Liels optimisms, daudz nezināmā jeb kas tuvākajā laikā gaida kruīzu nozari? (4)

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: EPA/Scanpix

Bez šaubām, tūrisms ir viens no smagāk cietušajiem ekonomikas sektoriem Covid-19 krīzes dēļ. Pandēmija ir bijis liels trieciens arī kruīzu industrijai, jo atceltu ceļojumu dēļ ir cietuši tūrisma operatori, kā arī kruīzu kuģu īpašnieki. “Deutsche Welle” meklē atbildi uz jautājumu – vai ir iespējama veiksmīga kruīzu nozares restartēšanās?

Daudzi no mums joprojām atceras nepatīkamās ziņas par kruīzu kuģiem, kam tika atteikta piestāšana ostās, jo pastāvēja bažas, ka atpūtas kuģu pasažieri konkrētajā vietā ievazās Covid-19. Līdz ar to tūkstošiem ceļotāju vairākas nedēļas pavadīja neziņā uz kuģa, līdz viņiem beidzot tika dota iespēja nokāpt no tā.

Tāpat nav patīkama ceļošanas pieredze, zinot, ka kādam no ceļabiedriem ir konstatēts koronavīruss. Tagad nav īsti skaidrs, vai netālu esošais pasažieris klepo tādēļ, ka viņam ir Covid-19, vai arī viņš ir vienkārši saaukstējies. Risks saķert jauno vīrusu ir ļoti augsts, tādēļ kruīzu ceļojumi visā pasaulē ir apturēti.

Viena lieta gan ir skaidra – kuģu īpašnieki un tūrisma operatori nevar vien sagaidīt to brīdi, kad tiks dota zaļā gaisma kruīzu ceļojumu atsākšanai. Tomēr – šajā nozarē stāsies spēkā jauni spēles noteikumi. Svarīgākais nebūs, kā pabarot un izmitināt pasažierus, bet gan – kā atstāt Covid-19 aiz borta.

Optimisms saglabājas

Nav nekādu šaubu, ka kruīzu kuģiem ir nākotne. Tā, piemēram, operatora TUI kruīza ceļojumu departamentā norāda, ka “tā ir ceļošanas nākotne”, jo, pat neraugoties uz atceltām tūrēm, rezervējumu skaits ir apmierinošs.

Tiek norādīts, ka daudzi cilvēki, kuriem sākotnēji bija iegādātas ceļazīmes uz tūrēm, kas koronavīrusa izplatības dēļ tika atceltas, ir pārcēluši savus ceļojumus uz vēlāku laiku šogad vai arī uz 2021. gadu. Ceļotāji aktīvi izrāda interesi arī par 2021. - 2022. gada ziemas sezonas ceļojumiem.

Atceļot vairākus ierobežojumus, pastāv iespēja, ka arī kruīzu nozare varēs sākt domāt par savu augšāmcelšanos. Vācu tūrisma aģentūras “Kreuzfahrtberater” vadītājs Frenks Rīke sacīja, ka “cilvēki ir noguruši sēdēt mājās un vēlas ceļot – tas ir redzams arī rezervāciju skaita pieaugumā”.

V vai U – krīzes alfabēts

Runājot par to, kā ekonomikas atkopsies pēc šīs krīzes, eksperti ir iezīmējuši divus galvenos scenārijus – ja krīze būs smaga, bet nebūs ilga, ir gaidāma visai strauja atkopšanās – tas tiek saukts par V modeli. Savukārt, ja krīzes zemākais punkts ieilgst, tad ir jārunā par U modeli.

Tūrisma aģentūra TUI ir optimistiska un cer, ka būs vērojams V modelis. Tiek norādīts, ka uz to cer arī klienti, kas veic visai daudz rezervāciju.

“Skatoties uz gada beigām, ceram, ka jau tad būs vērojama ekonomikas atkopšanās. Tiesa gan, pirmskrīzes apmērus mēs varētu sasniegt mazliet vēlāk,” teikts TUI ziņojumā.

Tomēr daudz reālāks scenārijs ir U modeļa piepildīšanās – ekonomiskā atkopšanās notiks, taču ne uzreiz, līdz ar to kruīzu nozarei būs mazliet jāpagaida, kad pilnvērtīgi atjaunot savu darbību.

