolāru (4,4 miljardu eiro) sodu un jaunus uzraudzības pasākumus un darbības ierobežojumus sociālo tīklu kompānijai "Facebook".

Tomēr vienīgajam no kompānijas amatpersonām ierobežota atbildība ir noteikta tās dibinātājam un vadītājam Markam Zakerbergam.

Sods ir lielākais, kādu tehnoloģiju kompānijai jebkad noteikusi Federālā Tirdzniecības komisija (FTC). "Facebook" peļņa pērn bija nepilni 56 miljardi dolāru.

Mierizlīgumā starp regulatoru un kompāniju Zakerbergam personīgi būs jāapliecina, ka kompānija ievēro privātuma nosacījumus. FTC norādīja, ka nepatiess apliecinājums var nozīmēt administratīvu vai kriminālu sodīšanu.

Starp "Facebook" un FTC panāktais mierizlīgums paredz, ka "Facebook" padome izveidos "neatkarīgu privātuma komiteju". Neatkarīgus komitejas locekļus iecels neatkarīga kandidātu izvirzīšanas komiteja, un tos atlaist varēs tikai ar "Facebook" padomes "supervairākuma" balsīm. FTC norādīja, ka nolūks ir mazināt Zakerberga rokās esošo kontroli.

Iepriekš jomas eksperti pieļāva, ka FTC tieši sodīs Zakerbergu vai būtiski ietekmēs viņa pilnvaras kompānijā.

FTC sodu skaidroja kā instrumentu, lai panāktu "visas "Facebook" privātuma kultūras maiņu nolūkā samazināt turpmāku pārkāpumu varbūtību".

Komisija izmeklēja aizdomas, ka Lielbritānijas politisko konsultāciju kompānija "Cambridge Analytica" nelikumīgi ieguva līdz pat 87 miljoniem "Facebook" lietotāju datu.

Izmeklēšana koncentrējās uz to, vai "Facebook" pārkāpusi 2011.gada vienošanos, kas paredz, ka kompānijai skaidri jāinformē lietotāji un jāsaņem "izteikta piekrišana" datu izplatīšanai.

FTC secināja, ka "Facebook" maldinošie paziņojumi par privātuma uzstādījumiem ļauj izplatīt lietotāju personīgo informāciju ar trešo pušu lietotnēm, kuras lejupielādējuši lietotāja draugi, bet paši lietotāji nav piekrituši datu izmantojumam.

Privātuma aizstāvji vēlas panākt, ka FTC ierobežo iespējas, kā "Facebook" var izsekot savu lietotāju darbībām. Tas varētu ietekmēt "Facebook" reklāmas ieņēmumus, jo reklāmdevēji izmanto iespējas nosūtīt adresētas reklāmas, balstoties uz lietotāju interesēm un uzvedību sociālajā tīklā.

Mierizlīgumu FTC apstiprināja ar trim balsīm par un divām pret, sodu atbalstot visiem Republikāņu partijas pārstāvjiem komisijā, bet pret to iebilda demokrāti, kas uzstāj, ka sods nav pietiekami bargs, lai kompānija mainītu savu biznesa modeli un praksi.

Zakerbergs un citi kompānijas vadības pārstāvji vairākkārt ir atvainojušies par pārkāpumiem. Martā Zakerbergs paziņoja par jaunu vīziju sociālajā tīklā, kas "koncentrēsies uz privātumu", uzsverot privāto ziņu un interešu grupu veidošanu.

Kritiķi gan nav pārliecināti, ka FTC sods vai "Facebook" jaunā vīzija būtiski mainīs datu izplatīšanas paradumus kompānijā.

Neskatoties uz FTC sodu, pret "Facebook" turpinās dažādas izmeklēšanas ASV un citur, tostarp Eiropas Savienībā, Kanādā un Vācijā.

Iepriekšējais lielākais FTC noteiktais sods tehnoloģiju kompānijai bija 22,5 miljoni dolāru, kas 2012.gadā bija jāmaksā "Google" par privātuma kontroles apiešanu "Apple" interneta pārlūkā "Safari".

Jau vēstīts, ka "Facebook" iekļuva privāto datu aizsardzības skandālā pēc ziņām, ka "Cambridge Analytica", kuru bija nolīgusi Donalda Trampa ASV prezidenta vēlēšanu kampaņa, var būt izmantojusi 87 miljonu ASV vēlētāju "Facebook" profilu informāciju bez viņu atļaujas. Bijušais "Cambridge Analytica" pētījumu direktors Kristofers Vailijs ASV Senāta komitejas sēdē paziņoja, ka "Cambridge Analytica" izmantojis Krievijas pētniekus un nodevis datus uzņēmumiem, kas saistīti ar Krievijas Federālo drošības dienestu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu