"Calvin Klein" stāsts: pirmā džinsu dizaina impērija un skandalozās apakšveļas stāsts
Modes leģendu stāsti

FOTO: AFP/Scanpix, Publicitātes

Laiks, kad Amerikas gaume tikai veidojās kā oriģināla garša un modes pieredze, nevis Eiropas lielmeistaru atdarinājumi, bija viņa laiks - mūsdienu modes ģēnija Kalvina Kleina triumfa brīdis! Lai gan mums "Calvin Klein" zīmols asociējas ar bokseršortiem un džinsiem, ir laiks uzzināt ko vairāk par šo talantu, kas spēja burtiski pakļaut modes tirgu! 

"Calvin Klein" ir viens no modes vēsturē spēcīgākajiem zīmoliem, dizaina ziņā it kā minimālistisks, ikdienā ierasts un bez avangarda, bet pasaules ietekmē milzīgs un dažās jomās pat neuzvarams aizvien.

Īsi trīs teikumos par “Calvin Klein”:

Calvin Klein Inc. ir amerikāņu modes nams, kas specializējas ādas, dzīvesveida aksesuāru, mājas mēbeļu, parfimērijas, juvelierizstrādājumu, pulksteņu un gatavu apģērbu ražošanā.

Uzņēmumam ir ievērojama tirgus daļa mazumtirdzniecības un tirdzniecības līnijās, kā arī augstās modes apģērbos.

Uzņēmuma galvenā mītne atrodas Ņujorkā, Manhetenā. 

Ebreju asinis, interese par modi un pirmā mīla

Nav grūti uzminēt, ka šis zīmols ir nosaukts tā radītāja vārdā - iepazīstieties, Kalvins Ričards Kleins. Kalvins dzimis 1942. gada 19. novembrī ebreju ģimenē Bronksā, Flores un Leo Kleina ģimenē.  Viņa tēvs bija imigrējis Ņujorkā no Ungārijas, savukārt māte dzimusi Amerikas Savienotajās Valstīs iebraucējiem no Galīcijas (Austrumeiropa) un Bukovinas Austrijas impērijā (reģions uz mūsdienu Ukrainas un Rumānijas robežas). Īsiem vārdiem, Kleins audzis pirmās un otrās paaudzes imigrantu vidusšķiras ebreju kopienā un,

kamēr puikas sētā spārdīja bumbu, mazais Kalvins aizrāvās ar zīmēšanu, bieži stundām skicējot sievietes ne tikai kleitās, bet arī uzvalkos.

Pēc mākslas un dizaina vidusskolas absolvēšanas Kleins studēja apģērbu dizainu Manhetenas izcilajā Modes tehnoloģiju institūtā, kur satika Džeiniju Sentru. Pēc divu gadu romantikas abi laulības gredzenus mija 1964. gadā. Laulībā piedzima meita Mārsija Kleina, kas šobrīd ir pazīstama TV personība. Pēcāk Kleins apprecējās otrreiz - ar Kelliju Rektori.

FOTO: Wikipedia

No naiva skiču zagļa līdz savām skicēm un veikalam

Praktiskās zināšanas Kalvins ieguva, stažējoties pie uzvalku un mēteļu šuvēja Dena Milšteina par skiču zīmētāju. Par to laiku Kleins atceras: "Es daudz uzzināju, jo viņš mani iemeta čūsku bedrē!"

Milšteins, redzot Kleina zīmēšanas talantu, aizveda jauno censoni uz Parīzes augstās modes skatēm, lai viņš spētu kopēt izstādēs un šovos redzētos apģērbus.

Darba pieredze gūta, vairākus gadus strādājot dažādos Ņujorkas apģērbu veikalos. Iedvesmojoties no tā laika Ņujorkas jauniešu svaigā un nepretenciozā ģērbšanās stila,

Kleins divdesmit sešu gadu vecumā, ar 2000 dolāru starta kapitālu 1968. gadā nodibināja savu apģērbu uzņēmumu "Calvin Klein Ltd"!

Tolaik Kalvins strādājis dienas un naktis, lai radītu savu perfekto dizainu. Neatlaidība, mērķtiecība un ticība vienkāršības skaistumam bija Kleina ceļazīmes!

Ar 2000 dolāru finansiālu atbalstu no sava bērnības drauga Barija Švarca viņš pasūta vietējai šuvējai sašūt nedaudz klasiska griezuma mēteļu un pāris kleitu. Kalvina ekspektācijas nebija lielas, tomēr dzīve lēma, lai notiek brīnums!

FOTO: Wikipedia

Neticamais - acīmredzamais notikums un "Vogue" fotosesijas

Mistiskā kārtā kāds menedžeris no luksusa preču universālveikala Ņujorkā, "Bonwit Teller & Co", apmeklēja Kleina vienkāršo apģērbu veikalu un... pievērsa jaunā dizainera darinājumiem uzmanību. 

Nedēļas laikā šikais universālveikals no Kleina iegādājās preces 50 000 ASV dolāru vērtībā un, vēl vairāk, - astoņus Kleina darinātos apģērbus izlika veikala skatlogos! 

Visā modes industrijā ātri izplatījās ziņas par jauno Kleinu un viņa perfektajiem dizainiem, kas nu jau regulāri tika rādīti žurnālos "Vogue" un "Harper's Bazaar".

Pirmā modes skate un pievienošanās 7. avēnijas grandiem

Šie panākumi lika Kleinam rīkot savu pirmo modes skati, kas notika 1970. gada aprīlī. Skate bija pieticīga, un tās tērpu ražošana izmaksāja apmēram 10 000 USD. Skate tika uzskatīta par milzīgu panākumu, un tolaik ietekmīgais modes izdevums "WWD" savā publikācijā teica:

"Tikai 50 apģērba gabalos Kalvins Kleins ir pievienojies SA [Septītās avēnijas] lielajiem vārdiem kā dizainers, uz kura pusi droši var skatīties." 

FOTO: AP

Džinsi, kurus iekāroja visi! Pārdod 40 000 džinsu nedēļas laikā

1970. gada sākumā Kalvins sabiedrību iepazīstināja ar savas preču zīmes džinsiem. Tos viņš izstrādāja un pārveidoja līdz perfektumam teju deviņus gadus, līdz džinsi paaugstinājās līdz dizainera statusam - ar zīmola nosaukumu uz aizmugurējās kabatiņas.

Tas notika pirmo reizi, ka džinsus izstrādā dizainers ar tik lielu rūpīgumu un izsmalcinātību! Līdz tam džinsi bija darba un ikdienas apģērbs.

Protams, saldajam bija arī sava rūgtuma piegarša, jo izaicinošā reklāmas sērija ar tā laika piecpadsmitgadīgo aktrisi Brūku Šīldsu satracināja ne tikai patērētāju iekāri pēc produkta, bet arī nosodītājus, kas nosauca šo reklāmu par perversu.

Brūksa reklāmā jautā: "Gribat zināt, kas ir starp mani un manu Kalvinu? Nekas!"

Šis teksts "caur puķēm" atklāj faktu, ka nepilngadīgā meitene džinsos ir bez apakšbiksītēm. 

Skandalozā video reklāma ar Brūku Šīldsu

Tomēr izaicinošā reklāma radīja "Calvin Klein" džinsu neprātu patērētāju vidū, kuri jau 1979. gadā nedēļas laikā iegādājās vairāk nekā 40 000 bikšu. Džinsu dizaina impērija bija dzimusi!

Līdz 1971. gadam Kleins bija izcils veiksmes stāsts, kura apgrozījums bija 5 miljoni ASV dolāru!

Apakšveļa dzimumu vienlīdzībai!

1982. gadā Kalvins radīja arī apvērsumu apakšveļas ražošanā. Viņš radīja apakšveļas līniju no patiešām kvalitatīvas kokvilnas, to jostas daļā apzīmējot ar savu logotipu. Interesantākais, ka gan vīriešu, gan sieviešu apakšveļa ir vienāda un nav nekādu mežģīņu atbilstoši stereotipiem par sievietēm.

Kleins uzskatīja, ka apakšveļai pirmkārt ir jābūt komfortablai un ērtai. Ja tā tāda ir, tad seksīgums rodas pats no sevis!

Viņš aizmigloja robežas starp dzimumiem, izstrādājot gan vīriešiem, gan sievietēm vienotu apakšveļas stilu. 

Protams, šo dzimumu vienlīdzības ideju akcentēja arī reklāmas kampaņa, kas jau atkal bija skandaloza. Reklāmā piedalījās tolaik gados jauni modeļi - aktieris Marks Vēbers un modele Keita Mosa. 

FOTO: Calvin Klein.com

Pēcāk šo skaisto pāri imitēja dziedātājs Džastins Bībers ar sievu, modeli Hailiju Bīberu. 

FOTO: publicitātes

"Calvin Klein" apakšveļa aizvien ir absolūta klasika, kas tiek demonstrēta modes skatēs un pārdota miljoniem.

FOTO: AFP/AP/EPA/Reuters/Scanpix

Apsēstība ar smaržām, peldkostīmi, brilles un pat mājlietas 

Astoņdesmito gadu beigās Kleins ienāca smaržu tirgū, sākot "Obsession" un "Eternity" ražošanas biznesu. Strādājot pie smaržām "Obsession", Kleins šo laiku atceras kā ļoti neveiklu un smagu darbu:

"Es domāju par visu, ko jebkad esmu darījis, un varu pateikt, ka tad biju ļoti apsēsts ar ideju par šīm smaržām. Es gribēju kaut ko tiešu, juteklisku un provokatīvu, kas atspoguļo to, kā es jūtu apsēstību uz sievietēm."

FOTO: publicitātes

13 miljoni ASV dolāru reklāmai, kas bija lielākā summa, ko viņi tajā laikā bija iztērējuši, deva rezultātu, un aromāts nekavējoties guva panākumus!

Video reklāma smaržām "Obsession"

"Calvin Klein" zīmols laika gaitā paplašinājās, iekļaujot peldkostīmus, aksesuārus, zeķes un brilles. Deviņdesmito gadu sākumā tas sāka ražot pieņemamāku ikdienas apģērbu un aksesuāru līniju ar zīmolu "CK". Ar savu preču zīmes minimālisma dizainu Kleins pārņēma arī mājas dekoru tirgu, kur viņa vārdā sauc aksesuārus - no dvieļiem līdz gultas veļai. 

Dizainers Kalvins Kleins

FOTO: AFP/SCANPIX

Veiksme pēc veiksmes, apbalvojums pēc apbalvojuma

1973. gadā viņš ieguva savu pirmo "Coty American Fashion Critics" balvu. Nākamajā gadā viņš ieguva balvu otro reizi pēc kārtas! Līdz 1975. gadam viņa ieņēmumi bija 17 miljoni ASV dolāru, un Kleins tika iebalsots "Coty" Slavas zālē.  

33 gadu vecumā viņš bija jaunākais dizainers, kurš ko tādu ir sasniedzis.

1983. gadā viņš pats tika iekļauts Starptautiskajā labāk ģērbto cilvēku sarakstā. Arī 1981., 1983. un 1993. gadā viņš saņēma Amerikas Modes dizaina apbalvojumus.

Deviņdesmito gadu beigās Kleins kontrolēja savu plašo impēriju, kuras mazumtirdzniecības klātbūtne bija Amerikas Savienotajās Valstīs, Eiropā, Tuvajos Austrumos un Āzijā. 1999. gadā Kleins paziņoja, ka viņš un Švarcs meklē pircēju savam uzņēmumam. Tajā laikā "Calvin Klein Inc." gadā pelnīja 170 miljonus USD, bet licencēšanas līgumos piesaistīja 5 miljardus USD. Kleins vēlējās biznesu pārdot, taču vienlaikus arī saglabāt pilnīgu kontroli. 

Kalvins Kleins joprojām ir mīkla. Kā viņš nonāca līdz šiem panākumiem, joprojām ir kaut kas mistisks. Viņš tiek slavēts kā jaunais, tīro līniju Īvs Senlorāns.

"Calvin Klein" ir globāls dzīvesveida zīmols, kas ilustrē modernu, izsmalcinātu stilu, vienlaikus paliekot uzticīgs tīrai, dabiskai, bieži vien minimālai estētikai, un vienkāršotai pieejai modes eklektikai.

 "Calvin Klein" kvalitāti un izsmalcināto apakšveļu vari aplūkot t/c "Spice", Rīgā. 

Calvin Klein veikals Rīgā, t/c Spice

FOTO: Publicitātes foto

Calvin Klein veikals Rīgā, t/c Spice

FOTO: Publicitātes foto

Uz augšu
Back