Spēlēs pēc jauniem noteikumiem

Kuģu būves industrija ir skarta netiešā veidā. Pirms kuģu īpašnieki lemj par jauna transportlīdzekļa iegādi, vispirms tiek analizēts tirgus, lai izvairītos no lēmumiem, kas vēlāk būs jānožēlo. Uzņēmuma “Meyer” vadītājs Florans Feimans norāda, ka kuģu būve šajā gadījumā nav tā nozare, kas ir cietusi smagāk, taču arī noteikti jutīs kādas sekas.

Tā, piemēram, “Meyer” pagājušajā gadā piegādāja trīs kruīza kuģus saviem partneriem, un līdzīgs plāns bija paredzēts arī šim gadam. Pašlaik uzņēmuma teritorijā atrodas trīs teju pabeigti kruīza kuģi, taču to pārdošana pandēmijas dēļ ir apgrūtināta.

Kuģu būvētājiem kopš maija ir bijis visai maz darba. Tomēr – ir nācies veikt visai nopietnus izmaksu mazināšanas pasākumus. “Meyer” vien ir nepieciešams mazināt izdevumus par vairāk nekā vienu miljardu eiro.

“Meyer” ir nozīmīgs kruīzu kuģu piegādes tirgus spēlētājs Vācijā, kopumā nodrošinot 70% no piedāvājuma. Kompānija ir paziņojusi par darba vietu skaita mazināšanu, tāpat tiek runāts ar vietējām varasiestādēm par iespējamu finansiālo palīdzību. Uzņēmuma pārstāvji norāda, ka “tie ir jaunie spēles noteikumi, pēc kuriem jāspēlē, ja ir vēlme izdzīvot”.

Kruīzs – sociāls notikums

Tūroperatoriem un kuģu īpašniekiem ir nepieciešams rīkoties uzreiz. Sākot jau ar tūlītēju higiēnas standartu ievērošanu un palielināšanu uz kuģiem, lai pasažieriem minimizētu inficēšanās risku. Ceļojumi ar kruīzu kuģiem nav tikai kuģošana jūrā – tas ir sociāls pasākums, kurā cilvēki skatās uz citiem līdzās esošajiem. Nereti – ko dara viens, to dara arī pārējie.

TUI pārstāve Frīdrike Gronmaiera saka, ka uz vairākiem kruīzu kuģiem ir veikti dažādi pasākumi, lai īstenotu distancēšanās politiku un pasažieriem nebūtu jābūt ciešā kontaktā citam ar citu. Viņa gan piebilst, ka vismaz tuvākajā laikā kruīzu nozarei ir jāaizmirst par strādāšanu “ar pilnu kapacitāti”. Līdzīgas tendences – ar lielu piesardzību un distancēšanos - ir gaidāmas arī viesnīcu un izklaides segmentā.

Vakariņas var būt bīstamas

Tūrisma aģents Frenks Rīke norāda, ka pasažieri pirmajos braucienos būs pārsteigti, cik profesionāli kruīza kuģu īpašnieki tiek galā ar jaunajiem draudiem, lai mazinātu briesmas. Tomēr pastāv vairākas problēmas, pret kurām cīņa nebūs tik vienkārša kā gribētos.

“Tā kā cilvēki to uztver par sociālu pasākumu, kurā tikties ar citiem cilvēkiem, varētu būt nepatīkams pārsteigums par to, ka būs mainījies veids, kā uz kuģa notiek vakariņas. Jārēķinās, ka tieši kopīgu vakariņu laikā inficēšanās risks ir visaugstākais,” sacīja Rīke

“Ir pasažieri, kuriem sēdēšana pie lielākajiem vakariņu galdiem un iepazīšanās ar jauniem cilvēkiem ir neatņemama kruīza ceļojuma sastāvdaļa. Tomēr šādu pasažieru skaits ir mazāks par desmit procentiem. Tomēr – arī tas ir pietiekami, lai sāktu jaunu infekcijas vilni,” brīdina Rīke.

Komentāri (4)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu