Medicīnas centrs “Aurora” ir medicīnas iestāde Rīgas centrā. Iepriekš plašsaziņas līdzekļi ziņoja par iespējamiem pārkāpumiem klīnikā. Daži no tiem apstiprinājās. Bet šobrīd, kā noskaidroja TVNET, pilnā sparā rit uzņēmuma komercprakses izvērtēšana, ko veic Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.

Trombi un kredīti

Saulainā augusta pēcpusdienā kādā Rīgas mikrorajonā tiekos ar Marinu (vārds mainīts). Viņa ir smaidīga, vidēja auguma sieviete. Īsiem matiem un ar dzīvīgu mirdzumu acīs. Intervijas dienā Marinai bija dzimšanas diena. No malas izskatās, ka viņa nodzīvos vēl daudzus gadus pie pilnas veselības.

Taču tieši pirms gada sievietei par to radās nopietnas šaubas. Kādā dienā viņa saņēma zvanu no "Latvijas imūnkorekcijas centra (AS Nokra)". Tas ir medicīnas centra “Aurora” iepriekšējais nosaukums. Sievietei piedāvāja bezmaksas veselības diagnostiku. Kopumā bija trīs izvēles iespējas, un viņa izvēlējās pārbaudīt asinsvadu stāvokli.

Ierodoties medicīnas iestādē, sievieti sagaidīja klīnikas darbinieki. Ieveda kabinetā un palūdza apgulties uz kušetes. Pēc tam Marinai pie kājām esot piestiprinājuši kādu aparātu un sākuši “mērīt” viņas ķermeņa stāvokli. Pēc apmēram piecām minūtēm diagnostika bija pabeigta, un persona, kas to veica, nāca klajā ar nepatīkamām ziņām.

“Tā kā man pārbaudīja asinsvadus, pateica, ka esot problēmas ar vēnām. Jebkurā brīdī varētu izveidoties trombs. Un pēc sarunas ar viņu man radās iespaids, ka man ir atlicis dzīvot nedēļu,” sašutusi stāsta Marina.

Centra pārstāvis apgalvoja, ka Marinai esot nekavējoties jāārstējas. Sieviete pateica, ka padomāšot. Tajā brīdī, kā apgalvo Marina, uz viņu tika izdarīts psiholoģisks spiediens.

“Kad viņš pateica - jums nekavējoties jāārstējas, es atbildēju: “Jā, es padomāšu.” Uz to viņš atbildēja: “Kam jums domāt, ja šai centrā jums var piedāvāt visus nepieciešamos pakalpojumus?” Es sāku uztraukties kaut kādā brīdī, jo viņš sāka skaidrot tā, ka es patiešām noticēju, ka man ir ļoti lielas problēmas,” stāstīja Marina.

Sievietei uzreiz piedāvāja dažādu rehabilitācijas procedūru plānu. Pakalpojumu kopējā cena bija ap 2 tūkstošiem eiro, taču pēc piemērotās “atlaides” kopējā cena bija 1399 eiro. Tādas naudas Marinai nebija. Centra darbinieks uzreiz piedāvāja kreditēšanas līgumu uz 24 mēnešiem. Kredīta izsniedzējs – uzņēmums Bigbank. Taisnības labad jāsaka, ka sadarbība starp Bigbank un centru "Aurora" tika pārtraukta vēl 2018. gadā, norādīja Bigbank pārstāvis Matīss Seipulāns.

Kredītā tika iekļauta arī komisijas maksa 251 eiro apmērā par līguma noslēgšanu. Līdz ar to sievietei bija jāmaksā jau 1650 eiro, bet ar procentiem - gandrīz divi tūkstoši. Izņemot kreditēšanas līgumu, atsevišķs līgums tika noslēgts starp sievieti un medicīnas centru. Tajā ir daži uzmanības vērti punkti.

Piemēram, līguma sadaļā par pakalpojumu sniegšanas kārtību norādīts: “Pasūtītājs apliecina, ka pēc visas nepieciešamās informācijas saņemšanas pakalpojumus izvēlējies brīvprātīgi, apzināti.”

Vēl viens interesants punkts nosaka: “Ja kāds no līguma punktiem tiek atzīts par spēkā neesošu vai likumam neatbilstošu, tas neietekmē citu līgumā pielīgto saistību izpildi, kuras netiks skartas sakarā ar šīm izmaiņām,” teikts līgumā ar ārstniecības iestādi.

Beigu beigās, pakonsultējoties ar vīru un baidoties par savu dzīvību, sieviete parakstīja abus līgumus. Jau pēc tam viņa atklāja, ka par centru esot sūdzējušies daudzi citi cilvēki.

