Nākotnes "teslas" un "amazoni": Pieci uzņēmumi, kas investoriem potenciāli var nest kosmisku peļņu

FOTO: Reuters / Scanpix

Mūsdienās investoru redzeslokā ir vairākas tehnoloģiju kompānijas, kuru akcijās ieguldot naudu, vēlāk būs iespējams saņemt atpakaļ vairāk. Šādu kompāniju vidū ir “Tesla”, “Apple”, “Amazon”... Taču pieredze liecina, ka pasaulē situācija mainās, un šodienas ienesīgākās kompānijas rīt varbūt nebūs tik ienesīgas. Biznesa izdevums “Forbes” ir apkopojis piecus jaunuzņēmumus, kas investoriem nākotnē var nest milzīgu peļņu.

Pandēmijas laikā tieši tehnoloģiju kompānijas ir tās, kas pieredz vislielāko vērtības pieaugumu, ļaujot investoriem nopelnīt lielas naudas summas. Pēdējais veiksmīgais piemērs – kosmosa kuģa “Crew Dragon” palaišana kosmosā, ko paveica uzņēmums “Space X”. Tas nekavējoties palielināja pieprasījumu pēc uzņēmuma akcijām, tādējādi palielinot to vērtību.

Tomēr ir vairāki uzņēmumi, kas šodien vēl nav tik plaši zināmi, bet – to vērtība var nopietni pieaugt un atnest investoriem milzīgu peļņu. Šīs investīcijas prasa nopietnas summas – sākot no viena miljona dolāru, turklāt – tas ir milzīgs risks. Investors veiksmes gadījumā var gūt lielu peļņu, bet sliktākajā gadījumā – visu pazaudēt, tieši tāpēc šādos projektos ir pieņemts investēt nelielu savu līdzekļu daļu.

1. Snowflake

ASV jaunuzņēmums, kas izstrādā mākoņtehnoloģijas datu uzglabāšanai, pēdējā investīciju raundā piesaistīja ap 10 miljardiem dolāru lielas investīcijas. Galvenais “Snowflake” investors ir fonds “Sequoia”, kas ir zināms kā viens no veiksmīgākajiem investīciju fondiem pasaulē. Kompānija tiek uzskatīta par labāko darba devēju Silīcija ielejā un veiksmīgi spēj konkurēt ar “Microsoft” un “Oracle”.

Koronavīrusa pandēmija ir likusi lielākajām kompānijām izmantot mākoņtehnoloģiju servisus datu uzglabāšanai. Līdz ar to kompānijas kapitalizācija var pieaugt no 12 līdz 18 miljardiem dolāru, un pašlaik ir vērojams, ka palielinās pieprasījums tieši pēc šā uzņēmuma sniegtajiem pakalpojumiem.

Eksperti norāda, ka šim uzņēmumam ir labas izaugsmes iespējas, kā arī ir ļoti augsts nākotnes potenciāls. Viens no galvenajiem faktoriem, kas strādā par labu “Snowflake”, ir augstā barjera, kas mākoņtehnoloģiju tirgū var nopietni ierobežot piekļuvi jaunajiem spēlētājiem.

2. Starlink

“Starlink” – tas ir globāls mākslīgo pavadoņu tīkls, kuru veido Īlona Maska kompānija “Space X”. “Space X” plānos ir izdalīt “Starlink” kā atsevišķu kompāniju. Maska ideja paredz izstrādāt zemas orbītas pavadoņus, kas riņķotu apkārt visai planētai un nodrošinātu pieeju ātram internetam no jebkuras vietas pasaulē.

Tas ļautu “Starlink” kļūt par vienīgo interneta pakalpojumu sniedzēju tādās grūti pieejamās vietās kā Aļaskas ziemeļi un Antarktīda.

Pagaidām nav skaidrs, vai Masks spēs šo biznesu padarīt komerciāli izdevīgu, taču iekšējos “Space X” dokumentos tiek runāts par vismaz 30 miljardu dolāru peļņu līdz 2025. gadam. Salīdzinājumam – no tradicionālā raķešu palaišanas biznesa “Space X” gūst piecu miljardu peļņu.

Ja viss notiks kā plānots, “Starlink” būs ļoti lielas konkurences priekšrocības tirgū. Kompānija plāno padarīt pieeju internetam ātrāku un lētāku, ko ļautu izdarīt 42 000 pavadoņu sistēma aptuveni 500 kilometrus virs Zemes.

