“8. augustā lietotāju skaita pieaugums bija trīs tūkstoši, 9. augustā – jau 86 tūkstoši, bet nākamajās dienās jauno lietotāju skaits ir pārsniedzis pat miljonu,” saka “Psiphon” vadītājs Maikls Halls.
Halls saka, ka šādu lietotāju skaita pieaugumu varētu saukt par bezprecedenta, taču – dažādās valstīs visai regulāri notiek interneta blokādes. Pēc Halla teiktā, viņa vadītais serviss ikdienā nevar lepoties ar lielu popularitāti, tomēr pieprasījums krīzes situācijās pēc tā pieaug.
“Parasti, kad kādas valsts varasiestādes bloķē internetu, cilvēki vēršas pēc mums tāpēc, ka mums ir liela pieredze interneta cenzūras apiešanā. Tas ir instruments cīņā pret cenzūru – mēs esam šeit, ja esam vajadzīgi,”
Kā “Psiphon” sniedz pieeju internetam
Daudzi Baltkrievijas interneta lietotāji sūdzas par to, ka lielākā daļa anonimizētāju un VPN servisu nodrošinātāju (tie, kas ļauj droši apiet blokādes internetā) nestrādā, un nereti tieši “Psiphon” ir vienīgais pakalpojums, kas strādā pilnvērtīgi. Servisa vadītājs Halls ir pārliecināts, ka šā rīka efektivitāte ir saistīta ar to, ka serviss ir koncentrēts, tieši lai apietu cenzūras izraisīto blokādi.
“Mēs nesniedzam tādus pakalpojumus kā, piemēram, kā ieiet “Netflix”, mainot pieejas valsti,” teica Halls.
Kompānijas mājaslapā teikts, ka “Psiphon” ir paredzēts, lai sniegtu pieeju atvērtam tīmekļa saturam. Šā rīka lietošana neapdraud lietotāja drošību internetā, kā arī – to nevajag uzskatīt par tīmekļa drošības rīku.
Citiem vārdiem sakot – “Psiphon” arī ir VPN sniedzējs, kādu pasaulē ir ļoti daudz. Tomēr ir arī atšķirības: “Mūsu specifiskais uzdevums – dot pieeju internetam lielam cilvēku daudzumam vienlaicīgi. Citām sistēmām vienlaicīgo pieeju sistēmas ir daudz pieticīgākas,” norāda Halls.
Pēc viņa aprēķiniem, servisu nodrošina 3500 serveru vienlaicīgi. Tomēr, lai apmierinātu Baltkrievijas iedzīvotāju vajadzības, “Psiphon” pakalpojumu nodrošināšanai ir pieslēgti vēl vairāk nekā 100 papildu serveru.
“Tas Baltkrievijā ir devis savus augļus. Starp citu, programma ir pieejama 35 valodās, un tagad – arī baltkrievu valodā,” teica Halls.
Serviss “Psiphon” tika startēts 2006. gadā – kopā ar Maiklu Hallu to dibināja profesors Ronalds Daiberts. Sākotnēji šī programma bija kā Toronto universitātes projekts. Tomēr laika gaitā šī kļuva par globālu programmu, ar ko sadarbojas dažādas lielas starptautiskas raidorganizācijas, piemēram, “Deutsche Welle”.
“Šī sadarbība sevi ir attaisnojusi, jo mūsu sistēma ļauj cilvēkiem piekļūt lielam informācijas apjomam, tostarp arī videomateriāliem,” saka Halls.
Kompānijas vadībā saka, ka miljons lietotāju dienā, kā tas pirmdien bija Baltkrievijā, nav “Psiphon” robeža.
“Kad Irānā 2017. - 2018. gada laikā aktīvi tika bloķēts serviss “Telegram”, mums sešu nedēļu laikā bija ap 10 miljoniem lietotāju ik dienas. Serviss var pielāgoties lielām slodzēm. Mierīgākos laikos, kad pasaulē nav lielu krīžu, mūsu servisu ik dienas izmanto ap 20 miljoniem cilvēku mēnesī,” saka Halls.
Viņš ir pārliecināts, ka “Psiphon” kopā ar atvērto kodu sniedz “noturīgāko un labāk pārdomāto tīklu cīņai pret cenzūru”. Šodien pie šīs programmas strādā 32 cilvēki, galvenokārt programmētāji. Dažādām mārketinga aktivitātēm kompānijai nav ne laika, ne arī naudas. Pēdējais ieraksts kompānijas blogā ir datēts ar 2016. gadu.