“Auroras” reputācija

Vēlāk centra darbībai uzmanību pievērsa arī vairāki plašsaziņas līdzekļi un valsts iestādes. Piemēram, Veselības inspekcija pēc medijos izskanējušām ziņām, ka centrā cilvēkiem “uzspiežot” kredītus, 2018. gada nogalē veica savu pārbaudi. Rezultātā tika konstatēts, ka iestādē izmantota ierīce “Multiscan BC”, kura nav medicīniska ierīce, līdz ar to nevar tikt izmantota veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai, portālam TVNET norādīja inspekcijas pārstāve Maira Kalniņa. Rezultātā inspekcija nolēma apturēt diagnostikas pakalpojuma sniegšanu ar šo ierīci.

Taču šī gada sākumā AS “Nokra” nomainīja nosaukumu uz medicīnas centrs “Aurora”.

Atkārtotas pārbaudes rezultātā atklājās, ka centrā vēl aizvien tiek izmantota neatļauta diagnostikas iekārta un diagnostiku ar tās palīdzību veic ar Auroru saistīta uzņēmuma SIA "Vital centrs” darbinieki, kas nav ārstniecības personas. Līdz ar to tika sākta administratīvā pārkāpuma lieta un sodīti SIA "Vital centrs” darbinieki par neatļautu ārstniecību, TVNET uzzināja Veselības inspekcijā.

Pēc tam, kā apgalvo Veselības inspekcijas pārstāve Maira Kalniņa, centrs nomainīja diagnostikas iekārtu, kas tagad atbilstot visām normatīvo aktu prasībām, kā arī centrā ir nodarbinātas reģistrētas ārstniecības personas.

Taču, spriežot pēc publiski pieejamās informācijas internetā, uzbāzīgā attieksme pret klientiem un agresīvais mārketings, kredītu līgumu uzspiešana turpinās.

Piemēram, kāda lietotāja vārdā Svetlana portālā sudzibas.lv šā gada 29. jūnijā raksta:

“Man piezvanīja un piedāvāja bezmaksas pārbaudi. Es piekritu, kāpēc gan ne? Atbraucu, aizveda uz kabinetu. Pastāvēju divas minūtes uz kaut kāda aparāta, noteica diagnozi.

Aizveda uz citu atsevišķu kabinetu, kurā es sajutos kā bankā, slēdzot kredīta līgumu. Jauns puisis - speciālists - ilgi mēģināja man apvārdot zobus par apmaksu. Norādītā summa bija 1190 eiro.”

Savukārt lietotājs vārdā jd2018 šī gada 1 augustā raksta:

“Piedāvā kādus alternatīvās medicīnas pakalpojumus par nenormālu naudu. Var tur iet, ja nepieciešams kosmētiskas procedūras taisīt un vairs nav kur naudu tērēt.”

Ar nepatīkamām emocijām pēc centra apmeklēšanas dalījušies arī sabiedrībā pazīstami cilvēki. Piemēram, skaistumu konkursu organizētāja Kristīne Lindenblate jūlija sākumā sociālajā tīklā “Facebook” rakstījusi, ka viņai esot piezvanījuši no centra un aicinājuši uz bezmaksas veselības pārbaudi. Viņa izvēlējās pārbaudīt kaulus un muskuļus.

“Uzspiežot ar pirkstiem pa mugurkaulu, neveicot rentgenu, neveicot kaula analīzes, viņš [diagnostikas veicējs] konstatēja, ka mana mugura ir ārprātīgā stāvoklī un steidzami nepieciešama ārstēšana,” toreiz rakstīja Lindenblate.

Tālāk sekoja vēl daži izmeklējumi, tajā skaitā speciālā aparātā, kas nosakot ūdens, tauku procentu organismā. Pēc visiem izmeklējumiem arī Lindenblatei piedāvāja ārstēšanās kursu par iespaidīgu cenu.

“Un tad sākās apstrāde... Man jāiziet 3 mēnešu veselības kurss, tad mana mugura būs ideālā stāvoklī. Kurss maksā 1740 EUR, bet, ja piekritīšu šodien, tad 1390 EUR,” klāstīja Lindenblate.

Taisnības labad jāsaka, ka internetā līdzās negatīvajām atsauksmēm sastopami arī labi vārdi par medicīnas centru “Aurora”. Piemēram, tajā pašā portālā sudzibas.lv kāds Jevgenijs stāstīja:

“Man centrs šķita mūsdienīgs, labs, arīdzan speciālisti kompetenti, tāpēc es piekritu, un man sastādīja individuālu ārstēšanās kursu. Uzreiz apmaksāju pusi, bet pārējo tagad pamazām maksāju. Kopumā esmu apmierināts, ir pozitīva dinamika attiecībā uz veselības stāvokli!” sajūsmā raksta vīrietis.