“Space X” darbu pie “Starlink” sistēmas sāka jau 2015. gadā, un šobrīd orbītā nogādāti jau 540 pavadoņi. Tuvākie konkurenti ir “OneWeb” ar 700 plānotiem pavadoņiem, “Samsung” ar 4600 pavadoņiem un Amazon – ar 3236 pavadoņiem. Tomēr pagaidām neviena no šīm kompānijām orbītā nav palaidusi savus pavadoņus.

3. Udemy

Tā ir 2010. gadā izveidota izglītības platforma, kurā ir ietverti 150 000 dažādu kursu 65 valodās. Šā uzņēmuma pakalpojumus ir izmantojuši vairāk nekā 50 miljoni cilvēku. 2020. gada februārī kompānija piesaistīja 50 miljonu dolāru lielas investīcijas no “Benesse Holdings” – Tokijas sabiedriskā konglomerāta. Līdz ar to kopējais “Udemy” investīciju apjoms ir pārsniedzis 200 miljonus dolāru, bet kopējā kompānijas vērtība palielinājās no 700 miljoniem līdz diviem miljardiem dolāru.

Atšķirībā no “Coursera” un citām kompānijām, kas cenšas aizstāt augstāko izglītību, “Udemy” koncentrējas uz īsiem kursiem un studenta personiskajām interesēm. “Udemy” prezidents Darens Šimkus norāda, ka “Udemy” biznesa modelis ir ““Neftlix” stilā īstenots”, kur ir panelis ar dažādiem izvēles kursiem. Vēl jo vairāk, kompānija paplašinās un tās korporatīvo lietotāju vidū ir “Adidas”, “Toyota”, “Pinterest” un citas kompānijas. Tāpat “Udemy” ļauj saņemt sertifikātu par kursu iziešanu lielajās kompānijās, kā “Microsoft”, “Cisco” un PMI.

4. “ThoughtSpot”

Šī ir biznesa analītikas kompānija, kas palīdz uzņēmumiem iegūt informāciju par biznesa datiem ar mākslīgā intelekta palīdzību, mašīmācīšanās programmām un dabīgās valodas apstrādi. Respektīvi – šis pakalpojums strādā gluži kā “Google” meklētājs, tikai kompānijas datu iekšienē.

“ThoughtSpot” ir dibināts 2012. gadā, un to vada bijušie “Google”, “Amazon”, “Microsoft” un “Oracle” darbinieki. Starp klientiem ir tādas firmas kā “Walmart”, “Daimler”, “7-Eleven”, “Rolls Royce” un citas. 2019. gada augustā uzņēmums no Āzijas investīciju fonda “Silver Lake” saņēma 248 miljonus lielas investīcijas, un uzņēmuma vērtība pārsniedz divus miljardus dolāru. Paredzams, ka drīzumā šīs kompānijas vērtība var pietuvoties četriem miljardiem.

2019. gadā kompānijas peļņa bija 108% un sasniedza 100 miljonus. Šā gada janvārī kompānija tika pie jauna finanšu direktora – Mohitas Dasvani, kurš agrāk strādāja “PayPal” un “Square”, kā arī jauna viceprezidenta Kena Rudina, kas ir bijušais “Google” vadības pārstāvis.

5. “Procore”

“Procore Technologies” nodarbojas ar programmatūras nodrošinājumu būvprojektu vadībai. Platforma aptver visu celtniecības dzīvesciklu, un tai ir interfeiss, kas ļauj klientiem ērti integrēt produktu ar savas kompānijas iekšējām sistēmām.

Platformai ir vairāk nekā 8500 klientu – kompānijas no būvniecības nozares 125 pasaules valstīs. Uzņēmums 2020. gada aprīlī saņēma piecus miljardus dolāru vērtas investīcijas.

Pēc “United Traders” novērtējuma, kompānijas vērtība varētu sasniegt 6,5 miljardus dolāru. “Procore” ir lielas perspektīvas būvniecības nozarē, kur trūkst kompleksa programmatūras nodrošinājuma.

Šobrīd kompānija aizņem vien 2% no potenciālā tirgus, un tās izaugsme ir vidēji 50-60% gadā.

Aptuveni 10% no peļņas kompānija saņem no starptautiskajiem klientiem, kas atver milzīgas iespējas biznesa izaugsmei, jo būvniecība veido aptuveni 13% no globālā IKP.

Uz augšu
Back