Meteorītos zinātnieki atraduši dzīvības pamatelementus

Foto: AFP/LETA

Starptautiska zinātnieku komanda divu ar oglekli bagātu meteorītu iekšienē atradusi trīs bioloģiski nozīmīgus cukurus – ribozi, arabinozi un ksilozi.

Šis atklājums, kas aprakstīts zinātniskajā žurnālā “PNAS” publicētā pētījumā, atbalsta teoriju, ka vajadzīgais materiāls, lai uz antīkās Zemes varētu veidoties dzīvība, nāca no meteorītiem, kas nogāzās uz mūsu planētas.

“Riboze ir dzīvības pamatā esošs monosaharīds, jo veido ribonukleīnskābi, kas gan glabāja informāciju, gan izraisīja primitīvās dzīvības reakcijas uz Zemes,” rakstīts pētījumā.

Meteorītu iekšienē zinātnieki iepriekš bija atraduši citas biomolekulas, piemēram, aminoskābes, kas veido proteīnus un nukleobāzes, kas savukārt veido DNS un RNS. Tomēr līdz šim viņiem nebija izdevies meteorītos atrast cukurus.

“Pētījums sniedz pirmos tiešos pierādījumus par ribozes eksistenci kosmosā un cukuru nonākšanu uz Zemes no kosmosa. Visumā esošais cukurs, iespējams, piedalījās RNS rašanās procesā uz agrīnās Zemes un sekojoši lika pamatus dzīvībai,” komentēja pētnieks Jošikiro Furukava.

Lai atrastu cukurus, zinātnieki izmantoja gāzu hromatogrāfiju-masspektometriju, izanalizējot meteorītu paraugus. Ar šīs metodes palīdzību tiek identificētas molekulas pēc to masas un elektriskā lādiņa. Savukārt, lai apstiprinātu cukuru starpplanētu izcelsmi, zinātnieki izmantoja izotopu analīzi.

Kamēr planētu pētnieki turpina uz citām planētām meklēt dzīvības pazīmes, citi pētnieki joprojām cenšas izdibināt, kā dzīvība radusies uz mūsu pašu planētas. Vieni uzskata, ka RNS un DNS ir evolucionējuši kopā, tomēr citi domā, ka vispirms radās RNS un tikai pēc tam DNS.

Jaunākais pētījums atbalsta teoriju, ka RNS bija pirmais dzīvības aizsācējs.

Zinātnieki jau drīz cer papildināt ziņas par dzīvības izcelsmi, izpētot vēl citus meteorītu paraugus.