“Man bija sāpes muguras lejasdaļā. Mēnesi pēc individuālās programmas iziešanas sāpes pazuda,” par procedūru efektivitāti centrā raksta lietotāja vārdā Vera.

Bezmaksas pārbaude – tikai centra izredzētajiem

Lai uzzinātu vairāk par medicīnas centru “Aurora”, piezvanīju uz mājas lapā norādīto tālruni, uzdodoties par pacientu. Mērķis bija pierakstīties uz bezmaksas veselības diagnostiku. Centra mājas lapā norādīts, ka tāda ir pieejama. Nekādi vecuma ierobežojumi nav minēti.

FOTO: Ekrānuzņēmums no aurora-centrs.com

Taču, piezvanot uz norādīto tālruni, izrādās, ka bezmaksas veselības pārbaudi drīkst apmeklēt tikai cilvēki vecumā no 40 līdz 72 gadiem. To apliecināja zvanu centra darbiniece. Uz TVNET jautājumu, kāpēc ir šādi vecuma ierobežojumi, zvanu centrā nespēja atbildēt. Bet, kad jautāju, vai var šādu pārbaudi iziet par maksu, zvanu centra darbiniece sāka meklēt attiecīgo pozīciju cenrādī, taču neatrada. Solīja atzvanīt, bet, zvanu tā arī nesagaidījis, ar slēpto kameru devos uz centru pats.

“Auroras” pirmajā stāvā atrodas recepcija. Tur apmeklētājus sagaida laipnas jaunietes. Arī šeit saņēmu noraidošu atbildi uz jautājumu, vai pārbaudi drīkst iziet cilvēks, kas jaunāks par 40 gadiem.

“Nē. Vienkārši pie mums tāda [piedāvājuma] nav, ” kodolīgi atzīmē centra darbiniece.

Uzreiz pēc tam mēģināju pierakstīties uz maksas procedūrām ar nolūku izpētīt centru labāk. Otrajā stāvā atrodas reģistratūra. Taču šī telpa vairāk atgādināja bankas vai kādas citas kredītiestādes kabinetu. Viena sieviete, kas ar centra pārstāvi sēdēja pie galda, rokās turēja lapu, kas izskatījās pēc kredīta maksājumu grafika.

Pēc neilga laika pie manis pienāca jauns vīrietis ikdienas apģērbā. Viņš pajautāja, vai esmu šeit, lai pierakstītos uz procedūrām. Saņēmis apstiprinošu atbildi, vīrietis palūdza iet viņam līdzi uz gaiteni. Tur viņš mēģināja noskaidrot, kādas man ir veselības problēmas. Pastāstīju, ka vēlējos pierakstīties uz bezmaksas veselības diagnostiku, taču tas neizdevās, jo neesmu vismaz 40 gadus vecs.

Beigu beigās jaunais vīrietis tomēr pateica, ka bezmaksas procedūru var iziet. Uz to jāpierakstās un jāatstāj savs tālruņa numurs.

“Darīsim tā. Vienkārši skaidrs, ka jūs tā nepierakstīja. Tūlīt pierakstīsim jūsu tālruņa numuru, es to nodošu meitenēm, viņas jums atzvanīs. Pierakstīs uz [konkrētu] laiku, un atnāksiet uz normālu diagnostiku,” pauda centra darbinieks.

Uz manu precizējošu jautājumu, vai tas būs bez maksas, viņš atbildēja apstiprinoši.

“Aurora” psiholoģisku spiedienu uz klientiem noliedz

Medicīnas centru “Aurora”, tāpat kā pirms tam “Latvijas imūnkorekcijas centru (AS Nokra)” vada Baltkrievijas un Krievijas pilsoņi. Pēdējā gada laikā uzņēmumā notika pārkārtošana valdē, bet divi valdes locekļi palika no AS "Nokra” laikiem.

Saskaņā ar Firmas.lv datiem, izņemot medicīnisko palīdzību, uzņēmēji nodarbojas arī ar metāla atkritumu un lūžņu otrreizēju pārstrādi, automobiļu pārdošanu, automobiļu tehnisko apkopi un remontu, automobiļu detaļu un piederumu pārdošanu.

Medicīnas centra Aurora valdes loceklis Andrejs Prusovs no intervijas ar portālu TVNET atteicās, atsaucoties uz savu iepriekšējo pieredzi ar plašsaziņas līdzekļiem. Tomēr jaunais vīrietis piekrita atbildēt uz jautājumiem rakstiski.

Pirmkārt, Prusovs noliedz jebkādu psiholoģisku spiedienu, kas būtu izdarīts attiecībā uz centra apmeklētājiem nolūkā pierunāt viņus noslēgt kredīta līgumus.

“Manuprāt, tas ir nepieļaujami. Ne par kādu psiholoģisku spiedienu mūsu klīnikā nevar būt ne runas. Mūsu uzdevums ir iepazīstināt pacientu ar esošajām problēmām un iespējamiem riskiem un piedāvāt pacientam rehabilitācijas un profilakses variantus,” stingri norādīja klīnikas valdes loceklis.

Lūgts komentēt, kāpēc uzņēmuma mājas lapā nav norādīts vecuma ierobežojums veselības diagnostikai, par ko portāls TVNET pārliecinājās gan pa telefonu, gan klātienē, Prusovs atbildēja, ka mājas lapa tiekot darbināta testa režīmā un notiek pastāvīgas izmaiņas. Tāpat Prusovs piebilda, ka centrā ārstējoties dažāda vecuma cilvēki.

Jāpiebilst, ka raksta veidošanas laikā mājas lapa vairs nedarbojas.

Lūgts skaidrot centra administratores teikto, ka arī maksas konsultāciju nevarot saņemt, ja nav 40 gadu, Prusovs atbildēja:

“Jums ir kļūdaina informācija, pie mums diagnostikā bieži ir arī jaunāki un vecāki cilvēki. Visbiežāk tie ir mūsu esošo pacientu bērni un vecāki.”

Bet uz jautājumu, kāpēc centrs tomēr koncentrējas uz vecāka gada gājuma cilvēku apkalpošanu, Prusovs tieši neatbildēja. Tā vietā viņš apgalvoja, ka centrs koncentrējoties uz pacientu rezultātiem, nevis uz viņu vecuma grupu.

Tāpat Prusovs apgalvo, ka primārajā veselības diagnostikā, ko piedāvā centrs, nekādas diagnozes netiekot noteiktas.

Vēl iedzīvotāji niknojas par to, kā medicīnas centrs “Aurora” tiek pie potenciālo klientu tālruņu numuriem. Komentējot šo aspektu, Prusovs nebija īpaši daiļrunīgs:

“Nejauša numura ievadīšana. Nekas īpašs.”

Ko saka uzraugi?

Kā portāls TVNET noskaidroja Veselības inspekcijā, iestāde vēl aizvien saņem informāciju no iedzīvotājiem par medicīnas centra „Aurora vārdā veiktiem telefona zvaniem ar aicinājumu veikt bezmaksas veselības pārbaudi,

“Inspekcija apliecina, ka visas saņemtās sūdzības, tajā skaitā tikai divas, kas noformētas atbilstoši Iesniegumu likumam, ir bijušas par agresīvu mārketingu un uzmācīgu pārliecināšanu noslēgt kreditēšanas līgumu par pakalpojumu apmaksu, bet neviena sūdzība nav bijusi par medicīnas centrā „Aurora” sniegtiem ārstniecības pakalpojumiem,” norāda inspekcijas pārstāve Maira Kalniņa.

Šos iesniegumus inspekcija ir pārsūtījusi Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC).

Saskaņā ar pēdējo centra informāciju, kopumā no iedzīvotājiem esot saņemtas trīs rakstveida sūdzības. Divos gadījumos strīds ir atrisināts. Bet vienlaikus ir sniegtas veselas 52 konsultācijas. Pēdējā no tām pavisam nesen - 11. jūlijā.

Pamatā sūdzības ir par noslēgtiem kredītlīgumiem, no kuriem iedzīvotāji vēlējušies atkāpties.

PTAC ir sācis un vēl aizvien turpina lietu par “Auroras” komercprakses izvērtēšanu.

“Pēc visas nepieciešamās informācijas noskaidrošanas un izvērtēšanas PTAC lems par turpmākajām darbībām savas kompetences ietvaros. PTAC vērtē arī kredītu devēju, ar kuriem sadarbojas "Aurora", praksi,” TVNET norādīja centra pārstāve Santa Zarāne.

Viņa piebilda, ka lietas izskatīšanas termiņus patlaban nevarot prognozēt.

“Aurora” un “Vital centrs” patlaban dara visu, lai pēc iespējas ilgāk novilcinātu lietas izskatīšanu. Līdz ar to tas varētu būt mēnešu jautājums,” pauda Zarāne.

Viss ir labs, kas labi beidzas

Kas attiecas uz Marinu, tad viņas stāstam ir laimīgas beigas. Izrādās, ka līgums ar medicīnas centru paredzēja atteikšanos no pakalpojumiem jebkurā brīdī. Tāpat bija iespējams anulēt kreditēšanas līgumu, ko sieviete, īsi pēc tā parakstīšanas, arī izdarīja.

Pēc “pārbaudēm” medicīnas centrā “Aurora” Marina aizgāja uz citu klīniku. Tur nekādas nopietnas problēmas ar vēnām konstatētas netika. Arī šodien Marina jūtas vesela.